Trouwens bij de vismaaltijd een Klevener de Heiligenstein van Eugène Klipfel die ik van de zomer tegenkwam bij de Foires Aux Vins in de Elzas.
Apart verhaal over deze AOC: http://en.wikipedia.org/wiki/Klevener_de_Heiligenstein
Trouwens bij de vismaaltijd een Klevener de Heiligenstein van Eugène Klipfel die ik van de zomer tegenkwam bij de Foires Aux Vins in de Elzas.
Apart verhaal over deze AOC: http://en.wikipedia.org/wiki/Klevener_de_Heiligenstein
Ze maken In Nieuw Zeeland zelfs in ruime mate mooie Pinot Noir wijnen.
Toch een moeilijk druivenras om bijzondere wijnen van te maken.
En het leuke is dat het onderscheid in wijnjaren minder groot is dan in de Bourgogne.
De Pinot Noirs zijn veel krachtiger dan rode Bourgognes.
De rode Bourgognes hebben wel veel meer finesse en zijn voor mij spannender.
Sjaak Kaptein
Leuke bezigheid Willem.
Zou je van deze wijnen in het kader van mijn studie de Hendrik-Index #
willen bereken?
O.K. het is al laat, maar dit wordt een revolutie in de beoordeling van wijn :+
Hier de eerste twee scores:
Clos Mogador 2006 = H.I. 2,45
Espectacle 2006 = " 1,25
Twee wijnen dik in de 90 punten maar wel een significant verschil in H.I. :+
# Hendrik Index is Parker punten gedeeld door de prijs
Kom net terug van een inauguratiefeestje en daar werd “en petit comité” een Sercial madeira van Henriques & Henriques uit 1944 !!! geschonken. Ik heb ooit het genoegen gehad om die wijn 10 jaar geleden al eens eerder geproefd te hebben.
De neus: Het is net alsof je een oude dorpsapotheek binnenwandeld, met zojuist geboende houten vloer. Eveneens walnoten, vernis, stopverf, florale tonen en zeste d'orange.
De smaak: In de mond wordt bevestigd wat je ruikt, sterker nog het wordt nog een stuk complexer. Mooie zoet-zuur-balans. Krenten en ook weer zeste d'orange. Heel filmend. Er zitten weliswaar ouderdomszuurtjes in de wijn, maar die vormen één van de vele componenten van de totale smaak. Perfecte balans. Licht zoete aanzet met mooie, droge en lange finale. Een echte snuffelwijn en het gekke is, dat als ik mijn neus diep in het glas steek en flink inadem, dat ik dan geen spoortje last heb van prikkelende alcohol of zoiets. Ik ruik overwegend die mooie tertiaire tonen.
Als ik hier punten aan moet geven, dan is een 19/20 meer dan verdiend. En het gezegde, “Madeira, een wijn voor de eeuwigheid”, wordt door deze fles bewaarheid.
Amitiés,
Mathieu
PS: Daarna dronken we nog een fles Cockburn's Vintage Port 2003 “Quinta dos Canais”. Een VP voor de middellange termijn. Relatief lichtvoetig en reeds mooi op dronk met enigszins diepgang. Hij viel wel in de smaak bij het gezelschap. 16/20
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?