Dom St Nicolas

  • John Copier

    De Vendée staat barstensvol druiven maar zijn (naar mijn mening) niet te pruimen. Een beetje schoppen mag maar het gebied staat nu niet als top bij mij genoteerd. Je moet geluk hebben wanneer je een bevlogen sommelier in een restaurant treft want in de wijnzaken of supermarkten kom je nauwelijks iets tegen waarvan mijn hart gaat overslaan. Die ervaring heb ik al zolang ik door dat stukje Frankrijk rijd tijdens de vakantie en dit jaar, omdat we er een huis hadden gehuurd, zelfs de hele vakantie. Dan zit je wel de hele vakantie aan de 1664. Ook lekker maar je mist iets.

    Maar het geluk was met ons want in La Rochelle zaten we in La Balcon, gezegend met een Bib Gourmand en zowaar met een zowaar een sommelier. Met de familie een heuse hertenbout op de zondagmiddag is een feestje. De sommelier schonk bij het voorgerecht een witte wijn “les Clous 2013”van het huis Domaine St Nicolas. Dit huis ligt in Brem sur Mer. Ik heb het later opgezocht. Het ligt een beetje noordelijk van Les Sables d“Olonne. U weet wel nabij het ”Maison de Clemenseau".

    Terug naar de wijn. De wijn was een cépage van chenin, chardonnay en groslot gris in de verhouding 60/20/20%. De stokken zijn gemiddeld ca 25 jaar oud en met slechts 17Hl/Ha. Verder rijpen in roestvrij en… geweldig wat een krachtpatser. Volgens zeggen kan de wijn een aantal jaren ouderen maar dat advies is niet aan mij besteed. In de neus wat vuursteen en tropisch fruit, sappig en uitermate geschikt bij de salade. Wij hadden twee salades, één met geitenkaas en rauwe ham en de andere met lauw warme gevogelte levertjes.

    Als begeleider werd een rode wijn uit de Vendée Vix voorgesteld maar wij waren plat van Sinterklaas en kozen op eigen verantwoording bij ons hert de Cuvée Jacques. Na enige tijd kwam de sommelier melden dat hij alleen nog maar het mindere jaar 2002 had. En dan raak je toch aan de twijfel bij zo'n opmerking. Maar Vix en de rest van de kaart leek ons ook niets. Maak maar open. Hoezo mindere jaar? Dit is een wijn die de kwalificatie “puik en van de beste soort van mij meekrijgt”.

    En dan vertelt de sommelier achterloos dat deze wijn zeker 50 jaar kan ouderen. Ik kan het niet controleren maar geloof het graag. De wijn is ook nu een cépage van pinot noir en cabernet franc in de verhouding 80/20%. Die verhoudingen zijn van jaar tot jaar anders. Dat geldt ook voor de witte wijn. De wijn heeft een boerse neus. Op de achtergrond rood fruit. In de mond is de wijn zeer verleidelijk en heeft een delicate afdronk.

    Bij terugkomst in Les Faut sur Mer gelijk de Super U in. Helaas niet veel meer dan het gebruikelijke supermarkt niveau. Bij de cave in het dorp alleen maar matige sapjes. De rest van de week op 1664 geleefd. En ik kan je vertellen, bij 27 graden is dat best te doen.

    Van de sommelier kregen we nog het adres mee waar we de wijn in Nederland konden kopen. Dat zou volgens zeggen bij Vinites in Haarlem moeten zijn. Helaas kan ik op de site van Vinites echter over dit huis niets vinden.

  • EdterBak

    John,

    even google en je komt bij webshops die les Clous 2013 hebben

  • John Copier

    Dat heb ik (nog) niet gedaan. Ik heb een naam in Haarlem doorgekregen en dan is dat de eerste stap. Nu gaan we natuurlijk wel even verder zoeken.

  • John Copier

    Hm, 12,50 euries in Nederland en wij in het restaurant 21 euries. Hoe doen ze dat toch in Frankrijk? In Nederland weet ik het.

  • EdterBak

    Verschil in vaste opslag in plaats van ‘x maal de inkoopprijs’.