harde kilo's - off topic

• Peter vdB

Ja vrienden, er is nu zo'n zes kilo vanaf sinds 1 januari. Door géén tussendoortjes, geen koekjes, géén graasgedrag na laat thuiskomen, gewoon ontbijt, lunch, diner (en daar niet zitten simmeren dat iets niet mag), 's middags eens de salade pakken in plaats van de kroket, in plaats van zeven dagen afsluiten met kaasplateau, nog maar vier dagen met één kaasje. En méér beweging/sporten.

Maar ja, nu kom ik aan de harde kilo's. Dan gaat het ineens in onsjes per week. Niet zo motiverend. Nou ja, dit is wel on topic als het om wijn gaat, toch? Die heb ik afgelopen weken niet laten staan. En dat wil ik eigenlijk maar zo houden. Of is dat niet slim? Zijn er eigenlijk wijnen die je ‘helpen’ bij afvallen? Wat vinden de dokterts daarvan? (Ik meen dat mijn oude Dr. Maury een advies gaf wélke wijn passend is). 't moet wel een beetje leuk blijven. Dus dat moccaboontje bij de espresso moet óók blijven. En het glaasje malt voor het slapengaan? Help!

• bert

op de fiets naar je werk peter….

géén zoete loire meer…

vandaag nog legrand 2000 in t glas gehad.

daar word een mens niet dik van…

hartelijke groet, bert

• John Copier

Peter,

Komende woensdag een askruisje halen en vervolgens 40 dagen vasten is het advies van

John (Met Pasen is het harde vet er dan af)

• John Copier

Dit is goddelijke voorzienigheid. Ik sluit het vorige antwoord af en dan lees ik dit in Trouw.

Peter jij wordt op je wenken bediend.

http://www.trouw.nl/nieuws/religie-filosofie/article2038700.ece/De_dominee_staat_veertig_dagen_droog__.html

John

• Peter vdB

@ bert en john, opwekkende adviezen hebben jullie, maar niet heus. Had vanavond een supergezellig etentje, dus askruisje heb ik al gemist. Ik heb nogal veel boeken en kan die dr. Maury (Franse wijn als medicijn) niet vinden… Zijn er prikkers die concrete adviezen hebben over wélke wijn passend is?

• John Copier

Alle gekheid op een stokkie. Wijn met een laag alcoholpercentage helpt natuurlijk wel. Heb je een keuze ga dan voor de laagste %es.

John

• Constance

Hoi Peter,

Zelf ben ik ook aan het afvallen, maar heb besloten niet op wijn te “bezuinigen”. Ik heb (heel ernstig) Qool van Ilja Gort geprobeerd, niet te drinken. Verder is naar alcoholpercentage kijken ook niet de beste oplossing. Een mooie trockenbeerenauslese kan weliswaar een alcoholpercentage van 7% hebben, maar heeft ook een heleboel suikers, dus daar schiet je niet veel mee op.

Mijn oplossing is drie alcoholvrije dagen (maandag, dinsdag, woensdag), twee dagen met max 2 glazen wijn en twee dagen “onbeperkt”. Op die manier hoef ik niet te veel te laten en houd ik het vol.

Succes!

Constance

• Peter vdB

Constance, KUSSSSSSS!

• Constance

Waaraan heb ik die verdiend? :-)

• Eelco van Wieringen

Wines that are low in calories

A glass of wine, in general has fewer calories than a glass of whisky, rum or vodka. However, within the realm of wines, there are some wines that have lower calories than others, notes Sommelier India contributor, Sonal Holland, and Wine Advisor, WSET Certified - Advanced levels. Technically speaking, there is no category called a low calorie wine. However, wines with lower alcohol levels have fewer calories than those with higher levels.

Alcohol in wine is produced during the wine making process when the sugars in the grape ferment to alcohol. Therefore less sugar to convert, means less alcohol in the resultant wine.

Wine companies around the world, in an attempt to meet the demands of the increasingly calorie conscious customers especially women who tend to be weight-watchers, are now manipulating the wine making process to produce wines with alcohol levels at 10% abv or less, as against wines that would normally be upto 13% - 14% abv. This can be done by picking the grapes early during harvest or by growing grapes in cooler regions or climates, both of which slows down the development of sugar in grapes.

A wine therefore, which is dry (not sweet) and relatively low in alcohol will be your best bet for a low calorie intake. Excellent examples of such wine in whites are some German Rieslings, eg, Ulrich Langguth Riesling which has 10% abv. or Chablis from the Burgundy region in France, eg, Domaine Hemelin Chablis at 12% abv.

Sparkling wines from Italy like Dezzani Asti Spumante has 7.5% abv, Luna Argenta Prosecco (Italy) has 11% abv. From France, Grandial Blanc de Blanc at 11% abv is also a good low alcohol option.

In reds, it is more difficult to find lower alcohol levels but light, easy drinking fruity wines like Bardolino from Italy (11.5% abv) and George du Boeuf Beaujolais Villages at 12.5% are good options.

A useful tip to know is that the label must always carry the alcohol content in the bottle, so look out for it.

Low Calorie Wines available in India

WHITE

Ulrich Langguth Riesling, 10% abv.

Domaine Hemelin Chablis, 12% abv.

Dezzani Asti Spumante, 7.5% abv.

Luna Argenta Prosecco, 11% abv.

Grandial Blanc de Blanc, 11% abv.

RED

Bardolino from Italy, 11.5% abv.

George du Boeuf Beaujolais Villages, 12.5% abv.

Bron: Sommelier India