CULT Tasting bij Bottles

• Juan

Aanstaande vrijdag gaan we met een mooie groep prikkers weer een wine & dine avond beleven bij restaurant Bottles in Sas van Gent.

Thema: CULT wijnen

Wat is CULT? Lastig in een definitie te vatten. Ik omschrijf het als volgt: TOPwijn, groot van naam en faam (in ieder geval bij de kenners) die doorgaans niet makkelijk “bereikbaar” is door schaarste (dit kan zijn omdat er weinig van gemaakt zijn of dat de leeftijd ervoor zorgt dat er niet veel meer zijn…bv Latour 1961) of prijs.

Enkele CULT toppers: Screaming Eagle, G-Max Keller, Sine Qua Non, Le Dome 2010, Bryant, Corton Charlemagne Coche Durey, Oude Clos st. Hune, Monfortino etc etc.

Iedereen brengt 2 flessen in en brengen ze op tafel op het moment dat men vindt dat het moment juist is…..proeven alles blind…

De keukenbrigade gaat er wat CULT gerechten bij koken……ik denk dan aan witte truffel, Kobe Rund etc etc….

Kortom…….gaat best leuk zijn denk ik….:)-D

Hasta luego

John

• Juan

Wat een prachtige avond was het met wijnen die 1 voor 1 op topniveau presteerden (op 2 kurk gevallen na).

Mede dankzij de ronde tafel was het voor mij misschien wel de mooiste “prikkers”avond ooit bij Bottles.

Als iemand meer wil weten over een bepaalde wijn, just ask.

De wijnen:

Bubbel:

Armand de Brignac Aces of Spades: 91/100 misschien wel de mooiste foute fles van allemaal…

Wit:

Keller Hubacker GG 2006: 96/100

FX Pichler Unendlich 2007: 99/100

Sine Qua Non On the Lam 2009: 96/100

Georges Vernay Les Chailees de L'enfer Condrieu 2011: 95/100

Gantenbein Chardonnay 2006: 97/100

Verget Corton Charlemagne VV 2006: kurk

Vincent Girardin Corton Charlemagne 2007: 94/100

Rood:

Henschke Museum Release Cabernet Sauvignon 1976: 96/100 Fantastisch om zo'n mooie gerijpte cabernet uit Australie te drinken. 11% alcohol

Alvaro Palacios L'ermita 1996: 98/100

Dominus 1992: 98/100

Termanthia 2004: 98+/100: deze 100-punter begint eindelijk uit zijn schulp te kruipen. Nog 5 jaar geduld en hij is perfect.

Le Dome 2001: 95/100 1e jaargang van dit CULT domein uit St. Emilion, klassieke wulpse klasbak

Vieux Château Mazerat 2009: 97/100

World's End Wavelength 2010: 96/100

Dominus 2006: 94++/100 Dominus niet te jong drinken, gaat helemaal goed komen met deze jongen

Schafer Hillside Select 2001: 99/100

Peby Faugeres 2009: kurk

Boekenhoutskloof The Journeyman 2009: 96/100

Pegau Da Capo 2000: 98/100

Hasta Luego

John

• Sander

Prachtige line-up! Dat zal weer een feest geweest zijn.

Ik ben altijd nieuwsgierig naar wat er weer op de borden is getoverd, dus als er iemand foto's heeft gemaakt… :).

• ChrisW

Weer een mooie wijnlijst (tu)

Ik weet niet of ik alle wijnen als ‘cult wijnen’ zou bestempelen maar dat maakt natuurlijk niet uit. Bijzonder goede wijnen zijn het zeker.

Gegroet,

ChrisW

• Juan

Voor mij zijn de 2 witte bourgognes en de dominus geen CULT. De rest wel.

Hasta luego

John

• ChrisW

Het is erg subjectief, maar ik zou bijvoorbeeld ook de Peby Faugeres niet als cultwijn bestempelen. Het is een topcuvee van het huis, heeft een wat kleinere productie, maar is m.i. ‘gewoon’ goede Bordeaux. Het huis heeft volgens mij ook niet een bijzondere groep trouwe volgers die deze wijn vanwege een bepaalde eigenschap ‘uniek’ vindt en anders maakt dan de ‘massa’ andere topwijnen uit Bordeaux.

Ik zou anno 2014 zelfs wijnen als de Schafer HSS en Da Capo niet meer als cultwijn benoemen. Tien jaar geleden wel, maar inmiddels zijn er veel vergelijkbaar goede wijnen in dezelfde regio's bijgekomen die veel van de speciale aandacht voor deze wijnen hebben weggenomen. Ze hadden 10 jaar geleden denk ik meer van de cultstatus zoals SQN of Keller (met zijn G-Max) die nu hebben.

Maakt ook niet uit; het zijn in ieder geval allemaal topwijnen.

Gegroet,

ChrisW

• Juan

Het is inderdaad zeer subjectief. Dat maakt het ook weer mooi.

Hasta luego

John

• ChrisW

Da's inderdaad alleen maar mooi.

Dit geldt trouwens niet alleen voor wijn. Ik heb gisteren de film “Kill Bill 2” (weer) gezien. Lijkt me in aanmerking te komen voor een kwalificatie als ‘cultfilm’. In het kader van dit draadje heb ik dat daarom even op google ingetypt. Nou; over de discussie over of het wel of niet een cultfilm is zijn hele boekwerken bij elkaar vol over geschreven :D

Gegroet,

ChrisW

• Wim dL

Mooi verslag, heren.

Ben benieuwd naar de proefnotities van de Gantenbein!

Heb een aantal flessen in mijn kelder en ben benieuwd naar het optimale drinkmoment!!

Wim

• Peter V

Hey Wim,

De Gantenbein zat ( blind uitgeschonken) in een Flight na 2 Rieslings en 2 Viogniers. Na het geweld van de Pichler Undendlich ( de afdronk was inderdaad unendlich, vandaar ook de naam) was het lastig

proeven :)….ik meende zelfs de volgende ochtend nog wat amandelen op het palaat te proeven. Wat een beestachtig mooie wijn was dit, maar even naar de Gantenbein.

Volgens mij maken ze daar pas rond de eeuwisseling wijn,hun Pinot Noir schijnt ook erg cultie te zijn.

Deze kwam in elk geval binnen als een Chard NW met vooral een hoge factor aan drinkgenot. Chewy, Fruity,Balance, Sexy !. Kortom een geile wijn die je zo in Napa zou kunnen plaatsen.

Mist wat zuren dus niet te lang laten liggen vrees ik, maar ook niet direct hurrien….:)

Saluut,

Peter V