La Tyre - Château Montus, Madiran

  • Olaf

    Heeft er iemand ervaring met de (cult)wijn “La Tyre” van Château Montus in de Madiran? Met deze wijn in het algemeen en misschien met de 2001 specifiek?

    Olaf.

  • Udo

    Heb de 2001 gedronken in 2005 en vond hem toen veel te jong maar wel imponerend. Er ligt nog 1 fles Montus la Tyre 2001 te wachten om geslacht te worden. Denk dat ik daar nog even mee wacht.

    Udo

  • Mathieu Wechseler

    La Tyre 2001 heb ik 2 weken geleden blind geproefd tijdens de cursus Wine2Move.

    Al wat geouderde rood/oranje kleur. In de neus gekookt cassisfruit en iets kruidigheid. In de mond zwoel, rijp en zoet cassisfruit. Mooie zachte tannines. Lange afdronk. Dacht dat dit een CS uit Chili was!

    Score: 16,5/20

    Prijzige wijn, ca. EUR 70,-

    Amitiés,

    Mathieu

  • JoostB

    Ik heb La Tyre 2003 gedronken op het domein (zomer 2006). La Tyre is van een jong aangeplante wijngaard. Zeker een prachtige wijn met veel bewaarpotentie (zal voor de 2001 ook gelden), maar ik vond hem slechts nipt beter dan de Cuvee Prestige (die helaas niet meer wordt gemaakt)

    Santé,

    Joost

  • ChrisW

    Waarom is de Montus Prestige eigenlijk na 2003 niet meer gemaakt? Volgens mij is er ook niet echt een vervangend cuvée gekomen want de La Tyre en de XL (wordt die nog gemaakt?) zijn volgens mij veel duurder.

    Heeft het misschien te maken met de slechte financiële situatie van Brumont enkele jaren geleden en de (financiële) reorganisatie die hij daarna - meen ik mij te herinneren - noodgedwongen moest doormaken?

    In ieder geval wel jammer dat de Montus Prestige niet meer gemaakt wordt. Voor de prijs waar hij op veilingen vaak voor te koop is, is dit echt een heel aantrekkelijke wijn. Misschien was dat ook wel het probleem met deze cuvée: de veilingprijzen lagen ver onder de winkelprijzen van de nieuwe jaargangen wat de verkoop misschien geen goed deed.

    Ik vraag me trouwens ook af of de La Tyre nu veel verkocht wordt tegen de toch wel heel hoge prijs die ervoor gevraagd wordt.

    ChrisW

  • JoostB

    Echt heel duidelijk heb ik geen verklaring kunnen krijgen af domein. Maar de indruk ontstond wel dat de cuvee prestige te veel ‘wind uit de zeilen’ nam voor de La Tyre en wellicht ook de XL… Het is mij niet helemaal duidelijk of XL nog wordt gemaakt, omdat deze sowieso niet ieder jaar wordt gemaakt en altijd een tijdje achter loopt door de lange houtrijping…

    Santé,

    Joost

  • Udo

    @ Mathieu: als ik jouw notitie lees moet ik die 2001 toch maar eens gaan drinken?

    Udo

  • Ed Starren

    De laatste XL werd in 2000 gemaakt. De laatste Prestige in 2003. Ik denk dat Alain Brumont al zijn pijlen richt op ‘La Tyre’.

    Nadere info over Montus en Bouscassé op www.brumont.fr

    Ed

    weblog: www.wijnerij.web-log.nl

  • Mathieu Wechseler

    Hoi Udo,

    Denk dat de wijn zeker nog wat rijpingspotentieel heeft, maar ik vond hem goed toegankelijk met rijpe tonen. Geen straf om nu te drinken, maar gezien de prijs had ik achteraf niet het WOW-gevoel. Wel uitermate lekker.

    Mathieu

  • Peter vdB

    La Tyre 2002 Chateau Montus, Alain Brumont, Madiran

    Geproefd op 15 november 2005 (bij Brabantse Wijsocieteit, kreeg ** in mijn aantekenboekje)

    Kleur: inkt! Neus: mint, pepermunt, alcoholisch. Smaak: Karaktervolle wildwijn, fluwelige constitutie maar geen allemansvriend.

    Cuvee Prestiges krijgen bijna altijd véél lof. XL is tikje lastiger heb ik de indruk, maar de 1995 is wáánzinnig. Ik zou zelf veel liever cuvee prestige aankopen dan de ruwweg twee keer zo dure La Tyre. Jammer als dat niet meer kan. Bouscassé is prima alternatief voor liefhebberskeldertjes.