wijnbroederschappen

• Christian Callec

@ Jenny,

Als er 1 persoon in NL is die je daar meer over kan vertellen is dat deze man:

http://www.navenant.nl/defaultfiles/wijn_01_01.pdf

M.vr.gr.

Christian

• jenny

Hallo Xian

Onze voorzitter is vorig jaar bij de plechtigheid in Saint Emilion geweest en dat vond hij leuk om te zien

Hij belde me vanmiddag of ik iets meer wist van die verschillende broederschappen

Nou nee, ik weet er niets van

Hij heeft zich daarin verdiept maar alle informatie is in het Frans en meestal toch te moeilijk voor ons om de essentie eruit te halen.

Daarom namens hem dit oproepje, hij wil een stukje voor ons blad maken over de geschiedenis enz,. van de verschillende broederschappen uit Franrkijk dus.

Dank aan jullie allemaal

Ik stuur de postings door en heb hem gevraagd erbij te zetten: met dank aan en dan jullie namen.

groetjes

jenny

• Christian Callec

@ Jenny,

Verder raad ik je aan (helaas in het Frans) om deze website te bekijken… Je zult er talloze OFFICIËLE wijnbroederschappen uit de hele wereld vinden.

http://www.winebrotherhoods.com/FICB-fr/

M.vr.gr.

Christian

• jenny

Dat lees ik maar ja je komt niet zo maar in contact met zo'n autoriteit ;-)

groetjes

jenny

• Christian Callec

@ Jenny,

Misschien moet je maar proberen via het blad waar hij voor werkt… ;-)

Zie: http://www.navenant.nl/index.php?section=17

M.vr.gr.

Christian

• Christian Callec

@ Jenny,

Als de (Limburgse!) vice-president van de Internationale Federatie van wijn (Bachiques) broederschappen (Confréries) het niet weet, niet kan helpen, en niet zelf bereid zou zijn mee te werken aan een artikel/interview in ruil voor een gratis advertentie in jullie blad, dan weet ik ook niet wie anders jullie beter kan helpen… ;-)

M.vr.gr.

Christian

• jenny

Nee ik ook niet

ik heb het allemaal doorgemaild en wat hij ermee gaat doen, weet ik niet

dank voro al je/jullie tips

groetjes

jenny

• sjaak Kaptein

Ik bewonder de Fransen.

Hun prachtige taal die zo mooi en precies is, hun natuurlijk gevoel voor cultuur.

De geraffineerde kunstwerken in vele disciplines die dat in eeuwen opgeleverd heeft.

De passie van vele wijnboeren om het beste en meest individuele te maken.

Ben verschillende keren uitgenodigd bij grote Franse manifestaties.

Dan had je boeiende gesprekken over wijn en eigenlijk over van alles.

‘s Avonds wordt zo’n manifestatie afgesloten met een diner.

Dan komen die autoriteiten waar je de hele dag vol bewondering naar geluisterd en mee gepraat hebt ineens binnen in rare jurken en vreemde baretten, dikwijls lopen zij ook nog in een plechtige tred.

Dragen plechtige teksten voor en zingen ook weer plechtig onverstaanbare liederen.

Dat geeft mij altijd gevoelens van ontnuchtering, medelijden.

Twijfel dan aan alles wat ik op die dag gehoord, gezien en geproefd heb.

Waarom kunnen volwassen kerels zo demasquerend, aandoenlijk vreemd doen?

Sjaak Kaptein

• jenny

Ach beetje promoten, beetje poppenkast is toch leuk

je moet er de charme en humor van inzien

groetjes

jenny

• Christian Callec

Ben voor het grootste deel met je eens, beste Sjaak.

De wijnbroederschappen hebben oorspronkelijk vaak een ‘religieuze’ achtergrond, getuige de heilige grote mis die bij alle internationale ontmoetingen (1 x jaar wereldwijd) als een ‘must’ wordt gezien. Als wijnbroeder of zuster (de naam zegt het ook al een beetje, het gaat hier letterlijk oorspronkelijk om een ‘door de katholieke kerk goedgekeurde vereniging met een godvruchtig doel, later werd het pas een ’vereniging van beroepsgenoten') wordt van je verwacht dat je de mis bijwoont. Velen doen dat uit overtuiging, anderen uit nieuwsgierigheid, anderen weer uit medeleven. Voor mij hoeft het niet, maar teruggaand op de geschiedenis van de broederschappen, is dat een belangrijke traditie. Je kunt er toch niet aan denken dat omdat iemand het maar niet ziet zitten naar de kerkdienst te gaan, dat de hele oogst van dat jaar zou mislukken! :+

Het is folklore, en niet altijd van de beste soort. Vaak ook nog gespekt met nationalisme, protectionisme en andere niet altijd even frisse zaken. Maar ja, het is nu eenmaal ‘traditie’, en dat gebeurt in de hele wereld, niet allen waar wijn wordt geproduceerd, maar ook waar allerlei delicatessen worden gemaakt. Kaasgildes, truffelgildes, pensworstgildes, rauwehamgildes, olijfoliegildes … noem maar op. Folklore is voor sommigen ernst, voor anderen een leuke dagje uit… afgesloten met lekkere hapjes en dranken. En ja, het zingen, neuriën en brallerig gedrag hoort er helaas ook bij. Bij sommige wijnbroederschappen gaat het gezang net iets beter af dan bij de rest, maar het niveau van de zangpartijen gaat meestal niet verder dan gewone doorschenkliedjes… ;-)

Om met je laatste zin te eindigen, ik denk dat in elke hardwerkende mens die het niet altijd even gemakkelijk heeft, altijd een behoefte huist om een keer om de zoveel tijd even gek te doen, om zich uit te leven, om de stoom even af te blazen… Dat heeft ook een religieuze achtergrond, net als Carnaval na het vasten. Daarnaast heeft het ook een andere functie, het vervullen van de aangeboren nood voor de meeste mensen om er ‘ergens bij te horen’, net als Vrij Metselaars, Rotary, Lion's, Kiwanis etc. Deel uit maken van een ‘groep’ geeft veel mensen het gevoel ‘bijzonder’ te zijn, ‘bijzonder’ te doen. En al het ook nog vergezeld gaat met charitatieve doeleinden, dan is het ook nog een extra goed gevoel. Wijnbroederschappen (de kernen, dan, niet de gesponsorde leden) bieden ook een sociale structuur, ter ondersteuning van elkaar. Tenslotte, geloof mij dat vele regionale of lokale wijnfeesten vele malen minder publiek zouden trekken zonder de ‘show’ van deze wijnbroederschappen c.q. wijnkoninginnen etc. De wijnbroederschappen / wijnkoninginnen zorgen beslist voor meer promotie voor hun wijngebied en hun wijnen bij het grote publiek dan welke wijnprofessional dan ook.

M.vr.gr.

Christian