Rosé mogelijk door mengen rood en wit

• Udo

Snap het probleem niet zo, als ze er drinkbare wijn van maken is toch prima? En Champagne rosé is vrij drinkbaar, alhoewel de beste dacht gewoon als rosé gemaakt worden en niet door toevoeging van een scheut rood bij wit.

Ken ook nog de variant van rosé met een flinke plas wit erdoor en die smaakt prima!

Udo

• Ed Starren

Beste Robèrt,

Volgens mijn bescheiden mening is Rotling geen mengwijn van witte en rode wijn.

Er wordt, volgens mij, gebruik gemaakt van het gelijktijdig persen van rode en witte druiven, de zogenaamde ‘maisch’. Belangrijk daarbij is de juiste verhouding tussen witte en rode druiven, waarmee de pers wordt gevuld.

Het resultaat is een wijn met een lichtrode, heldere kleur, welke een licht aromatische reuk en een fruitige smaak tot resultaat heeft. Dit soort wijnen behoren zeker niet tot de Duitse top.

Het mengen van wit druivensap met rood druivensap of het mengen van witte wijn met rode wijn is, tot nu toe, bij wet verboden in Duitsland. De nieuwe Europese regelgeving brengt hier mogelijk verandering in.

Ed

Weblog: www.wijnerij.web-log.nl

• Robèrt Koopman

Zou best kunnen Ed.

Waar ik ze vandaan kreeg werd mij verteld dat ze het later mengden.

Op kleine schaal en zonder nummer op de fles, misschien iets voor eigen gebruik?

Was een leuk wijn(tje) om in de zomer te drinken buiten in de tuin.

Mijn buurman en ik konden het spul wel wegkrijgen als de temperatuur steeg.. :-)

M.v.g,

Robèrt

• Robèrt Koopman

Maar dat is nu juist altijd het probleem……

Waarom moeilijk doen met gekke regels en wetten tewrwijl het enige doel is “wijnmaken wat consumenten lekker vinden én vooral kopen”…

Vasthouden aan gekke regeltjes om traditie in stand te houden is leuk maar niet verstandig misschien.

Vooruitgang is in elke bedrijfstak aan te moedigen, verplicht zelfs, maar in de wijn-industrie moet het “ouderwets” en vooral zoals het vroeger ging.

Oei, ver na 23:00… :+

M.v,g

Robèrt

• Theo

Wat ik begrepen heb is dat het niet zal gaan gelden voor AOC wijnen……

TG

• André

Theo,

Dat zou logisch zijn, als het om opruimen van overschotten gaat.

AOC blijft dan voor klassiek gemaakte rosé's.

Hoewel nooit helemaal vergelijkbaar interessant om een proeverij van de twee types te houden.

1. Klassiek saignée

2. Co-fermentatie rood-wit druiven

3. Mengen rode en witte most

4. Mengen rode en witte wijn

Wie zoekt mee?

André

• Peter Z.

De gemiddelde consument interesseert het bitter weinig lijkt me, ik betwijfel of men weet hoe vandaag een rosé gemaakt wordt. Als het maar ‘lekker’ is…

Wanneer zou de omslag zijn dat rosé gemaakt mag worden door aan een witte wijn een paar drupjes (natuurlijke) kleurstof toe te voegen?

En waarom dan nog beperken tot rosé, wie weet drinken we over 20 jaar blauwe champagne als er een zoon geboren wordt, en rosé champagne bij een dochter? En zeg nu niet dat dat onnatuurlijk is, blauwe en roze muisjes lijken mij ook stijf te staan van kleurstoffen en daar klaagt toch niemand over?

• John Copier

De tijd haalt alles in. Het met de voeten persen wordt misschien nog voor de leut gedaan al of niet aangevuld met vakantiegangers. Houtkrullen ipv van houtenvaten. Er zijn tientallen zaken die vandaag anders gaan dan gisteren. Vooruitgang is de naam. Vasthouden aan tradities is best maar kijk uit voor de concurrentie die gaat je dan zowel links als rechts voorbij.

John

• André

Wijn staat bij de consument bekend als een “natuurlijk” voedingsmiddel.

Het probleem van bijvoorbeeld biowijnen is dat in de communicatie verteld moet worden dat er ook niet-biowijnen zijn. Vraag van de consument: hoe worden die dan gemaakt ……..?

Alle kunstmatige ingrepen en toevoegingen zouden verboden moeten worden ……..

Wijn is geen gewoon voedingsmiddel als frisdrank of margarine.

Maar waar ligt de grens?

Mogen bepaalde technieken wel (microbrulage enz), houtsnippers is duidelijk een stap verder dan vaten enz. enz.

Aan de andere kant denk ik dat technieken verder zulen gaan en ook niet schadelijke toevoegingen geaccepterd zullen worden. Maar dat geeft wel ruimte aan producenten die zoveel mogelijk natuurlijk willen werken.

Laat de consument dan maar kiezen….

André

• Udo

Alle kunstmatige ingrepen en toevoegingen zouden verboden moeten worden ……..

Dat is een listige stelling. Blijft er nog wel drinkbare wijn over?

Geen gist meer toevoegen? Dan valt 95% van alle witte en rosé weg.

Geen koeling toepassen tijdens de gisting? Het fruitige karakter wat zoveel wijnen nu kenmerkt zal verdwenen zijn.

Op welke manier mag je nog klaren? Bentoniet niet en eiwit wel?

Is koude-stabilisatie nog wel toegestaan?

Zo kan je nog wel even doorgaan.

Las van de week een grappige discussie. Waarom worden sommige bio-wijnen in houten fusten gelagerd? Is dat wel bio? Die bomen zijn in een bos gekapt en soms de halve wereld over gesleept om de wijn in te laten rijpen. Tsja…

Kan me daar zelf niet zo druk over maken, de wijn wordt er soms beter van en ik drink het met genoegen op.

Udo