Ontdek je plekje: de wijnen van Portugal (pas op: veel PN's; lang en saai)

• Klaas Vaak

Beste Prikkers,

Portugal is ook wijntechnisch zeer de moeite waard. En niet alleen vanwege de Port. Mijn vermoeden werd wat dat betreft bevestigd.

Gisteravond trof ik samen met 7 wijnmaten een weldoordachte rij wijnen aan met een geweldige gemiddelde kwaliteit. Er waren enkele verrassingen en natuurlijk sneuvelden er wat reputaties. Nagenoeg alles werd blind geproefd.

Ik probeer mijn impressies kort te houden :)

1. Openingsbubbel: 2004 Borga (Bruto) - Bairrada: Veel gisttonen, hooi, citroentjes, licht oxidatief, strakdroog, gedroogd rood fruit, bitters iets overheersend. Prettig en ongecompliceerd. 14/20

2. Curiositeit: NV Moera - Vinho Verde ‘Tinto’: penetrante vingerverflucht, groen, onrijp, karton, onkruid, hooi. Licht Petillant, koffietonen, zuur en astringent. Niet fijn. 12/20

3. 2007 Reguengo de Malgaço - Alvarinho / Vinho Verde: groene zweem in de kleur, gesuikerde citroen, zeewier, kalk, mineralig, mooie zuurgraad, filmend en rond. Vrij plomp (voor een vinho verde), maar heel aangenaam. 16/20

4. 2005 Palacio de Brejoeira - Alvarinho / Vinho Verde: Bleek geel, petillant. Heel stalig, veel mineralen, zeebries, selderij, citroentjes. Mosselwijn. Mooi in zijn eenvoud. 15/20

5. 2007 Serras de Azeitão - Terras do Sado: Vaal grijsgeel. Dik, zoetig fruit in de neus. Mooie vulling en een goede structuur. Rozen, lychees, weinig zuren. Viognier-achtig. 16/20

6. 2007 Esporão Private Selection (Branco) - Alentejo: Te veel hout, (nog) niet geintegreerd. Ruwe planken. Lijmtonen. Grof en modern. Bijtend. En nog veel te jong. Type nieuwe-wereld Chardonnay. 13,5/20

7. 2005 Adega de Cartuxa Pera-Manca - Evora: Delicater in zijn fruit, honingtonen, heerlijke frisheid naast een behoorlijke structuur. Hout hier wel mooi verweven. Sappig, mooie bitters, wat rinzigheid, op de achtergrond wat salmiak. Erg lekker. 17,5/20

8. 2006 Herdade Dacalada Baron de B.- Alentejo: lichte grijsgele kleur. Dikke moderne wijn met veel mango, banaan, vanille en karamel. Mist aromatische fraicheur ondanks de voldoende aanwezige zuren. 15/20

9. 2005 Buçaco Branco Reservado: Enorme mineraliteit, vuursteen, leisteen, kiezels. Heel gefocust en clean. Vegetale tonen als paprika, selderij en witte peper zijn op een prettige manier aanwezig. Voorbeeldige lengte. Prachtige wijn. 18/20

10. 2006 Pintas/Wine&Soul - Guru: Zeer opvallende basilicumneus. Heerlijke dierlijke tonen, pikante zweetlucht. Fantastische complexiteit en een enorme nagalmende afdronk. Mineralen, vulling, fruit en frisheid in overvloed. Geweldig. 18,5/20

11. 2003 Niepoort - Redoma Branco Reserva: Heftig glas, dik en geconcentreerd. Als een mooie witte Bourgogne. TIkje groen in de kleur nog, maar in de smaak al mooi rijp met dikke klonten boter, brioche, amandelen en een vleug hazelnoot. 17,5/20

12. 1988 Buçaco Branco Reservado: Roestbruin/terracotta, troebel. Mooie belegen neus met impressies van shagtabak. Imponeert al behoorlijk oud, maar voor mij nog wel interessant, niet te tertiair. Vrij breed en charmant. Meer een wijn om te proeven dan om te drinken. 14/20

13. 1997 Luis Pato - Vinha Pan - Beira: Mooie volle bloemige neus. Rozen en orchidee. Nog heel veel zuren, erg traditioneel product. Nebbiolo-karakter. Nog een tijdje wachten? 15/20

14. 1997 Quinta de Pancas - Touriga Nacional - Estremadura: Rare neus. Toffee overheerst. Wat melkchocolade, Dr. Pepper, gekookt. Nauwelijks fruit te ontdekken. Een wijn die je verbaasd achterlaat. Niet lekker. 13/20

15. Intermezzo: 1970 Poggio alle Mura – Brunello di Montalcino: Neus en kleur doen denken aan vleesnat, roest, bloed en koude thee. Verder koffietonen en een mooie frisheid nog. Voor mij nog prima te genieten. 15/20

16. 2004 Esporão Tinto Reserva – Alentejo: Als eerste een neus vol met kirsch en zuivel. Later ook wat tabak en chocolade. Dik en fluweelachtig, maar jong nog en enigszins een-dimensionaal. 15/20

17. 2005 Esporão Tinto Reserva – Alentejo: Getoaste neus met ‘veel-van-alles’, port-achtig maar dan droog. Grof, maar lekker ongecompliceerd. Te jong om nu te genieten. 15/20

18. 2005 Quinta do Vale Meao – Douro: Enorme geparfumeerde exotische bloemengeur: orchideeën. Pure Crème-de-Cassis. Droge Port. Het geheel komt gekunsteld en ‘bedacht’ over. Mist karakter en typiciteit. Hopelijk geeft enkele jaren kelderrust de broodnodige klasse en diepgang. Wat een teleurstelling bij het demaskee… 14/20

19. 2000 Calheiros Cruz Tinto Reserva – Douro: Heerlijke, ingetogen, poederachtige neus. Cacaopoeder, kaneel, dat soort dingen. Zacht en aards met mooie korrelige tannines. Zoethout en een Prioratachtige notigheid. Wel wat zoet van de alcohol, maar niet heet. Begint nu secundaire tonen te ontwikkelen. Medium body en afdronk. Heel mooi. 17/20

20. 2001 Alion – Ribera del Duero: Hobbylijm. En velpon. En alcohol. Onaantrekkelijk. Modern, ge-extraheerd, tikje alcoholisch en vermoeiend. Syrah-achtig. 16/20 Anderen waren positiever. Blijkbaar is Alion mijn wijn niet. Nog nooit meer dan 17/20 gegeven (jaargangen 00/01/02/03).

21. (2001; el segundo) Niepoort & De Castro - Dado – Dao en Douro: Wat gesloten. Enorme concentratie en mooi droog gevinificeerd. Niet te zoet, wel dik en geconcentreerd. Nog veel te jong, heeft veel toekomst, in mijn ogen. Voor nu 16,5/20

22. 2004 Quinta do Crasto – Old Vines Reserva – Douro: Type fruitbom. Likoreus maar met een mooie diepte. Built to impress. Moderne snit. Echt een mooi glas maar ook weer heel jong. 17,5/20

23. 2005 Quinta do Crasto – Old Vines Reserva – Douro: Rozebottel, Carvam Cevitam. Rode bessen. Toch een stuk minder adellijk dan 22. Wat limonade-achtig en een-dimensionaal. 15,5/20

24. 2001 Quinta do Crasto – Vinha Maria Teresa – Douro: Ook weer zo’n prachtige poederige neus. Luxe houtgebruik. Uitermate stijlvol en met een enorm concentraat. Tikje alcoholisch helaas. Maar laaaaaang, tsjonge. 17,5/20

25. 2005 Habla No.1 – Cabernet Sauvignon – Extremadura: Nieuwe Spaanse Cult-wijn in wording. Prachtige balans en concentratie. Peperkoek, kruidnagel, rood en zwart fruit. Edel houtgebruik, mooi ingeweven. Een bek vol wijn, maar toch een opvallende finesse. 18/20

26. 2003 Felix Callejo – Seleccion de Vinedos de la Familia – Ribera del Duero: Wow… wat een zachtheid en aardsheid… Vol gestampt met pikzwart fruit en toch prachtig gebalanceerd en gedistingeerd. Een wijn die lijkt te smelten in je mond. Absolute TOP-klasse. 19/20

27. 2005 Chryseia – Douro: Aparte medicinale neus: Ricola, hoestdrank. Bramen, bosbessen, zijdezachte textuur. Superrijp en helemaal af. Prachtglas voor nu. Heeft misschien wat te lijden van zijn voorganger. 18/20

28. 2004 Domino de Atauta – Llanos del Almendro – Ribera del Duero: Oostindische inkt, ecoline, lijm. Vooral erg jong nog. Lastig door te komen. Nog wat rubberachtige tannines. Erg stroef. Wel intrigerend maar zeer gereserveerd. 17,5/20

29. 2003 Ferratus – Ribera del Duero: Ook weer ontzettend jong nog, ’t is een beetje het verhaal van deze avond… In eerste instantie enige disbalans. Veel zoet, maar heel mooi. Voor mij echt een stuk beter dan bv. Alion. Romige zwoelheid en een fijne lengte. Buurman van Aalto. 18/20

30. 1945 Constantino’s Vintage Port: lichtbruine kleur met een zweem oranje nog. Wat een fantastische ervaring… Heerlijke tonen van marsepein, cafe-au-lait, karamel, koekkruiden en Likor ‘43’. Geen score maar een geweldig glas.

31. 1970 Niepoort Vintage Port: 12 uur gedecanteerd. Eerste indruk toch nog wat alcoholische prikkeling, maar dat verdween vrij snel. Mooi licht en fris. Niet plakkerig maar een hele elegante zoetheid. Krenten, gedroogde kersen, wat cranberry. Kleur wordt gedurende de avond wat dieper en donkerder. Nergens log of dik, laat een mooi schoon mondgevoel achter. Yum.

Einde proeverij.

Start van het naproeven, evalueren en uitschenken van de wijnen voor de ‘after-party’. De indrukken worden al korter en korter…

32. 2001 Domaine du Pegau Cuvee Reservee – Ch9dP: veel stallucht en garrigue. Onmiskenbaar Zuidelijke Rhone. In mijn ogen al behoorlijk ontwikkeld, anderen vinden ‘m nog jong. 17/20

33. 1993 Dunn Vineyards Cabernet Suavignon – Napa Valley: Boerse neus. Veel stal, animaal. Klassieke snit. Doet me wat aan Madiran denken, maar deze wijn is lastig te duiden. Rijk, rijp en superzacht. Diepe donkere kleur met nog zwarte kern. Erg klassiek gemaakt. Heerlijk. 18/20

34. 2004 Quinta do Crasto – Old Vines Reserva – Douro (weer!): Lactische neus, yoghurttonen. Vrij koel, maar rijp en rond. Hierbij ga ik meer de Noord-Italiaanse kant op (Ripasso?). Anderen roepen juist Argentijnse Malbec. Jong en wat oppervlakkig nog maar met veel toekomst. 17/20 dit keer…

35. 2005 Mitolo – G.A.M. Shiraz – McLarenVale: Nog veel te jong! Absoluut niet zoet of plakkerig, mooi gecomponeerd. Dit wordt een geweldig glas. Minimaal 2 jaar afblijven. 17/20

Al met al een geweldige avond. In Portugal maken ze prachtige wijnen; het potentieel is er zeker. Waar de rode Douro-wijnen toch, gemiddeld genomen, nog net achterblijven bij de Spaanse concurrent aan dezelfde Rivier, zijn met name de witte wijnen die een plekje in mijn kelder verdienen.

Eigenwijs karakter, inheemse druiven met een naam die je snel vergeet. Maar de wijn die ze geven laten een onuitwisbare indruk achter.

Mannen, bedankt.

Cheers, Klaas :Z

• ChrisW

Klaas,

Mooie serie wijnen! Dank voor de uitgebreide proefnotities van wat een heel interessante proeverij moet zijn geweest.

Ik denk dat Portugal voor wat betreft de droge wijnen nog jaarlijks een grote verbetering doormaakt. Ik heb vorig jaar een weekje in een aantal wijngebieden doorgebracht in Portugal en het is echt opvallend hoeveel er geïnvesteerd wordt. Terwijl er in landen als Frankrijk met EU subsidie wijnstokken gerooid worden vanwege een groot wijnoverschot in Europa, wordt in Portugal met EU subsidie veel geïnvesteerd in werkelijke indrukwekkende en grote faciliteiten voor vinificatie en opslag. O.a. bij Quinta do Crasto en Niepoort vond veel van ons belastinggeld een doel. Bij beide wijnhuizen vond ik ook de kwaliteit van de reeds gemaakte wijnen al van een behoorlijk goed niveau.

De Pegau Reservee 2001 heb ik van de week nog gedronken. Ik denk dat de wijn in een iets mindere tussenfase is. Het heel jonge fruit wat hem tot twee jaar geleden een reeds goed drinkbare superwijn maakte is eruit. Daarentegen is het denk ik van alle Pegau's van de afgelopen 20 jaar misschien wel de wijn die het meeste ourderingspotentieel heeft (en dat betekent dat hij zich nog minimaal 15-20 jaar verder gaat ontwikkelen).

Gegroet,

Chris

• Chris

Mooie notities Klaas, je bent een andere mening toegedaan dan John, ben nu weer wat meer op de hoogte van wat Portugal kan. En Quinta do Crasto is een wijn om in de gaten te houden, weet iemand waar deze te koop is??

Gr.Chris,

• ChrisW

Chris,

In België wordt Quinta do Crasto o.a. verkocht door Goorden wine: http://goorden-wine.com/

Ik weet niet waar het in NL verkocht wordt maar dat moet terug te vinden zijn in de databank van het produktschap wijn.

gegroet,

Chris

• Peter V

Hallo Klaas Vaak,

Wowwww, moet een mooie proeverij geweest zijn en altijd leuk om die PN's te lezen.

Wat me erg intrigeerd zijn die Bucaco's.

Zeer moeilijk aan te komen en vrijwel nergens te koop buiten het restaurant waar je met wat moeite heb ik begrepen soms een paar flesjes kunt kopen.

Hugh Johnson stelt dat jaargangen uit de jaren 40tig nu zelfs op dronk zouden moeten zijn.

Whatever, heb 1 keer een rode Bucaco mogen drinken (jaartal kwijt maar was niet echt oud,ook een 80tiger geloof ik) ,vond hem maar zozo en met mij de rest van de proevers.

Maar wat verassender is is de witte Bucaco !

Heb die 1 keer mogen drinken en dat was een 1964er en die blies mij en de meesten van ons helemaal van tafel, zo jong nog,onvoorstelbaar !

Wat een potentieel moet deze wijn dus kennelijk in zich hebben om zowel jong als oud een drinkgenot te verschaffen.

Saluut,

Peter V

• Klaas Vaak

oeps, er is een foutje in geslopen…

#12. moet zijn: 1988 Buçaco TINTO Reserva.

Met excuses,

Klaas :z

• Tom

prachtig verslag !!!!

krijg zijn in een glas …

• John

Mooi verslag Klaas! Hulde……

Chris, zo veel wijkt de mening van Klaas niet af van de mijne hoor. Ook ik vond de witte duidelijk een klasse beter dan de rode. En van de rode wijnen was ik ook onder de indruk van de Quinta do Crasto wijnen. Ik had alleen gehoopt dat de rode Portugese wijnen “lijken” op de wijnen van Ribero del duero. Dat was duidelijk niet zo. En blind kwamen die (piraten) er voor mij het beste uit. Dat was ook bij Klaas zo. Enige waar Klaas en ik duidelijk van mening verschillen is de Aalto 2001. Voor mij een topwijn en voor Klaas niet zijn “cup of tea”…..

Peter, aan tafel heb ik inderdaad nog gesproken over de witte bucaco die we in de Librije dronken. Wist alleen nog maar dat het een wijn was uit de 60er jaren….64 dus. Fantastisch inderdaad.

Hasta Luego

John

• David

Hoi John,

Het is niet Aalto, maar Alion waar jullie nogal van mening over verschillen.

Over Aalto liggen jullie meningen wat minder ver uiteen, dacht ik.

Mooi verslag Klaas! Fijn om hier te lezen op het PB. Dat was lang geleden.

D.

• JoostB

Klaas,

Prachtige notities. Het is mij niet gelukt om tot het einde zo uitgebreid notities te blijven maken. Beoordelingen komen behoorlijk overeen, ik was iets minder negatief over de Vale Meao, maar het blijft ‘tegenvallend’. Ook bij mij scoorde de Callejo het hoogste en daar net achter kwamen de toppers Crasto's OV04, MT01 en Cryseia, samen met enkele Ribero's…

Portugal is wat eigenzinniger dan Spanje, maar hoeft absoluut niet minder te zijn. Over de hele linie is Portugal misschien nog niet consistent genoeg, maar ik hoop niet dat Portugal Ribero gaat proberen te kopieren. Laat Portugal zijn eigenzinnigheid behouden…

De Ports waren grandioos… 1945 Constantino, prachtig ontwikkeld, fluweel zacht… En 1970 Niepoort, perfect op dronk, met nog voldoende kracht voor nog een decennium… Port blijft toch een klasse apart…

Santé,

Joost