De Canard van het jaar...

• Ruud Göebel

Wikipedia legt even uit wat een Canard is:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Canard_(journalistiek)

Nu de feiten: René van Heusden heeft in het december nr.van Perswijn een column geschreven, het gaat om een deel hiervan, ik citeer:

"Een wijnhandel, die al jaren aan de lopende band goed scoort, niet in het minst bij Perswijn, is Les Généreux. Om precies te zijn is dat een landelijk samenwerkingsverband van ongeveer veertig wijnspeciaalzaken. Verantwoordelijk voor het over de hele linie onberispelijke assortiment met een ijzersterke prijs-kwaliteit verhouding is het duo Ton Schaapveld en Gerhard Hostink. Trefwoorden: consistent en betrouwbaar. Zij zijn daarom mijn Wijnkopers van het jaar.

Mijn onderscheiding Wijnpersoonlijkheid van het jaar gaat naar het stevig aan de weg timmerende schrijfstersduo Ruit&Rijst, dat het aandurfde om de koopgids Topwijn uit te brengen met kwaliteit als uitgangspunt in plaats van prijs en dat ook nog op een tegelijkertijd vakkundige en aantrekkelijke manier wist te doen. Zo zien we dat graag!"

En dit heeft Jon Bindels ervan gemaakt, onder de kop:

“PLAGIAAT VAN HET JAAR”IN DE WIJN!

Weer eens een wijnschandaal(tje). Zal het niet heviger opblazen dan het waard is. Maar dat is op zichzelf al erg genoeg. Het wijnblad Perswijn heeft z’n commerciele toevlucht gezocht tot het pikken van andermans idee. Bij de televisie noemen ze dat format-jatterij. In de wandeling heet dat: ordinair plagiaat.

Eerst dacht ik nog: daar waagt zo’n ‘onafhankelijk’ blad z’n reputatie toch niet aan? Maar omdat de betrouwbaarheid van die onafhankelijkheid ook al tijden wankelt , kan ik mij daar nog nauwelijks over verbazen.

Daarom heb ik zes verschillende informatiebronnen geraadpleegd om het zeker te weten. Dat zijn: het dagblad BN De Stem, de websites van 2 wijnkopers, 1 wijnkoper persoonlijk per telefoon, onze beste wijnschrijver Hubrecht Duijker en Google onder ‘Wijnkoper van het Jaar’.

Het schandaal(tje) komt erop neer dat Perswijn onder precies dezelfde titel als Hubrecht dat al 25 jaar doet een ‘Wijnkoper van het Jaar’ heeft uitgeroepen. Een nominatie gekoppeld aan 2008. Enkele maanden eerder had Duijker dat al gedaan. De titel ging toen voor 2009 naar wijnkoperij De Bruijn in Nijmegen. Hubrecht publiceert zijn keuze traditioneel in het Financieele Dagblad. Perswijn nomineerde (met de geplagieerde titel) ‘Les Genereux’, een inkoopcombinatie met verschillende verkooppunten in ons land. Een van die aangesloten wijnhandelaren Ad Aarts uit Prinsenbeek, bevestigde mij telefonisch als ‘mede-eigenaar’ van Les Genereux dat zijn zaak de toebedeelde titel ook gaat voeren. Voor wat die waard is, denk ik er dan bij.

Mister Integrity

Vijf van die zes genoemde bronnen vermelden hoe ‘gezaghebbend’ die geplagieerde nominatie in Perswijn wel is. Want de uitroeper is (wie anders) huisredacteur Van Heusden. Van hem is bekend dat hij ieder wijninitiatief of wijnconcours kleineert of aanvalt, dat zijn thuisfront niet zelf heeft bedacht, waaraan zijn blad geen stuiver verdient of waarin hij niet zelf een glansrol vervult.

Extra pikant detail is nog dat deze wijnoloog uitgerekend een collega een streek levert, die meewerkt aan hetzelfde blad en - totdat ik hem ervan op de hoogte stelde - volstrekt onkundig is gebleven van de poets die ‘Mister Integrity Himself’ hem had gebakken.

Hubrecht zelf reageerde er rustig op. Op mijn vraag of hij het ‘titelrecht’op het gebruik van ‘Wijnkoper van het Jaar’ wellicht had overgedragen , antwoordde hij: ‘Van een soort overdracht is in elk geval geen sprake. Zolang ik voor het Financieele Dagblad blijf schrijven, zolang ook zal ik daarin mijn wijnkoper van het jaar benoemen. Dat iemand anders iets dergelijks doet, elders, daar heb ik overigens geen moeite mee. Zelf zou ik alleen de titel veranderd hebben’

Ik lees daaruit dat Hubrecht de streek van zijn ‘collega’ en diens broodheer niet waardeert. Het zoveelste schandaaltje is daarmee een feit. Met de ‘beste wensen’ van de ‘Plagieerders van het Jaar’, een titel die ik inmiddels niet voor niks heb laten vastleggen. Ik heb dit voorval gemeld omdat het een duidelijk licht werpt op de wijnologische omgangsnormen van vandaag.

John Bindels is wijnjournalist.

Ik heb er elders op dit prikbord al iets over geschreven, maar dat is ietwat ondergesneeuwd, vandaar een nieuwe draad.

Ruud.

• Christian Callec

Het lijkt mis te zijn gegaan met de link, beste Ruud. Nieuwe poging:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Canard_(journalistiek)

M.vr.gr.

Christian

• Christian Callec

En hier voor de Franse verklaring van de herkomst van het woord:

http://fr.wikipedia.org/wiki/Canard_(Homonymie)

M.vr.gr.

Christian

• Robèrt Koopman

Ik heb die link nu 80 keer aangepast in het originele bericht…. :(

Als het eenmaal fout gaat dan blijft het fout gaan, underscores en procent-tekens blijven erin staan die niet op de juist plek willen staan.

M.v.g,

Robèrt

• Hendrik

Dacht ik ff een lekker recept voor eend aan te treffen :+

uw Hendrik

• Jan

hahaha, mooie reactie Hendrik!

• Ruud Göebel

Ja Jan, de echte reactie van Hendrik zit in mijn mailbox en daar zit die veilig!

Ruud.

• John Bindels

Beste Ruud,

Canaux, canards en canaille, weet je nog? Waarom pak je Les Genereux niet voor uitlokking, nu die met die ‘titel’ reclame maken/ De kranten deugen toch niet en columnisten die merldfemn dat er goede sier gemaakt wordt met een gejat idee toch ook niet? Zo gauw je de titel met een hoofdletter schrijft, zit je op het terrein vasn Hubrencht. Punt uit. Geen goedlullerij dus meer.

• Udo

Nooit na 23.00 prikken en zeker niet na 00.00 en al helemaal niet na een dagje Wijnbeurs :+

Udo

• Willem Booij

Hoi Udo,

Hiermij is niks mis man, hiermee bewijst John dat hij zichzelf volledig heeft getransformeert tot een volledige prikkert :D

grt