Mag ‘terroir’ in een proefnotitie staan?

• Peter vdB

Mag ‘terroir’ in een proefnotitie staan? 8-)

Ik heb eens op het word gezocht en vond vlot vijf volstrekt verschillende wijnen uit verschillende landen en wijnstreken in mijn proeverijverslagen voor de Brabantse wijnsociëteit. Zie hieronder.

1 Dezelfde druif in verschillende wijngaarden geeft verschillende wijn. Dat proef je.

2 Hoe natuurlijker een producent werkt, hoe beter je die omstandigheden, het terroir, proeft. Het terroir staat dan voor de ligging, de bodemsoort, de waterstand. de hellingen, de hoogte, gisten en microklimaat specifiek voor een wijngaard.

Een zéér gewaardeerde proefvriend stelt: terroir is géén specifieke (aardse, of andere) smaak en hoort dus niet thuis in een serieuze proefnotitie.

Ik ben benieuwd naar de mening van de prikkers; doe ik het al jarenlang fout? Heeft mijn proefvriend gelijk? En wat is een alternatief als je geen terroir mag noemen in een proefnotitie?

Vijf wijnen die ik beschreef met ‘terroir’

Wirra Wirra The 12th Man 2012 Adelaide Hills Australië

Vijf proevers geven aan deze wijn hun hoogste scores. Ik denk bij deze wijn even aan een Meursault, en dat komt door de dikke vanille en botertonen. Mineralen en terroir, wat amandel. De wijn komt vluchtigjes in de mond, citrustonen, uitstekende balans en dan realiseer je jezelf: dit is echt een elegante wijn. (maart 2014)

Barbaresco “Rabajà” Riserva 2004 Nebbiolo, Giuseppe Cortese, Barbaresco

Paarsrode kleur. In de neus verwelkte rozen, terroir en een mufje. Nat karton. De smaak is guller dan de neus aangeeft: een verfijnde aandronk, veel kracht en hoog in de bitters. Mijn eindoordeel is dat de wijn wat ontoegeeflijk is. Moet urenlang gedecanteerd staan vóór je gaat drinken. Of gewoon vijf jaar in de kelder wegstoppen. Net zo gemakkelijk. (december 2012)

Champagne Prestige Guy Niziolek, Damery

Deze van 100% chardonaay gemaakte champagne heeft drie jaar sur lie gerijpt. De wijnbouwer maakt deze Prestige cuvee alleen in betere jaren. Dat resulteert in een verduveld aangenaam glas met een complexe neus waar appeltjes, gist, citrus en terroir in te ontdekken valt. Wat rozijnen en perzik ook. De smaak is zacht, rond, aangenaam. Mooi glas. (juli 2011)

Château de Lussac 2005, Lussac-Saint Emilion

Een van de mooiste wijnen van de avond. Diepdonkere kleur. Ik ben onder de indruk van de neus: romig, kruidig en verfijnd. Fruitgetypeerde neus ook. Rondeur en hap sap in de smaak, je verlangt naar een volgende slok. Mooi bittertje in de afdronk. Toos: steeds mooiere neus met terroir en kersen, zoetje in de smaak, mondvullende wijn. Kees: fijne neus, koffie, aangenaam. Wil: deze wijn springt eruit. Een klassieke Bordeaux-in-optima-forma. 18/20 in Guide Hachette, gouden medaille op het Concours Mondial de Bruxelles 2008. (december 2010)

Catena Alta 2006 Cabernet Sauvignon

Hartendiefje van Gerard, en dat is goed te snappen. Wine Spectator kent 93 punten toe aan deze wijn. Miniem rubbertje in de neus, duidelijke terroir toets. Ik ruik geconcentreerd stroperig diksap. Na de rijke neus komt een sappige en tegelijkertijd soepele smaak. KEIMOOI! Aldus Rob. (oktober 2009)

• Robèrt Koopman

Interessante stelling!

Nu ik er zo eens over nadenk zou ik neigen om het niet te gebruiken.

Het is tenslotte geen constante factor, het is juist een variabele factor in een wijn.

Bijvoorbeeld kersen smaken naar kersen, waar dan ook.

(Blijkt dat straks kersen ook onder invloed van terroir vreselijk in smaak verschillen, en waarom ook niet?)

Maar terroir is nergens gelijk.

Hmmm, blijft lastig.

• JKo

“MAG…”?

Tuurlijk! Alsjeblieft…

Een PN is toch geen exacte wetenschap, slechts een omschrijving van de associaties die de proever op dat moment had. Serieus of dichterlijk, met steekwoorden of in prachtige volzinnen, prikkelend, chargerend, grappig. De lezer moet maar zien wat hij ermee doet. Desnoods kan deze om verduidelijking vragen.

Dit soort omschrijvingen laten immers iets te fantaseren over!

Terroir? Prima! Net als ‘klassiek’, ‘warm’, ‘zacht’, ‘breed’, ‘dik’, ‘fijn’… allemaal goed.

Zo gauw PN's klinische opsommingen van kreten uit een of andere schijf van 5 of aromawiel worden (en er managers/controleurs/moderatoren zijn die op het naleven van deze protocollen toezien en represailles uitvoeren), dan is de lol er heel snel af.

Waar zijn de tijden van PB-klassiekers als: “schrijlings bereden Amazone-zadels”, “dode hamsters in een medicijnkast”, “wijn voor mannen met rughaar en borstelige Nietzsche-snorren”?

Laat iedereen alsjeblieft doen wat hem goeddunkt, respecteer de mening een aanwezigheid van de anderen, hou het netjes, keep passing the open windows enzovoort, enzovoort..

Cheers,

jeroen

• John Copier

Mag en/of moet is iets anders. Maar wanneer de wijn uitgesproken is met kenmerken naar het terroir misstaat het natuurlijk niet. De Riesling vind ik zo'n uitgesproken druif dat die met enige redelijke kennis in het gebied geplaatst kan worden. Ik heb dus geen enkel bezwaar om het herkomst gebied met z'n eventuele kenmerken op te nemen in de omschrijving. Ik denk dat het juist een extra toevoeging is die de wijnkenner zal aanspreken.

• Peter V

Wel een leuke deze !

Ik denk dat de term “ terroir ” staat voor niets meer en niets minder dan de “unieke en reproduceerbare eigenschappen van de wijngaard waar de wijnstok is aangeplant”.

Niks meer dan dat.

Terroir ontstaat door de geologische gesteldheid van de bodem waar het perceel druivestokken is aangeplant, de klimatologische omstandigheden, de aanwezigheid van bergen en hellingen, van beekjes en riviertjes in de nabijheid, waardoor er sóchtends soms dauw kan ontstaan aldaar en 500 meter verderop niet..

In essentie kan “ terroir ” dus ook niet veranderd worden door de wijnmaker. Terroir is een natuurverschijnsel.

En terroir is dus een kreet want ieder wijngaard heeft terroir. Ook de Linie in Made, ook Cateau de Loei in Thailand enzovoort.

Het is overigens ook altijd bijzonder verassend als proevers menen bijvoorbeeld een Godello in het glas te hebben waar het “terroir” van Galicie te bespeuren valt en na demaskee blijkt dat de Godello in de Languedoc was aangeplant.

Kortom: Terroir is een leuke kreet maar heeft niks te maken met een proeftechnisch determineren, kuch….

1.Waar zijn de tijden van PB-klassiekers als: “schrijlings bereden Amazone-zadels”, “dode hamsters in een medicijnkast”, “wijn voor mannen met rughaar en borstelige Nietzsche-snorren”?

Ja die PN's mis ik ook wel eens Jeroen :)

2. Riesling: Met John eens. De meest onderschatte druif trouwens zoals we weten. Maar om een Riesling uit de Pfalz en een Riesling uit de Moezel of de collega uit Burgenland te onderscheiden….zeer verschillende terroirs….kweenie :)

Saluut,

Peter V

• Peter V

Nog een aanvulling op de eerdere post, iets wat me al langere tijd bezighoud.

Terroir is ( kunstmatig) natuurlijk te beinvloeden.

Stel ik koop een stukje grond in bijvoorbeeld de Languedoc. Staan wat oude stokken ( 60 jaar) met Grenache, Mourvedre,Cinsault, Syrah,Carignan,Cardonnay,Marsanne en Viognier.

Ik laat daar om de 5 meter gaten boren tot 200 meter ( nagevraagd geen probleem) , diameter 20 cm. en stort die om en om met klei, ferro, en kalk.

Watsupp over 5-50 jaar ??

Sallut,

Peter

• Robèrt Koopman

Ik ben niet zo'n schrijver maar dit bedoel ik :-)

En natuurlijk mag een schrijver van een PN de term gebruiken, ik zou het zelf niet gebruiken.

• Jacob Molendijk

Leuke vraag, die je aan het denken zet.

Las zojuist het volgende artikel:

http://www.thedrinksbusiness.com/2014/07/is-terroir-a-myth/

Beste groeten,

Jacob

• Hendrik de vierde

Gaten van 200 meter diep moet je i.d.d niet zelf gaan staan boren Peter!>:D<

• Robèrt Koopman

Grote Champagne merken maken hun godendrank alsof het koffie is, jaar in jaar uit hetzelfde.

Daar plak je inderdaad de term terroir niet op.

Maar een kleine Champagne maker , die doet dat toch niet?

Dan is het verhaal weer anders lijkt mij.