Elzas

• Michel

Komend weekend naar de Elzas om met mijn twee broers wijn te proeven (en te kopen). De Elzas heeft natuurlijk een geweldige hoeveelheid wijnboeren. De bekende namen passeren regelmatig dit prikbord. We zijn echter ook altijd geinteresseerd in de minder bekende maar wel interessante adressen. Onze favorieten uit deze laatste categorie zijn Muhlenbach en Boxler uit Niedermorshwihr en Bruno Sorg uit Eguisheim. Wie heeft nog interessante tips?

• Bingo

Ik stop altijd even in Mittelwihr bij Schaller, Rue du Chateau 1, een hele goede cremant (Extra Brut 60% Pinot Bl. 40% Riesling )en muscat, ook zijn riesling gc mandelberg mag er zijn.

• Ed Starren

Michel,

Als je toch in Eguisheim bent, loop eens even binnen bij Léon Beyer.

Persoonlijk ben ik nogal gecharmeerd van Domaine Meyer-Fonné in Katzenthal, nabij Ammerchwihr. Felix Meyer, opgeleidt door Zind-Humbrecht, maakt heel mooie, zuivere en delicate Elzaswijnen, van relatief eenvoudig tot op Grand Cru niveau.

Ed

weblog: www.wijnerij.web-log.nl

• william

Schoffit in Colmar.

De beste Chasselas (Vieilles Vignes)van de Elzas.

en natuurlijk nog meer leuke wijnen, maar deze springt er uit.

William

• sjaak kaptein

Schoenheitz in Wihr au Val vlak bij Munster

Net iets buiten de route maar het omrijden waard

Is éénmaal onderscheiden als beste wijnboer van Frankrijk.

Alsace wijnen met veel verfijning.

Sjaak Kaptein

• martin

Francois Baur ( v/h volkszanger ) in Turckheim. Maakt prachtige wijnen.

Mvg

Martin

• John Copier

Wellicht heb je aan deze site iets.

http://www.alsace-wine.net/b/eguisheim.shtml

Kijk even onder “Villages” en kies de stad. In Eguisheim zou ik Émile Beyer willen adviseren. Verkoopt al jaren erg mooie Gewürztraminer. Vraag naar de L'Hostellerie.

John

• A3

Ik koop al meer dan 20 jaar mijn Elzaswijnen bij Willy Gisselbrecht in Dambach-la-Ville. Geen topper zoals Trimbach, Deiss of Hugel, maar voor mij een betrouwbaar adres voor een goed glas wijn.

• Jan M.

Ook bijzondere Pinot Noir,voor de Elzas.

• sjaak kaptein

Jan,

Is waar maar mijnheer Henri Schoenheitz heeft gestudeerd in de Bourgogne.

Heeft grote bewondering voor Bourgogne wijnen.

Gaat voor zijn Pinot Noir heel verstandig met hout om.

Mooie Pinot Noir maar ik het toch de indruk dat mijnheer Schoenheitz probeert in de Alsace een Bourgogne te maken.

Sjaak Kaptein