Toscane, Italianen, USA 20yrs en een bekentenis.....

  • WilD.

    Bedankt John voor dit passioneel verhaal. Wellicht voor mij ook een reden om toch even om te kijken naar wat Italiaans ‘spul’.

    De Ricolma was inderdaad prachtig bij de top merlot proeverij bij Tom.

    Gr, Wil

  • romke van dijk

    Sodeju wat een passie! Dank!(tu)

  • Sander

    +2

    Mooi verhaal, John! Een goede ervaring, want hierdoor kijk je vast nog meer uit naar het tripje naar Toscane en is de voorpret nog groter geworden.

  • Mathieu Wechseler

    Hi John,

    Ben het met Peter vdB eens, jouw notities zijn poëzie en ze komen rechtstreeks uit je hart. En dat van die “lucky wine bastards” vind ik een hele goeie >:D<

    Il Poggio van Monsanto is ook één van mijn favorieten en ik kan ook bevestigen dat naarmate deze wijnen ouder worden (mits uit een goed jaar) ze steeds mooier en sexier worden,…net als rijpe vrouwen::o

    Amitiés,

    Mathieu

  • Juan

    Dank Mathieu……is het bij die vrouwen ook afhankelijk van het jaar…? ;)

    Hasta luego

    John

  • Peter Z.

    Mooi geschreven John! De passie en intensiteit waarmee jij met wijn omgaat is uniek. En wat is het toch mooi deze passie te hebben, vooral als je het kunt delen met lotgenoten.

    Zo heb ik gisteren een middag en avondje doorgebracht bij onze junior KURKer, tenslotte moesten we onze verlenging van de Toscane trip goed voorbereiden ;). Dan breng je twee leuke flessen mee (Nikolaihof Vinothek Riesling 1995 en Negly Porte du Ciel 1999), maar zul je altijd zien dat de gastheer toch de mooiste fles van de avond had klaargezet: Selosse Initial (degorg okt 2012). Wat een intensiteit, complexiteit èn genot in één wijn. De wijn opent rustig in het glas, en na 30 minuten flirt dit met perfectie. Waarschijnlijk nog net wat mooier dan hun ‘hogere’ Substance cuvée die ik nu ook een paar keer heb mogen drinken. Het leuke was dat ik bij een vorige bezoekje aan Thijs een Initial (degorgement 2013) had meegebracht die heel wat onstuimiger was, dit spul heeft echt een jaartje of twee rust nodig om tot zijn recht te komen. Daarnaast gingen er nog wat andere flessen open (Bedrock Syrah Old Lakeville 2008 en een oh zo mooie Suduiraut 2001). Over 9 uur tijd ‘slechts’ vijf flessen wijn genuttigd, elke wijn kreeg de aandacht die hij verdiende. Tussendoor gooide Thijs een pannetje op het vuur … man wat was het weer GENIETEN met hoodletters!! Hier doe je het voor!

  • Juan

    Ik had de flessen al gezien op delectable Peter. De Nikolaihof is de 1e droge Oostenrijker met 100 punten en ik ben benieuwd hoe hij was…..

    En Selosse……tsja……wat een Meester! Waarom zoveel geld uitgeven voor Substance als de Initial en VO al zo vaak flirten met perfectie…..

    Maaruh……alles besproken wat je moest bespreken? Want daar ging het toch om? :D

    Hasta luego

    John

  • Peter Z.

    De Oostenrijker was eerder delicaat dan powerful. Absoluut anders dan (dikke) top Oostenrijkers die ik tot nog toe kende. Dit gaat niet een WOTN worden bij een gemiddelde proeverij, gewoon omdat het een wijn is die serieuze aandacht èn tijd nodig heeft. En als je hem de aandacht geeft krijgt die van mij een mooie 95 score. Heeft overigens lucht nodig, deze had zeker een uur nodig om zijn ware aard te kunnen tonen.

    De trip na Toscane waren we het snel over eens: via Piemonte naar Ch9dP. Daarna noordwaarts via Noord-Rhone met als laatste stop de Aube. Ook de domeinen werden bepaald, nu de afspraken regelen.

    Cheers!

    Peter Z.

  • GJA

    De 1971 “Il Poggio” die ik 4-5 jaar geleden dronk is een van de mooiste wijnen die ik ooit heb mogen proeven. Dat was op een dag dat er ook 4 jaargangen Soldera voorbij kwamen.

    Dat is echt langer dan 4-5 jaar geleden Ralph… ;-) Waanzinnige middag was dat in Kuilenburg zeg!

    Jaren geleden m'n laatste fles Nemo 1997 gedronken. Toen in 2008 besloten om op het domein de topjaargang 2004 te kopen (incl. in magnum). Geen spijt van. Laatste keer dat ik Nemo 2004 dronk was op 10 mei dit jaar. Toen 94+/100. So getting better. Prijs/kwaliteit onverslaanbaar.

    Vineuze groet,

    GJ

  • Willem G

    Prikkers,

    Ik ben niet meer actief op het prikbord (op het opsturen van de foto’s na). En lees het soms een maand niet. Maar dit zijn de draadjes waarop we zitten te wachten denk ik.

    Mensen die met passie over hun gedronken wijnen (en meer) vertellen. John, Peter en anderen…. heel goed dat je de moeite neemt om dit te delen en gelukkig levert het ook positieve reacties op.

    Aan alle andere prikkers, en lezers, wil ik vragen: Doe dit nu ook eens! Vertel met passie over de wijnen die je hebt ontdekt/gedronken. En dat hoeven geen 50+ euro wijnen te zijn! Ik, en ik denk met mij vele anderen, ben altijd op zoek naar wijnen die ik zonder gewetensbezwaren op een doordeweekse avond kan opentrekken. Voor mij zijn dat wijnen grofweg tussen de 10 en 15 euro. Voor een ander misschien daaronder, of juist daarboven. Maakt niet uit. Enthousiaste verhalen over wijn zijn altijd welkom! En als iemand je gaat afzijken omdat je een wijn van 8 euro lekker vindt; niets van aantrekken! Er zijn vijftig anderen die de wijn gaan proberen en dan krijgen we misschien weer leuke discussies op dit prikbord.

    Juan en positieve reageerders. DANK! Eindelijk weer een draadje dat ik met plezier lees.

    Cheers,

    Willem G.