wijngidsen

• Christian Callec

Beste Robert,

Supermarkten werken vaak als een ‘bank’… Eerst bestellen, dan verkopen, dan pas na maanden de producent betalen en intussen de rente veilig stellen… Ook zijn er zat voorbeelden van ‘in consignatie’ bestellingen… onverkocht = retour en dus niet betaald.

M.vr.gr.

Christian

• Christian Callec

Sorry, hoor, maar dan moeten jullie meer gidsen lezen, denk ik… ;-)

M.vr.gr.

Christian

• Mathieu Wechseler

Kom op Christian, laten we de zaak niet ophangen aan wellicht een paar incidenten. Normaal gesproken worden er geen wijnen in gidsen “de grond ingeboord”. En van degene die de grond zijn ingeboord, hoeveel daarvan terecht?

Amitiés,

Mathieu

• Robèrt Koopman

Christian Callec schreef:

> Supermarkten werken vaak als een ‘bank’… Eerst bestellen,

> dan verkopen, dan pas na maanden de producent betalen en

> intussen de rente veilig stellen… Ook zijn er zat

> voorbeelden van ‘in consignatie’ bestellingen… onverkocht =

> retour en dus niet betaald.

Ik was eerlijk gezegd al bang voor zoiets……

Supermarkten trekken de producenten het vel over de oren lijkt het mij.

Maar ja, voor veel producenten geldt toch dat als het niet in de supermarkt komt dan verkopen ze nagenoeg niet.

Het is een harde strijd en daar zien wij consumenten helemaal niets van.

Ik zag vorige week het programma Keuringsdienst van Waarde en het ging over de ui.

Kost bij de boer 4 cent per kilo, een grote zak van 20 kilo ging mee voor een euro.

Bij de supermarkt kost het een euro voor een netje en gesneden en voorverpakt iets als 2 euro per 100/200 gram.

Ga uien opkopen en snijden en het geldschip komt er aan …. :-)

Oh ja, het schillen van de uien gebeurd, uiteraard, in Polen…. :+

M.v.g,

Robèrt

• Christian Callec

Beste Robert,

Overigens ter aanvulling op eerdere berichten, het retoursturen van de onverkochte producten kost vaak meer dan het in de dumpbakken te gooien voor -35% … en daarom wordt het ook vaak gedaan.

M.vr.gr.

Christian

• Christian Callec

@ Mathieu:

Koop eens bijv. de Superwijngids… van mijn gewaardeerde collega Nicolaas Klei. Hij zegt het wel met een heel eigen vorm van humor, dat wel:

Château Chavrignac, Bordeaux 2006 € 8,79

Somber, riekt aangebrand, als een butsig zwartgeblakerd pannetje op het roestige Etnafornuisje in een huishouden waar iemand al heel lang door niemand betreurd heel dood ligt te wezen.

Dat soort bijzonder geinige uitspraken zijn in het gids vaker te lezen, terecht of niet, daar ga ik niet op in. Ik kan er wel van genieten. Maar ik stel mij gewoon de vraag of men bij het schrijven van zoiets ook bewust is van de consequenties in dit geval voor een kleiner wijnhuis. En op basis van hoeveel proefflessen is dit gedaan…

M.vr.gr.

Christian

• Robèrt Koopman

Maar toch Christian, dit soort uitspraken bij een wijn slaan toch werkelijk nergens op?

Is deze schrijver ooit in een huis geweest waar al maanden een lijk heeft gelegen?

En dan eerst aan het pannetje ruiken wat op het Etna-fornuis staat?

Ik ben toch echt bang dat dit soort " geschrijf' over wijn echt nergens meer over gaat.

Dit zijn meer teksten voor een cabaretier dan een wijnschrijver.

Ik weet ook niet of ik wel kan lachen om dat soort vergelijkingen.

Het zal je maar gebeuren, doodgaan en niemand die zich er ook maar iets van aantrekt..

Ja, de 1000-en vliegen zijn blij met je, die hebben maanden plek genoeg om eitjes te leggen…..

Maar het maakt ook niet uit, die gids is ook geschreven voor de fans van Klei.

En gezien de jaarlijkse verkopen heeft hij er veel!

Is prima want daarmee kan hij zijn lieftallige vrouw, die ik toevallig ken, prima van onderhouden… :-)

M.v.g,

Robèrt

• Christian Callec

Yep, is ook een heel leuke kerel… en collega.

Zijn humor is wel eens heel erg ‘zwart’, dat is waar. Maar toch is het meestal wel letterkundig zeer geinig. Soms gaat het net tegen of net over de grens van het burgerlijk fatsoenlijk, maar ja dat is nu eenmaal zijn stijl en wat hem bij zo vele mensen zo populair maakt. Ik heb overigens ook enorm genoten van het nieuwe boek van Ronald Giphart, niet altijd voor de inhoud ervan, wel enorm voor de vorm. Geweldig geschreven. (eveneens bij Podium uitgeverij, net als Nicolaas Klei)

m.vr.gr.

Christian

• Ed Starren

Zo'n wijngids moet toch elk jaar opnieuw vol geschreven worden, dus is het zaak om zo veel mogelijk verschillende soorten wijn te vinden, die de schrijver geschikt acht.

Hierdoor zal de schrijver zijn kwalitieitsnorm negatief moeten bijstellen, denk ik dan. Stel, hij vind maar 10 soorten wijn bij AH, die aan de norm van de schrijver voldoen. AH gaat dientengevolge geen eigen gids uitgeven met hun “bekroonde” wijnen. Geen AH-gids, dus ook geen inkomsten voor de schrijver.

Kortom, een wijngidsschrijver heeft er belang bij dat zo'n boekje ruim gevuld is met allerlei verschillende soorten wijn, zeker kwantitatief gezien. Kassa voor de schrijver en voor de betreffende supermarkten. Hoezo onafhankelijk ?

Ed

wijnweblog: www.wijnerij.web-log.nl

• John Copier

Ed,

De onafhankelijke wijnschrijver moet nog geboren worden. Overal moet de schoorsteen roken. En daar is niets mis mee. Ook van RP wordt zijn onafhankelijkheid in twijfel getrokken. Maar ik breng de hier veelvuldig gebruikte woorden van en door John T even in herinnering. Wanneer de schrijver van het boek aan jouw smaakbeeld voldoet is dit toch prima! Kopen dus dat boek. Onze omfietsert kan en mag van mij schrijven wat hij denkt dat nodig is om de wijnen aan de man te brengen. Ik zal het boekje niet kopen en heb mijn omgeving ook sterk afgeraden om dit aan mij cadeau te doen omdat het naar mijn idee weggegooid geld is. Geen boek en ook geen wijn uit het omfietsertboek voor mij dus. Mijn gevoel zegt mij dat dit ook voor jou opgaat. De omfietsert heeft z'n eigen doelgroep en dit moeten we zo houden.

John