En het zal nooit ophouden. Er wordt teveel geld mee verdiend.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140530_01124221
De wijnvervalsingen komen zo wel erg dichtbij …
Dichtbij in de zin van dat het volgens het artikel kennelijk al lang niet meer gaat om uitsluitend vervalsingen van de absolute toppers. Ook ging de distributie via gewone winkels en niet alleen via veilingen.
Afgelopen vrijdag heb ik samen met JoostB wat wijnen gedronken en dacht ik bij het openen van de wijnen nog aan wijnvervalsingen; van de verschillende wijnen was er één (SQN Labels) waarvan ik in mijn achterhoofd dacht dat dit potentieel een vervalsing kon zijn omdat deze wijn me een ‘prime suspect’ lijkt om te vervalsen. Bovendien was de wijn op een veiling gekocht. Gelukkig gaf de wijn na opening geen aanleiding meer om te denken dat het een vervalsing was. De andere wijnen die geopend werden, kwamen uit een iets lagere prijsklasse en leken me geen kandidaten om vervalst te worden.
Het artikel heeft het echter over grote aantallen wijnen in de categorie van zo'n 30 euro/fles die inclusief goed nagemaakte dozen gewoon via winkels werden verkocht. Als deze categorie wijnen wordt nagemaakt en zo wordt gedistribueerd is vrijwel niets van wat ik drink meer veilig (behalve wat ik natuurlijk zelf bij de wijnboer ophaal, hoewel dat in het geval van een Italiaanse wijnboer wellicht ook nog geen garantie is ). Het artikel heeft het ook EUR 31 miljoen aan vervalste wijn die het afgelopen jaar in Italië in beslag is genomen. Omdat in Italië niet elke zwendelaar tegen het licht zal lopen, betekent dit waarschijnlijk dat de fraude enorm omvangrijk is.
Op kleinere schaal frauderen lijkt me overigens ook erg eenvoudig. Die fles SQN Labels weer opnieuw vullen en met wax afsluiten zal zelfs voor mij zonder bijzondere apparatuur een eitje zijn. Gisteren na het lezen van het bovenstaande artikel heb ik als experiment nog met wat zorg een fles Pichon Baron 95 geopend (de capsule er heel voorzichtig afgetrokken en de kurk met een ah-so kurkentrekken eruit gehaald). Werkt perfect; ook deze kan zo weer opnieuw afgevuld worden. Ik ben in de afgelopen jaren al vrijwel gestopt met het kopen van topwijnen via veilingen, maar ik denk dat ik daar nu helemaal maar mee ga stoppen
Mvg,
ChrisW
Dat gaat voor de opsporingsjongens en meisje nog een hele klus worden. De grote stappen snel thuis vervalsingen zullen wel in de top zitten. Maar wanneer dat niet het geval is omdat de top zo goed als alle kieren en gaten heeft gedicht dan ligt het voor de hand dat de vervalsingen in een ander segment zullen plaatsvinden. Want het is makkelijk geld verdienen. En inderdaad, gebruik de normale kanalen die er zijn. Wel valt op dat er in Italië met enige regelmaat de hand op een partij wordt gelegd. Het gaat er bij niet in dat vervalsingen alleen in Italië plaatsvinden. In andere landen lopen die uitgekookte jongens van het snelle geld ook rond. Dat maakt het er niet leuker op. De opmerking van Chris snijdt hout; “Rechtstreeks bij de wijnboer kopen dus.” Daarnaast is er nog een optie; “De aankoopprijs van je aan te kopen wijn naar beneden bijstellen.” De eenvoud van de vervalsing in combinatie met de normale marktprijs van de niet vervalste wijn maakt een wijn geschikt om in aanmerking te komen om te worden vervalst. Het zal dus wel even duren voordat een JP Chenetje vervalst in de handel komt. 80% van de wijndrinkers in Nederland hoeven zich voorlopig dus niet druk te maken dat hun favoriete sapje uit de super vervalst zal zijn. En dat stemt toch gelukkig.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?