Elzas

• Jan M.

Ik ook,maar de prijs is een stuk lager dan een Bourgogne,

Leuk voor een blindproeverij.

Mvg,Jan.

• Michel

Inmiddels terug uit de Elzas. Op advies van het prikbord Henri Schoenheitz bezocht (Wihr au Val). Aardige vriendelijke man. Van zijn Pinot Noirs was ik minder onder de indruk. Geproefd de Val St Gregoire 2006 en de Herrenreben 2007. Misschien waren ze nog te jong en te gesloten. Misschien lag het aan de lunch die ik daarvoor genoten had.

Daarentegen vond ik de Rieslings Linsenberg en Herrenreben ongelooflijk lekker.

Vervolgens doorgereden naar het centrum van de Pinot Noir: Rodern Bijzonder hartelijk ontvangen bij Charles Salber et Successeurs. In no time een hele tafel vol met verschillende Pinot Noirs. Hoewel ik geen echte kenner ben onderscheidde ik drie niveaus wijnen. Allereerst de simpele Pinot Noirs die oneerbiedig gezegd voor mij een prima alternatief in de zomer zijn voor al die middelmatige rosé’s. Vervolgens de vollere sappig en kruidig smakende PN’s die verwantschap lijken te hebben met een rode Loire. Tot slot de meer stevige PN’s met zwart fruit, weelderige geur en complexe smaak. Deze wijnen gaan meer richting Bourgogne. Deze wijnen bevielen me bijzonder goed!

Ook bij Bruno Sorg (Eguisheim) een bijzonder smakelijke PN gedronken die sterk richting Bourgogne ging.

Vraag: Zou de Elzas wat betreft de Pinot Noir aan betekenis toenemen door de ingezette klimaatverandering? Vroeger dronk ik nooit PN’s uit de Elzas. Tegenwoordig vind ik deze wijnen steeds lekkerder.

Tot slot: Dank voor alle suggesties! Had echter niet de tijd om alle voorgestelde wijnhuizen te bezoeken.