Consolidatieslag op de wijnmarkt

  • Bas Dollevoet

    Wat vinden de heren (en uiteraard dames) hiervan? Mijns inziens is wijn totaal niet te vergelijken met bier, zoals ook in het artikel is aangehaald, en is het juist de kwaliteit van de individu(en) die voor een mooie wijn zorgen. Lees en oordeel zelf (Bron: FD 19-8-2014):

    Anders dan de biersector is de wijnsector sterk gefragmenteerd. De overnamestrijd rond Treasury Wine Estates uit Australië kan een nieuwe fase inluiden Trefwoorden: investeringen, strategie, ondernemen

    De trots van Australië dreigt in vreemde handen te komen. Treasury Wine Estates, de eigenaar van wereldwijnmerken als Lindeman's, Penfolds en Berringer, wordt begeerd door Amerikaanse private-equitypartijen. Vorige week laaide de strijd verder op, nadat na de investeerders KKR en Rhône Capital een nieuwe, onbekende bieder zich gemeld had. Naar verluidt gaat het om het Amerikaanse private-equityhuis TPG, dat €2,4 mrd zou willen betalen.

    Wijnhuis

    Treasury Wine Estates geldt met een jaaromzet van grofweg €1,2 mrd als een van de grootste wijnhuizen ter wereld. Maar tegelijkertijd heeft het concern slechts 2% van de wereldwijnmarkt in handen. Die markt wordt door onderzoeksbureau Market Line ingeschat op zo'n €220 mrd. In vergelijking met bijvoorbeeld bier, gedestilleerd of koffie is de wijnsector nog oneindig gefragmenteerd.

    In totaal strijden één miljoen wijnproducenten in de wereld om de gunst van de klant. Veruit de meeste wijnboeren zijn kleine ondernemers, onder wie ook nog veel keuterboeren die helemaal buiten de statistieken blijven.

    Dicht bij consument

    'Wijn is een natuurproduct, met een sterke regionale en locale binding. Het is een product dat heel dicht bij de consument staat', zegt Bert Meerstadt, directeur bij Baarsma Wine Group. De voormalige president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen stapte afgelopen voorjaar over naar de grootste wijn­importeur van Nederland.

    Dat wil niet zeggen dat verdere krachtenbundeling onmogelijk is. Integendeel, de bedrijfstak bevindt zich alleen in een andere fase van ontwikkeling, stelt Meerstadt vast. Volgens hem bewijzen de biedingen op Treasury Wine Estates dat de markt anticipeert op verdere krachtenbundelingen. ‘Er is hier ook iets aan de hand. Maar we zitten nog aan het begin van de cyclus.’

    Synergie

    'Verdere consolidatie in de wijnindustrie is kansrijk', meent ook Paul Koks. Hij is verkoopdirecteur bij M.P. Wines, waarbij de afkorting verwijst naar oprichter Mijndert Pon, de deze zomer overleden telg uit de ondernemersfamilie Pon, die zich na zijn carrière bij het autobedrijf stortte op de productie en verkoop van Argentijnse wijnen.

    Koks denkt dat er nog veel synergie valt te behalen. Dat geldt zowel voor de productie van wijn, de uitwisseling van kennis en innovaties, als voor de leveranciersketen, oftewel de ‘supply chain’. ‘Nu wordt nog heel veel op het eigen chateau gebotteld. De capaciteit is veel te groot en wordt lang niet optimaal benut.’

    Nieuwe wereld

    Bij de consolidatie tekent zich wel een duidelijk verschil af tussen de oude en de nieuwe wereld, zoals er in wijnkringen over wordt gesproken. In de Europese wijnlanden, Frankrijk voorop, is de versnippering nog alom aanwezig. De markt is sterk regionaal georganiseerd, met wijn die het liefst nog op het chateau in de fles wordt gedaan.

    In de nieuwe wereld zitten de wijnleveranciers minder gevangen in die traditie. In landen als Australië, de Verenigde Staten, Zuid-Afrika, Argentinië en Chili zijn de oogst en productie veel grootschaliger georganiseerd. Met enorme velden, waarbij de wijn in bulktransporten van 24.000 liter naar lokale bottelarijen wordt gebracht. Het is ook niet verwonderlijk dat de consolidatie in de bedrijfstak in deze landen verder is gevorderd.

    Grote merken als Lindeman’s, Penfolds en Jacob’s Creek moeten dan garant staan voor een consistent kwaliteitsniveau. Het is een benadering waarmee bierbrouwers sterke, wereldwijde merken hebben weten op te bouwen. In de regel kunnen ze hun wereldmerken ook als een duurder kwaliteitsproduct verkopen.

    Marge

    Bij Treasury Wine Estates kijken ze er verlekkerd naar. Het bedrijf kan niet tippen aan de marges die de grote bierbrouwers wel weten te halen. Volgers in de wijnindustrie gaan ervan uit dat eventuele nieuwe eigenaren van de Australische wijnproducent deze weg ook willen bewandelen. Mogelijk leidt dat tot een opsplitsing van Treasury Wine Estates, waarbij merken met grote (winst)potentie worden losgeweekt van de bulkproducten.

    Volgens Meerstadt kan echter het bedrijfsmodel uit de bierindustrie niet zomaar op dat van de wijnsector worden geplakt. ‘ Heineken kan overal in de wereld fabrieken neerzetten, en toch is de smaak van het bier overal precies hetzelfde. Bij wijn ben je toch echt afhankelijk van het klimaat en van het “terroir” (de bodemgesteldheid, red.). In termen van schaalbaarheid zitten hier nu eenmaal grenzen aan.’

  • ChrisW

    Ik denk dat de meeste wijnliefhebbers niets merken van een consolidatie in de wijnwereld. De ‘liefhebberswijnen’ komen op een enkele uitzondering na toch niet van de grote internationale concerns die actief zijn in de wijnsector. De wijnen waar ik in ieder geval in geïnteresseerd ben, komen van een paar duizend wijnhuizen die minuscuul in omvang zijn ten opzichte van deze grote concerns. Veel van deze wijnhuizen zijn eigendom van, en worden gedreven door, één individu. Dat zal denk ik in de komende jaren niet veranderen.

    Gegroet,

    ChrisW

  • iRalph

    Wijn is m.i. wel degelijk vergelijkbaar met bier. 98% van de geconsumeerde wijn is een ‘beverage’ net als cola, bier of spa rood

  • ChrisW

    Voor zover mijn eerdere posting onduidelijk was: ik zeg niet dat voor de bulk van de markt de wijn- en bierindustrie enorm verschilt en dat consolidatie niet plaatsvindt in de wijnmarkt.

    Als je echter kijkt naar de schrijvers en lezers van dit forum dan zijn dat denk ik geen grootverbruikers van de wijnen van de grootste wijnconcerns in de wereld. Dat zal denk ik over 5, 10 of 15 jaar niet anders zijn. Ook al wordt het marktaandeel van deze grote concerns nog 3 keer zo groot.

    Mvg,

    Chris

  • romke van dijk

    die nog geen potentiële 1 procent van de wijngenieters die ons dorpsplein kunnen/willen frequenteren vallen hier grotendeels buiten… Maar dat er een schaalvergroting is is duidelijk. Ook de iets grotere kwaliteitsspelers als Torres en Penfolds groeien qua volume en invloed…

    Overigens Bas dank je voor je artikel, had het niet gelezen. Geestig overigens dat de grote meneer van de grootste spoorwegonderneming van Nederland nu werkt voor de grootste Nederlandse wijnimporteur… :) Heel benieuwd hoe dat uitpakt…

  • Bas Dollevoet

    Graag gedaan Romke.

    Ik snap overigens de reactie van ChrisW. Ik denk dat dit artikel vooral gaat over wijn die in de supermarkt verkrijgbaar is. Als het ware “gecreëerde” wijn (druiven van anonieme telers waar bedrijven een merknaam aan koppelen). In dat opzicht heeft iRalph wel gelijk. Mijn reactie gaat eerder over de “kwaliteitswijnen” waar vooral de wijnmaker en de bodem/ het klimaat een grote rol spelen.

    De toekomst zal het leren