Kurk gedeeltelijk uit fles, wijn nog te bewaren?

• Bas de Bont

Goedenavond wijnexperts,

Afgelopen week een bestelling wijn binnengekregen. Hieronder een aantal (Italiaanse) wijnen die nog zeker 15 tot 20 jaar kunnen ouderen. Nu maakte ik vandaag de bestelling open en zie bij een aantal flessen het volgende:

Dit bezorgd mij een beetje kriebels, de kurk lijkt namelijk al een stukje uit de fles te zijn gekomen… Wijn al te warm geweest misschien? Iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen? Terugsturen? Of kan dit geen kwaad en kan ik deze flessen rustig in mijn kast leggen en over 15 jaar drinken?

• H.P.B.

Ik vind het er niet heel dramatisch uitzien maar als je twijfelt gewoon terugsturen… Zou zonde van je geduld zijn als je er over 15 jaar achterkomt dat ze ‘om’ zijn…

Als de wijnen met de temperaturen van nu een dagje in een bestelbusje liggen kan de temperatuur aardig oplopen.

Als de kurken dan een opdonder hebben gekregen is de kans groot dat ze niet meer naar behoren afsluiten.

Ik heb wel eens een fles in de auto laten liggen met hoogzomer en die was aan het eind van de dag helemaal ontkurkt

• Hendrik de vierde

Helemaal eens met HPB.

Geen idee om wat voor Italiaanse wijn het gaat maar als er serieus geld mee gemoeid is, serieus mee omgaan:D

Hendrik