zaterdaggavond wijnen.

  • Chris

    Prikkers,

    Zaterdagavond/nacht een reeks wijnen gedronken die diverse mensen meenamen naar onze BBQ die we elk jaar weer organiseren .

    Vis en vlees er op en de zelf meegebrachte wijnen nuttigen hoe moeilijk kan het zijn >:D<, gelukkig was het weer redelijk.

    Hier de line-up van de wijnen, helaas zat hier weinig tot geen gedachte achter :D:D.

    Dit weekend een aantal fraaie wijnen gedronken die de moeite waard waren.

    Hier de lijst van de genuttigde wijnen .

    Als indrinker een leuke bubbel uit Oostenrijk Schumberger cuvee Klimt brut ‘der kuss’ mooi om deze proeverij te beginnen.

    1. Osterreich, Riesling von Berg 2011 Heidler

    Zuivere heldere riesling droog en speels 15/20

    2. Pouilly Fuisse VV 2010, J.N. Saumaize

    Mooie zachte Chardo fijn en delicaat, goede vulling 16/20

    3. Chassagne-Montrachet Les Blanchots Dessous 2011 h.Bouzerau-Gruere.

    Deze wijn viel iets tegen gezien zijn herkomst wel aangenaam maar miste lengte en frisheid om lang te boeien 14.5/20.

    4. Osterreich, Burgerland , Hill 2 2012

    Een hout gerijpte 9 12 maanden nieuw vat) 80% Chardonnay und 20% Sauvignon Blanc wijn een heel aparte wijn met veel hout en matirie veel van alles een wulpse wijn klasse! Erg mooie fles ook 15.5/20.

    5. Saint-Aubin 1er cru en Creot 2009 Janotsbos,

    Mooie Saint-Aubin die boeit wel wat gerijpt , karamel, wit fruit licht hout had het moeilijk na de Hill 2. 14.5/20

    6. . Ahrweiler, J.J. adeneuer Nr 2 Spatburgunder 2012

    Sap, sap en sap, wat een verleidelijke wijn is dit niks geen harde kantjes maar rond en sexy! Niet voor de lange termijn 16.5/20

    7. Sonoma Coast, Jayson Pinot Noir 2007. Pahlmeyer

    De tegen pool van de Ahr wijn, dikke Amerikaan vol, krachtig en massa’s rood fruit lekker glas , hier hou ik wel van 17/20.

    8. Gevrey-Chambertin 2008 , J.L Amiot.

    Aardse wijn, potgrond en nog stevige tannines Pinot geen allemans vriend 16/20.

    9. Brunello, Poggio alla Mura 1997 ,Castello Bamfi .

    Bam! Deze komt lekker binnen , krachtig en geconcentreerd, kreupelhout en kruidig nog ruim voldoende fruit en een zeer mooie finale op en top Brunello kan nog jaren mee 18/20

    10. Barbaresco Rio Sordo reserva 2001 , Produttori del Barbaresco.

    Op en top Barbaresco nog heerlijk zwart fruit o.a. braam , vijgen, Tabac, mooie balans , stevige maar fijne tannines kan ook nog jaren mee 17.5/20

    11. Cote du Rhone,Les Quatre Terres 2011, Santa Duc.

    Voor een CdR een opmerkelijke lekkere wijn, kruidig en kersen sap , lekker glas 15/20

    12. Ventoux, Quintessence 2009, Chat. Pesquie.

    Een van de mooiste Ventoux voor mij, kruidig , rijk ,drop, luxe hout en sap ,zeer goed gemaakt 16/20

    13. Saint Joseph , Vignes de L’Hospice 2009 , Guigal.

    WOW wat een wijn nog in zijn baby vet maar wat een klasbak is dit, zeer dikke wijn super tannines en een zeer grote concentratie met dit zwart fruit heeft een lange en mooie toekomst voorzich! de WOTN 19/20 .

    14. Pomerol, Chat. de Sales 2000.

    Zachte ronde Pomerol heeft het lastig na de Guigal had eerder in de line up gemoeten maar niet geklaagd dit is ook lekker , kreupel hout en rood fruit ,goede balans tussen het fruit en de tannines , mooi spul 17./20.

    15. Chile,valle de Colchagna, Cenit, Caliterra.

    Helaas een lichte vorm van kurk , in het verleden hebben we hier enorm van genoten nu niet boven de middelmaat. Geen score.

    16. Rioja, Seleccion de la Familia , Luis Canas.

    Een oude bekende van ons . Altijd een goed glas wijn ,zuiver en krachtig met ronde en fijne tannines 17.5/20

    17. Conero, Cuttiaro reserva 2010, Umani Ronchi.

    Krachtige jonge wijn van de Montepulciano druif, vijgen, pruimen , redelijk veel hout nog maar zit goed inelkaar 16/20

    18. Priorat, Clos Fonta 2007 Mas dén Gil.

    Super fruit en lengte wat een mooie Priorat ! de 15 % alc proef je nauwelijks, zeer grote wijn en bijna even mooi als de Vignes de L’Hospice 2009 hier blijf je aan snuffelen en nippen 19/20.

    19. Toscane, Mantello 2005 IGT, Sensi.

    Aardige toscaan met beet en materie geen grote finesse of lengte maar een goed glas prima PQ. 15.5/20.

    Als afzakkertje een paar glazen whisky om alles weer in het juiste licht te zien ….

    Gr.Chris.

  • Robèrt Koopman

    Mooi rijtje!

  • Hendrik de vierde

    Een welbestede zaterdag avond !:D

    Hendrik

  • Dick Schinkel

    Moet een mooie avond zijn geweest Chris.

    Btw was die Clos Fonta niet nog iets te jong?

    Met Smakelijke Groet Dick

  • Juan

    Ik zie de Luis Canas op de foto maar geen notitie? Kurk?

    Hasta luego

    John

  • Maria

    Wat leuk toch dat jullie met zovelen de Luis Canas Seleccion Familia drinken en volgen. Het blijft een lekker wijntje. Vooral is de luis leuk voor mensen die niet vaak wijn drinken, want de wijn is zo uitzonderlijk toegankelijk, veel beter en lekkerder dan het bleke azijnzure spul van de Moezel, waar dus geen kleur aan zit, maar dat spul van mijn naamzusje Liebfrau zullen jullie toch al wel niet drinken, en vooral is de Luis ook erg lekker bij rode wilde zalm uit blik met witte Lassie rijst en verse komkommersalade onder honingdressing. Die Luiswijn was zoals jullie misschien nog weten een tijdje terug toch mijn tip voor jullie allen. Graag gedaan hoor, ik gun jullie alleen maar alle goeds in het glaasje. En neem me niet kwalijk dat ik de spelling van de naam van dit draadje met een geetje verminderd heb. Je kunt niet alles weten. En ga me nu niet beledigen want ik weet wel dat jullie hier met 15 meer verstand van goede wijn hebben dan de rest van de wereld bij elkaar. Met als steeds: veel liefs van jullie toegenegen Maria.

  • Chris

    Dick,

    Clos Fonta was geweldig , hou zelf wel van stevige wijnen met body en materie, de tannines waren erg zwoel en rijp waardoor het geheel makkelijk te verteren was.

    Zou met de rest geen haast maken :D.

    Gr.Chris,

  • Chris

    Juan,

    Stond er wel bij maar direct naar wijn nr 15. waardoor nr 16 (Luis Canas) wegviel, heb het hersteld in het bericht , blij dat ik erg nog wat van heb liggen, wat een PQ!!

    Gr. Chris,

  • Juan

    Thanks Chris. Blijft inderdaad een geweldige wijn deze Luis Canas 2005. Andere jaargangen vind ik minder. Alsof ze in 2005 boven zichzelf uit zijn gestegen.

    Hasta luego

    John

  • Mathieu Wechseler