champagne reis

• Rob van Essen

Gewaardeerde wijnliefhebbers,

Van donderdag 26 maart tot zondag 29 maart breng ik met vier wijnvrienden een bezoek aan de champagne, Donderdag en vrijdag hebben we al afspraken gemaakt, o.a. bij Taittinger in Reims, Laurent Perrier in Tours-sur-Marne en Martell In Epernay. Voor zaterdag is het wat lastig daar veel champagnehuizen zijn gesloten.

Heeft iemand nog ideeen?

We hebben een hotelletje in Reims dus tips over leuke (betaalbare) eetadresjes zijn ook van harte welkom.

En nu ga ik weer verder oefenen op de de termologie, methode champenoise, de marc, assemblage, dosage, brut, doux, brut zero, negociant-manipulant. nebukadnezar (doet u maar een doos). enz.

Hopend op een paar leuke reacties

Vriendelijk groet,

Rob van Essen.

• Ruud Göebel

Beste Rob, ik bewaar goede herinneringen aan Brasserie Flo, Place Drouet d'Erlon

51100 Reims, Goede recht toe aan Franse keuken en niet te duur. Voor het sterrenwerk moet je zijn bij l'Assiette Champagnoise in Tinqueux of bij Les Crayères in Reims, schuin tegenover de ingang van Champagne Pommery, maar hier betaal je wel de hoofdprijs. Ook aan te bevelen is restaurant Le Foch op de Boulevard Foch.

Ruud.

• JoostB

Beste Rob,

Ik zou de zaterdag besteden om bij de Champagne-'boeren' langs te gaan, hier is vast en zeker wel een afspraak mee te maken. Ik heb goede herinneringen aan Barnaut en Raymond Boulard, maar er zijn vast nog vele anderen…

Santé,

Joost

• sjaak Kaptein

Rob,

Raad je aan om € 39,95 te investeren in het allernieuwste boek van Gert Crum:

Champagne Compleet.

Hierin staan uitgebreid alle belangrijke Champagne producenten, ook de Récoltants Manipulants, met bezoekmogelijkheden, bezoektijden, restaurants…

Kortom een geweldige bron om uit te putten voor jullie trip.

Mooie reis toegewenst in dit gebied met zijn zo eigen schoonheid.

Sjaak Kaptein

• romke van dijk

Beste Sjaak,

Mooi dit boek was voor mij nog onbekend.

Staan er ook kwaliteitsoordelen in over de genoemde producenten?

Met een clubje Diplomacourse-studenten gaan wij ook in die periode 3 dagen enkele bedrijven bezoeken waaronder:

GOSSET, JACQUESSON, BOLLINGER, AYALA, SALON,

TARLANT, BARNAUT,en LOUIS ROEDERER.

Ik heb er zin in!

Groet,

Romke

• sjaak Kaptein

Romke,

Het boek is pas enkele maanden geleden uitgekomen.

Hij bespreekt uitgebreid de in zijn ogen beste huizen en dat is al een waardeoordeel.

Het boek is een “must” voor Champagneliefhebbers.

Tarlant wordt alleen genoemd en niet besproken.

Een Champagnehuis dat ik niet ken.

Salon? Is dat Salon le Mesnil van Krug?

Sjaak Kaptein

• romke van dijk

Sjaak klopt Le Mesnil maar weet niet of die van Krug is.

Tarlant is een Recoltant/Manipulant.

Ik ken de Champagne overigens helemaal niet goed. Ik drink de goede wijnen wel heel graag.

Hoop er in die drie dagen wat meer van te snappen van deze bijzonder complexe wijnstreek.

Groet,

romke

• bert

Echte tip in het budget-verantwoorde segment is La Table Anna in Reims. Simpel, gezellig en vooral erg lekkere streekgerechten. Stapje omhoog en fraai is Le Millenaire eveneens in Reims (hoeveel de lunch ook betaalbaar kan).

Bijzondere tip op wijngebied: rijdt even naar Verzenay in de Montagne de Reims en bezoek buiten de vuurtoren van Mumm vooral ook het huis Yves Jean Carlini, proef aldaar met name de extra brut en je kijkt voor de rest van leven anders tegen de grote merken aan (aan de poort namelijk voor 13 euro te koop en van werkelijk buitengewoon grote klasse).

• Constance

Aaaah Romke, heb jij wel op tijd gereageerd voor dit snoepreisje van Frank Smulders?! Ik was te laat, maar sta op de reserve-lijst… Voor mij duimen dat er iemand uitvalt… ;-) Gaat Maria ook mee? Ik ben jaloers!!!!

Het boek van Gert Krum is zeker een aanrader. Alle processen van het maken staan er in maar er wordt ook uitgebreid aandacht besteed aan de 50 beste champagne huizen en van 50 andere erg goede huizen staan alle NAW gegeven opgenomen.

Geniet van deze prachtige reis!!

Constance

• sjaak Kaptein

Romke

Je gaat in ieder geval een aantal top huizen bezoeken.

Huizen waar je in het algemeen niet gemakkelijk binnenkomt.

Champagne is inderdaad lekker complex.

Daarom vind ik het waarschijnlijk ook zo boeiend.

Krijg wel steeds meer waardering voor Recoltants Manipulants.

Heb daar ook veel mensen ontmoet die met gepassioneerd fanatisme het lekkerste en meest individuele maken dat mogelijk is.

Een prachtige Champagne-evenement wordt ieder jaar in November georganiseerd door André: Champagne en bruisend aan zee.

Er is een keur aan Champagnestijlen te proeven.

Een kans die je als Champagneliefhebber niet aan je voorbij moet laten gaan.

Vind dit één van de leukste proeverijen van het jaar en van Europa.

Kon er dit jaar tot mijn spijt niet bij zijn.

Een aanrader voor iedereen die van Champagne houdt.

Sjaak