Wijnprijzen terug op aarde

• Guill

Ik wilde de “zorgvuldigheid” niet uit het oog verliezen.

Mvg. Guill

• ChrisW

Guill,

La RdVdF is best wel een betrouwbare bron….

Toch is het denk ik totaal niet representatief voor marges in de handel. Eén individuele wijn kan in een package deal best goedkoop worden aangeboden, maar dan moet je het totale pakket bekijken wat de handel moet kopen (en moet verkopen). Als je naar de marge kijkt die de handel pakt op de andere wijnen van Moueix dan de paar flessen Petrus die je krijgt in de en-primeur verkoop dan is dit alles behalve een woekerbusiness.

ChrisW

• de bear fan Oerterp

Zet dan de accijns tussen “ ” of zoiets. Volslagen oninteressante bedragen!!!

• ChrisW

Beste Ralph,

Natuurlijk speelt er bij een product als wijn meer dan simpele economische factoren een rol bij de prijsbepaling. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld damestasjes.

Wat echter denk ik wel heel erg aan het veranderen is, is dat ook “topwijn” steeds meer een normaal produkt wordt. In de afgelopen jaren krijgen bijvoorbeeld ongeveer 500 (!) wijnen per jaar 95 punten of meer in de WA. Eigenlijk een ongelooflijk aantal dat zo'n 5 keer hoger is dan in de jaren negentig. Dit aantal zal over 5 tot 10 jaar nog veel hoger zijn. Niet dat de WA de absolute objectieve maatstaf is, maar het is wel representatief. Als er zoveel goede wijnen zijn, beginnen denk ik normale marktwetten van vraag en aanbod beter te werken. Er zijn ook geen 500 merken damestasjes of kledingmerken waar men uit passionele overwegingen hoge bedragen voor wil betalen.

Veel van de topwijnen worden ook gemaakt door normale, winst najagende ondernemers (en dat bedoel ik absoluut niet negatief omdat ik dat zelf ook ben). Dit zijn niet alleen mensen als Magrez met inmiddels een hele range aan wijnhuizen, maar ook de eigenaars van bijvoorbeeld iconen als d'Yquem, Cheval Blanc, Pichon Baron en veel Port huizen. Ook de nieuwe generatie in Chateauneuf du Pape is aanzienlijk zakelijker dan de vorige en ziet dat ze met het inschakelen van een consultant en wat andere aanpassingen veel beter (financieel) kunnen presteren. Al dit soort partijen zal zorgen voor meer productie van goede wijn zolang de prijzen aantrekkelijk zijn.

Gegroet,

ChrisW

• pieter-jan

Nou prima dat de prijzen weer eens wat dalen,eens kijken of het lotje warop ik geboden had dan eens succesvol was,weet iemand wat de afleveringskosten in Den Haag of thuis zijn?

Overigens trek ik me van die gekte op de veilingen niet zoveel aan zolang er particulieren zijn die wel van hun wijnen af willen,dat levert soms aardige vondsten op,afgelopen woensdag afgedaald in een klein keldertje waar zo'n zestig flessen lagen…zoekt u maar uit meneer,we willen € 7.50 per fles,met twintig prima flessen naar huis:

Lafite Rothschild 1975,Kirwan 1976,Ducru 1962,Pauilac 1958 en een Cos labory met etiketje op de hals wat niet te lezen was,thuis voorzichtig schoongemaakt: 1947…we hebben weer wat oude meuk om te proberen.

• john

paar weken geleden nog een 30 tal dikke topbordooos weggetikt…..Grand Mayne 1990 was voor mij 1 van de mooiste met 96/100. L`evangile 95 gaf ik toen 98/100 en was voor mij de winnaar….

Hasta Luego

John

• ChrisW

De 98'er Grand Mayne haalt denk ik op mijn schaal niet snel de 96 puntjes, maar een echt héél goede Bordeaux is het wel. Begint denk ik nu net op dronk te komen (ik gaf hem gisteren 91-92) maar zal over 5 jaar zeker beter zijn en is krachtig genoeg om nog 20 jaar mee te gaan.

ChrisW

• Theo

Ralph,

You're my man :-)

TG

• ralph

zou er hier iets in t water zitten theo? ;-)