Mag ‘terroir’ in een proefnotitie staan? 8-)
Ik heb eens op het word gezocht en vond vlot vijf volstrekt verschillende wijnen uit verschillende landen en wijnstreken in mijn proeverijverslagen voor de Brabantse wijnsociëteit. Zie hieronder.
1 Dezelfde druif in verschillende wijngaarden geeft verschillende wijn. Dat proef je.
2 Hoe natuurlijker een producent werkt, hoe beter je die omstandigheden, het terroir, proeft. Het terroir staat dan voor de ligging, de bodemsoort, de waterstand. de hellingen, de hoogte, gisten en microklimaat specifiek voor een wijngaard.
Een zéér gewaardeerde proefvriend stelt: terroir is géén specifieke (aardse, of andere) smaak en hoort dus niet thuis in een serieuze proefnotitie.
Ik ben benieuwd naar de mening van de prikkers; doe ik het al jarenlang fout? Heeft mijn proefvriend gelijk? En wat is een alternatief als je geen terroir mag noemen in een proefnotitie?
Vijf wijnen die ik beschreef met ‘terroir’
Wirra Wirra The 12th Man 2012 Adelaide Hills Australië
Vijf proevers geven aan deze wijn hun hoogste scores. Ik denk bij deze wijn even aan een Meursault, en dat komt door de dikke vanille en botertonen. Mineralen en terroir, wat amandel. De wijn komt vluchtigjes in de mond, citrustonen, uitstekende balans en dan realiseer je jezelf: dit is echt een elegante wijn. (maart 2014)
Barbaresco “Rabajà” Riserva 2004 Nebbiolo, Giuseppe Cortese, Barbaresco
Paarsrode kleur. In de neus verwelkte rozen, terroir en een mufje. Nat karton. De smaak is guller dan de neus aangeeft: een verfijnde aandronk, veel kracht en hoog in de bitters. Mijn eindoordeel is dat de wijn wat ontoegeeflijk is. Moet urenlang gedecanteerd staan vóór je gaat drinken. Of gewoon vijf jaar in de kelder wegstoppen. Net zo gemakkelijk. (december 2012)
Champagne Prestige Guy Niziolek, Damery
Deze van 100% chardonaay gemaakte champagne heeft drie jaar sur lie gerijpt. De wijnbouwer maakt deze Prestige cuvee alleen in betere jaren. Dat resulteert in een verduveld aangenaam glas met een complexe neus waar appeltjes, gist, citrus en terroir in te ontdekken valt. Wat rozijnen en perzik ook. De smaak is zacht, rond, aangenaam. Mooi glas. (juli 2011)
Château de Lussac 2005, Lussac-Saint Emilion
Een van de mooiste wijnen van de avond. Diepdonkere kleur. Ik ben onder de indruk van de neus: romig, kruidig en verfijnd. Fruitgetypeerde neus ook. Rondeur en hap sap in de smaak, je verlangt naar een volgende slok. Mooi bittertje in de afdronk. Toos: steeds mooiere neus met terroir en kersen, zoetje in de smaak, mondvullende wijn. Kees: fijne neus, koffie, aangenaam. Wil: deze wijn springt eruit. Een klassieke Bordeaux-in-optima-forma. 18/20 in Guide Hachette, gouden medaille op het Concours Mondial de Bruxelles 2008. (december 2010)
Catena Alta 2006 Cabernet Sauvignon
Hartendiefje van Gerard, en dat is goed te snappen. Wine Spectator kent 93 punten toe aan deze wijn. Miniem rubbertje in de neus, duidelijke terroir toets. Ik ruik geconcentreerd stroperig diksap. Na de rijke neus komt een sappige en tegelijkertijd soepele smaak. KEIMOOI! Aldus Rob. (oktober 2009)