Een nieuwe test.

• Robèrt Koopman

Maar werd de wijn er nu beter van of niet?

Of werd de eigenaar van de flessen er uiteidenlijk beter van?

Wat kunnen mensen toch een dingen verzinnen om uit te speken met die wijnflessen….

Het moet toch niet gekker worden wil ik bijna uitroepen…. :-)

M.v.g,

Robèrt

• John Copier

Christian,

het wordt tijd dat je weer eens die kant opgaat en poolshoogte gaat nemen van de huidige situatie. Ik heb niet geschreven Saint Michel maar daar Mont aan toegevoegd. Het water dus. In die Mont zijn echt vaargeulen. Natuurlijk ook wad. Nu van de 5 riviertjes die in de Mont uitstromen er weer 3 zijn geopend worden die geulen pas echt diep. Het droogvallen is daarmee voor een belangrijk deel voorkomen. Momenteel loopt alweer een groot deel van de parkeerplaats bij de bult met kerk al weer onder. Of we ooit weer de oude situatie terugkrijgen dat je voor hoogtij het eiland af moet zijn weet ik niet. En nu het water weer stroomt wordt het water in de Mont niet alleen kwalitatief beter maar ook dieper. En waarom zouden daar niet in alle rust wijnflesjes op de zeebodem gelegd kunnen worden? Daar liggen toch ook krabbenfuiken en die liggen bij laagwater echt niet op het wad.

John

• Christian Callec

Daar heb je gelijk in, beste John, ik was het vergeten, inderdaad. Maar als je een hele BAAI bij Saint-Malo ter beschikking hebt, waarom zou je het in de geulen van Mont Saint-Michel kieperen…

Ik snap overigens je bericht over de ‘toevoeging’ van ‘Mont’ even niet…

In je eerste bericht stond er toch:

“Ik heb steeds gedacht dat men dit al eens in de Mont St Michel heeft uitgeprobeerd.”

:?

“Mont” = berg, heuvel, bult, rots … Als je het in de ‘Mont’ ‘kiepert’, dan doe je dat toch op het eiland, in een of ander putje of in een gat… niet in het water… ???

Het water om die ‘bult’ heet toch de baai van Mont-Saint-Michel, onderdeel van de baai van Saint-Malo?

Of vergis ik mij soms?

Voor wie wil volgen waar wij het hier over hebben, en dan wel op een plezierige, rustige manier: http://www.youtube.com/watch?v=3iRZnk54d68

8-)

M.vr.gr.

Christian

• Christian Callec

@ John,

De bedoeling van al die testen is om te zien hoe de wijn reageert op de ‘rollende’ beweging heen en weer (stroom) EN aan de grotere druk onder water. Dat moet dus echt in dieper water gebeuren. Hoe diep zijn die geulen?

M.vr.gr.

Christian

• Christian Callec

Voor wie een beter zicht wil krijgen, hier een prachtige link (ik hoop dat het werkt): http://maps.google.com/maps?hl=en&client=mozilla&rls=org.mozilla:en-US:unofficial&q=saint+malo&revid=821282181&ei=_lidSe2QDsOh-gaol53lBA&resnum=0&um=1&ie=UTF-8&split=0&ei=9V2dSdSEH8yL-gbWuJHsBA&sa=X&oi=geocode_result&resnum=1&ct=title

M.vr.gr.

Christian

• Olaf

Ben zelf een diepzeeduiker en ik kan je vertellen dat de meeste duikers die ik tegenkom niet vies zijn van een glas alcohol in welke vorm dan ook.

Tegen de tijd dat de test voorbij is en ze de flessen weer naar boven willen halen zullen er waarschijnlijk alleen nog maar lege flessen liggen en de lokale duikers zullen onschuldig de lucht in kijken…..

• Robèrt Koopman

Christian Callec schreef:

>

> @ John,

>

> De bedoeling van al die testen is om te zien hoe de wijn

> reageert op de ‘rollende’ beweging heen en weer (stroom) EN

> aan de grotere druk onder water. Dat moet dus echt in dieper

> water gebeuren. Hoe diep zijn die geulen?

Ik verwacht eigenlijk dat de fles hermetisch is afgesloten.

De kurk zal vast niet in contact met het zeewater staan?

Als die wel zo is dan drukt het water de kruk zo in de fles en loopt de boel vol.

Als het hermetisch is afgesloten dan zal de druk in de fles niet groter worden dan boven water en zal dit dus geen invloed op de wijn hebben.

Wijn is een vloeistof en is niet samenpersbaar.

Ik blijf er bij dat de enige toegevoegde waarde in het verhaal er omheen zit, niet in de wijn zelf…. :-)

M.v.g,

Robèrt

• Christian Callec

Beste Robert,

Dit is een zeer principiële discussie…

Als er ‘zuurstof’ in de wijn door de kapsule en kurk kan komen, waarom dan geen druk?

Als er wijn door of langs de kurk kan komen door verhitting en beweging (bijv. kofferbak in de zomer) waarom zou het niet andersom kunnen?

Ik zeg niet dat het zo is, ik stel gewoon een domme vraag… ;-)

M.vr.gr.

Christian

• Robèrt Koopman

Die flessen welke onder water gebracht worden hebben vast een bijzondere afsluiting.

Als er niets anders dan een kurk opzit gaat het echt fout op diepte.

De druk verdubbeld namelijk per 10 meter.

Er is, bijvoorbeeld, 1 bar luchtdruk op zee-niveau.

Breng de fles naar 10 meter diepte en daar heerst een druk van 2 bar.

Het beetje lucht onder de kurk is er ingegaan bij 1 bar luchtdruk.

De druk is boven de kurk dus twee maal zo hoog als onder de kurk, de kruk zal naar binnen gedrukt worden.

Daarom zit er vast een luchtdichte aflsuiter op de fles.

Een luchtdicht afgesloten fles heeft geen last van de waterdruk bij een redelijke diepte.

Maak je de druk te hoog dan zal de fles imploderen.

Bij welke diepte dat zal gebeuren weet ik echt niet.

Met deze druk kun je leuke proefjes doen.

Breng een leeg en afgesloten blik mee onder water, als je dieper komt drukt het blik in elkaar.

Breng een opgeblazen ballon diep onder water, ballon zal klein worden.

Blaas de balon onder water weer op, laat deze los en ze zal stijgen naar de oppervlakte en onder water al ergens uit elkaar klappen.

Denk dan even aan een duiker en perslucht, blaast een duiker niet uit tijdens de opstijging dan “klappen” zijn longen uit elkaar….

Neem op 30-40 meter diepte een flinke teug lucht uit een persluchtset, stijg dan op naar de oppervlakte en blaas constant lucht uit, dit kan je volhouden totdat je boven bent, er zit voldoende lucht (onder duk) in je longen om dit vol te houden.

Je stijgt met 15-18 meter per minuut dus 2 minuten uitblazen is geen moeite.

Heerlijke sport dat sportduiken….. :-)

M.v.g,

Robèrt

• Christian Callec

@ Robert,

Bij sommige van die testen hebben de flessen wel een ‘aparte’ bescherming van de capsule, bij andere tests niet… En telkens lees je: ‘de kurken hebben het goed gehouden’… ;-)

Zal daarom ook weer niet helemaal zoooooo diep zijn… ;-)

M.vr.gr.

Christian