Coudoulet de Beaucastel 2001

• H.P.B.

Tijdens de vakantie vorig jaar in de buurt van Orange ben ik de Rhone wijnen meer en meer gaan waarderen.

Eerst al zeer aangenaam verrast door de cooperatieve sapjes maar na paar dagen al snel overgestapt op de traditionele wijnhuizen die toch wat meer karakter en verschillen toonden.

Ik was er eerder al achter dat de wat zwaarder aangezette wijnen als bv CndP niet tot mijn favorieten behoort maar dat kan ook komen omdat ze vaak te jong worden geschonken.

Hoe dan ook, toen ik m'n setje voor thuis wilde gaan afrekenen zei de verkoper dat hij nog wat miste in m'n selectie en kwam met deze cote du Rhone uit 2001 aan en bezwoer me deze ook mee te nemen.

Hij zei er wel bij dat niet ieder jaar een groot succes was van deze wijn maar de 2001 moest ik een keer proberen.

Gisteren maar eens eentje geopend… Goh, wat een feest!

Direct na openen een weelderig zwoel samenspel van de geuren die je bij Rhone verwacht, vol op het fruit alleen in dit geval veel subtieler en eleganter.

Bessen, kersen en wat rokerigheid, echt mooi.

In de mond heerlijke sappigheid, je proeft gewoon druiven (!) en zalvende tannines die de wangen wat te doen geven.

Mooi lengte met een zoetje en een bittertje. Ik heb dan ook maar besloten de wijn niet bij het eten in te zetten maar 's avonds te nuttigen.

Ik zou er zo één, twee, drie niet toe besluiten een gewone cote du rhone lang te laten liggen maar dit was zeer zeker een positieve ervaring!

• Jan

Leuk om te lezen.

Heb zelf nog een paar flesjes 2005 en 2007 en deze verschaffen veel plezier.

Groeten,

Jan

• Juan

De 2001 en 2007 zijn werkelijk fantastisch. is inderdaad niet ieder jaar zo.

Hasta luego

John