Ik denk dat er meerdere mogelijke oorzaken zijn voor het teruglopende verkeer op dit PB, naast hetgeen hierboven al is genoemd:
1) Wijn is een niet erg ‘dynamisch’ onderwerp. Het is niet eenvoudig om elke dag weer iets nieuws te verzinnen om over te schrijven. Zoveel verandert er niet in het wijngebeuren van jaar-op-jaar; laat staan van dag-op-dag. Er zijn de laatste tijd ook geen interessante trends of gebeurtenissen die nog wat leven in de stille wijnwereld zouden kunnen brengen. Enige jaren geleden hadden we nog de waardestijging van met name Bordeauxwijnen, wat een soort van goudzoekersgevoel bij mensen kon oproepen en verzamelaarswoede aan kon wakkeren. Daardoor nam de interesse om deze wijnen te volgen toe en leek dit deel van de wijnwereld wat meer in beweging. We hebben ook nog even een minitopic gehad met CdP 2007 die met een voor toen ongekend aantal 100-punters door Parker de lucht in werd geschreven en voor diverse mensen aanleiding was om zich eens goed in CdP te verdiepen. Daarna hebben ook 100-punters van Parker hun nieuwswaarde verloren. Wat speelt er de laatste jaren voor nieuws in de wijnwereld???? Dat is heel anders dan bij bijvoorbeeld auto-forums of Formule 1 forums waar ik ook wel eens kom. Daar is elke keer weer echt iets nieuws om over te schrijven en is het nog minimaal net zo druk als jaren geleden.
2) Een beetje in lijn met het voorgaande: ‘topwijn’ is steeds meer een commodity. Veel minder interessant om over te schrijven dan 10-15 jaar geleden. Ter illustratie: er zijn nu ongeveer 10x zoveel wijnen die 95 of meer punten krijgen van Parker (Wine Advocate) dan rond het jaar 2000. ‘Vroeger’ was het opentrekken van zo'n goede fles dus veel meer nieuwswaardig dan nu. Ik vraag me de laatste jaren ook af of de poeha rondom wijn niet nog veel verder gaat verdwijnen. Het blijft uiteindelijk maar vergist geperst druivensap dat op niet al te complexe wijze wordt gemaakt. Er zal steeds meer goede wijn komen; ten minste zolang mensen meer dan EUR 10 per fles willen betalen. Wordt wijn zoiets als ossenhaas? Kan ook ontzettend lekker zijn met grote mogelijke kwaliteitsverschillen, maar er is zoveel goede ossenhaas te koop dat je er niet 10 tot 100x zoveel voor gaat betalen als voor de basiskwaliteit en je gaat er ook niet snel over schrijven op het internet. Het lijkt me overigens moeilijker om een topkoe voor topossenhaas te maken, dan om topwijn te maken maar ik zal niet verder afdwalen
3) De prikborden op internet zijn zo'n 10-15 jaar geleden opgekomen. Inmiddels zijn alle standaardonderwerpen wel meerdere keren de revue gepasseerd. Die waren in het begin nog leuk om over te schrijven; nu niet meer.
4) Er zal zeker wat concurrentie zijn van bijvoorbeeld Facebook. Het was al niet een hele grote gemeenschap hier. Als die zich in tweeën of drieën splitst zal het totaal van alle geschreven tekst waarschijnlijk minder zijn dan het totaal daarvoor in ongesplitste vorm was; er zullen namelijk steeds minder ‘replies’ komen op geplaatste berichten waardoor draadjes korter worden.
5) Veel prikkers die in het verleden actiever op dit PB waren, zullen mede door dit prikbord een groepje andere wijnfanaten hebben ontmoet en daarmee op andere wijze dan via dit prikbord communiceren; of zelfs een communicatie die zich beperkt tot een af en toe buiten dit PB om georganiseerde proeverij voldoende vinden.
6) Door de komst van Cellartracker is de ‘nieuwswaarde’ van een enkele proefnotitie m.i. enorm afgenomen. Die worden in ieder geval veel minder geplaatst dan vroeger.
7) De voorgaande ontwikkelingen zie je volgens mij ook op andere wijnforums. Het Parkerforum is ook muisstil geworden. Wine Berserkers is nog wel een beetje levendig, maar een heel groot deel van de berichten bestaat uit proefnotities die automatisch vanuit Cellartracker geplaatst kunnen worden.
Het zij zo. De wereld wordt er niet slechter door.
Het valt me overigens wel op dat ik vaak mensen tegenkom die het PB wel lezen maar er niet op schrijven. Het aantal lezers is denk ik dan ook een veelvoud van het aantal schrijvers.
Gegroet,
ChrisW