Ontdek je plekje: de wijnen van Portugal (pas op: veel PN's; lang en saai)

• john

helemaal waar David! tikfoutje….excuses… het is Alion

• Ruud Göebel

Re: Ontdek je plekje: de wijnen van Portugal (pas op: veel PN's; john lang en saai) Zo verschijnt het in mijn scherm! :D:D

Prachtig verslag Klaas Vaak!

Ruud.

• Peter Z.

Klaas,

Wat kan jij mooi schrijven! Dat mag je vaker doen :)

Overigens kan ik me heel goed vinden in jou notities en punten (muv Alion die ik zelf hoger waardeerde). Prijs / kwaliteit weer een mooie ontdekking gedaan die al eerder genoed werd: Crasto OVR 2004. De 2005 daarentegen miste wat mij betreft toch wel diepte om als klassewijn in aanmerking te komen. Selectief de jaren uitzoeken dus…

Dit was inderdaad een proeverij van formaat. Ik kende Portugal niet echt goed, en heb het idee na afgelopen weekend dat er nog veel meer te ontdekken valt. Zo blijven we gelukkig altijd in opleiding.

G en Raimondo, mijn dank is wederom groot!

Peter Z.

• Willem G

Heer Vaak en anderen,

Dank voor jullie notities.

Die ene witte flight imponeerde het meest, mij ook.

Douro is geen Duero. Portugal is met zijn andere druiven gewoon eigenzinniger en vooral anders. De laatste flight echter hadden jullie het er toch knap moeilijk mee de Spanjool en de Portugees aan te wijzen, maar dat waren beide dan ook eigenzinnige wijnen.

Veel wijnen waren erg jong. Wel ruim van tevoren dubbel gedecanteerd, maar toch. Misschien dat met het ouderen de Portugezen zich wat beter tonen. We moeten het over een jaar of 5 dus maar herhalen lijkt me.

Het was een mooie proeverij. Mooie gezelschap. Mooie wijnen. Misschien wat proefbeleving betreft niet het absolute summum, maar ik denk niet dat er veel overzichtsproeverijen van Portugal in Nederland zijn geweest van dit niveau. Port even uitgezonderd. En de twee ports…..tja….mooi!!!!

Chapeau vooral aan Raimondo. Het was zijn initiatief en hij heeft er de meeste moeite vooraf in gestoken.

Chapeau ook aan alle aanwezigen. Het was wat mij betreft in alle opzichten een zeer geslaagde proeverij.

Groet,

Geee.

• Robèrt Koopman

Gôh Klaas, je doet je zelf echt te kort hoor!

Het is me even teveel werk om in alle reacties in de titel dat “lang en saai” weg te halen want dat is het absoluut niet!

M.v.g,

Robèrt

• Ron Portugal

Hulde voor dit bericht, eindelijk een beetje aandacht voor Portugal.

Geloof me er zijn buiten de douro nog veel meer uitstekende wijnen te vinden en ook nog tegen een aanvaardbare prijs.

• Willem G

Er waren nog wat restjes. Niet van alle wijnen, want er waren gelukkig wat flessen meegenomen.

De wijnen afgesloten op 7 graden bewaard.

Gisteravond was de eerste gelegenheid dat we ze samen konden terugproeven.

De witte wijnen waren nog opvallend fris. In de 2007 Esporão Private Selection (Branco) – Alentejo overheerste het hout nog steeds, maar maakte mede daardoor de meest complexe indruk. (De mooiste witte wijnen van de 14e feb. waren al verdampt.) De 2007 Reguengo de Malgaço - Alvarinho / Vinho Verde was de meest genuanceerde niet houtgelagerde wijn nu. Echt een lekker fris zomerglas.

Van rood stonden de Quinta do Crasto’s Old Vines Reserva nog recht overeind en die restjes hebben we dan ook opgemaakt. De 2005 toonde zich beter dan op de 14e en kwam nu toch wel op ongeveer gelijke hoogte als de 2004. De 2005 Chryseia was nog steeds goed te genieten, maar het zoet overheerste zo mogelijk nog meer. Viel dus eigenlijk een beetje tegen gezien status en prijs. Verrassend was de 2005 Quinta do Vale Meao – Douro. Toonde een ongekende vitaliteit en veel meer smaakjes dan op de 14e. Was nu gewoon een heerlijk glas wijn. Conclusie; de 2005 Quinta do Vale Meao moet je gewoon lang laten rijpen.

De 97-ers waren inmiddels wel erg oxidatief. De andere restjes waren nog wel genietbaar, maar het mooie was er wel af.

Tot zover deze epiloog.

Fijne zondag allemaal.

Geee.