Jaargang 2007
Wat een prachtige proeverij!
Toppers voor mij:
Artadi Pagos Viejos 2006: 95/100
Hacienda Monasterio 2004: 96/100
Finca Villacreses 2004: 94/100
Aalto 2006: 96/100 (zoals altijd….begint saai te worden….)
Verder Opvallend:
Flor de Pingus 2004 is nog 10 jaar te jong! afblijven dus! doodzonde nu want er zit me toch een geweldige wijn achter….93++/100
“piraat” Cuvee Boisrenard 2001 van Beaurenard leek wel 2 jaar oud…..wat een jeugd en wat een toekomst nog! 92++/100
In de laatste flight stond een Toro uit 1985 (ik wist niet eens dat ze er toen al wijn maakte….). Toen ons grote verbazing stond ie als een huis en was ie zeer genietbaar 93/100…..toen de inbrenger aangaf deze wijn ooit bij de boer gekocht te hebben tijdens een camping vakantie waarbij de fles vervolgens 3 weken lang in een 40+ graden auto heeft gelegen….werd het respect nog groter….
Mijn grootste les van de avond (en iets wat ik al wist…): Ribera Del Duero is voor mij het gebied waar de mooiste wijnen vandaan komen.
Mannen, bedankt! met Sander in het bijzonder.
Hasta luego
John
Het was weer een erg geslaagde proeverij!! Te gek wat een wijnen dit mooie stelletje weer bij elkaar had verzameld (tu).
Ribera kwam voor mij bij 4 van de 7 flights als winnaar naar voren (Rioja 2x, Toro 1x), dus John's conclusie dat de mooiste wijnen uit Ribera komen kan ik wel begrijpen .
De toppers van de avond waren voor mij La Rioja Alta 904 (96p), Artadi Pagos Viejos (95p), Hacienda Monasterio (95p) en Flor de Pingus (94+p).
De Valbuena was mooi, maar ik had er eigenlijk wel wat hogere verwachtingen van. Kruidige, bloemige neus met zwart fruit en rook. In de smaak rode en zwarte bes en een mooie frisheid, balsamico. Iets plakkende tannines, lang aanhoudend. 93p
Verrassing van de avond was de 1985 Luis Mateos Vega de Toro Reserva. Geweldig om zo'n stuk wijngeschiedenis te proeven. Dat de wijn niet morsdood was was al mooi meegenomen, maar het bleek ook nog gewoon een heel erg aangename, levendige wijn te zijn, 92p (dat de meesten deze wijn voor de 1994 Bodegas Fernando Remirez de Ganuza Reserva uit dezelfde flight aanzagen zegt denk ik genoeg). En het verhaal erachter was helemaal een giller: plastic flesjes hadden de reis in de hete kofferbak niet overleefd, maar deze wijn duidelijk wel .
Helaas 2 maal kurk: Numanthia en 1999 Clos de l'Obac (Priorat, piraat).
In John's opmerking over de Almirez kan ik me ook wel vinden: een enorm drogende wijn, te veel hout, te weinig fruit. Natuurlijk piepjong, maar ik geloof niet dat het ooit nog goed gaat komen. 85p
Om een beetje in dit thema te blijven vandaag mijn oudste Artadi el Pison geslacht. (1996)
De kurk zag er bijna uit als nieuw en was alleen met een ongehoorde krachtsexplosie te verwijderen.
Kleur van de wijn diep donker robijn rood, en nog lang niet steenkleurig.
In de neus wel wat belegen tonen, maar ook nog volop fruit.
Wat een prachtige belegen Rioja!
95 H.P. en het laatste glas was ook nu weer het mooist.
Hendrik
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?