Rosé mogelijk door mengen rood en wit

• André

Het blijft om twee zaken draaien: geeft de oude methode (saignee) betere kwaliteit en moeten andere productiewijzen vermeld worden.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Parijs ziet toekomst roséwijn niet rooskleurig in

vrijdag 13 maart 2009Bron: BELGA Auteur: BELGA PARIJS - Frankrijk zet zich af tegen plannen van de Europese Unie om toe te laten dat roséwijn wordt gemaakt door witte en rode wijn met elkaar te vermengen.

Voor Parijs vormt het plan een bedreiging voor de wijnproducenten die rosé met het huidig procédé vervaardigen en daarbij kwaliteit nastreven, aldus landbouwminister Michel Barnier. Hij heeft vrijdag Europees landbouwcommissaris Mariann Fischer-Boel opnieuw opgeroepen om de oude regeling te behouden. Die bestaat erin dat rosé enkel met welbepaalde druiven voor rode wijn mag worden gemaakt. De Europese Commissie wil de huidige beperkingen voor de productie van rosé per 1 augustus opheffen, omdat die nadelig zijn op de wereldmarkt. Buiten de Europese Unie mag rosé wel worden vervaardigd door witte en rode wijn te mengen. Volgens Parijs valt een beslissing binnen de twee komende maanden. (DWM)

• Udo

Nog een variant, lastig kort uitleggen dus een stukje van de wijnmaker:

The Sauvignon blanc we blend in is separately fermented from the Syrah.

The Syrah is bought specifically for rosé from Elgin. We handle it just like we would the Sauvignon, sorting and crushing directly into tank, giving it skin contact at low temperature over night and then draining off the free run juice, press the skins, settle for 48 hours, rack and ferment at cold temperature. This give us lower alcohol and more freshness as we can pick the Syrah earlier than we normally would for red wine.

Udo

• Udo

De meeste wijnmakers die ik spreek over rosé vertellen mij dat de saignée-methode niet de beste methode is om serieuze rosé te maken. Lijkt me ook wel logisch want daar worden blauwe druiven voor gebruikt die bestemd zijn om rode wijn van te maken.

Beter om blauwe druiven te gebruiken die gewoon bestemd zijn om rosé van te maken?

Udo

• André

Hoi Udo,

Welke Druivenrassen bedoel je?

Saignee wordt veel gebruik bij speciaal voor rosé geteelde druiven.

Welke methode is dan beter/het beste? Uitgaande van goed meteriaal.

André

• Christian Callec

De term ‘saignée’ wordt eigenlijk te pas en te onpas gebruikt.

Saignée reserveer ik eigenlijk het liefst voor het gedeeltelijk aftappen van de sappen van jonge rode wijn in wording… een bijproduct dus en niet altijd met ‘liefde’ gemaakt, maar vaak toch van prima kwaliteit, soms zelfs heel goed.

Voor mij is de beste methode de maceratie (inweking) van blauwe en evt. ook wat witte druiven en eens de juiste kleur verkregen, de sappen geheel af tappen en verder als witte wijn verwerken. Hier is geen sprake van bijproduct en wordt er van a tot z roséminded gedacht en gewerkt.

M.vr.gr.

Christian

• Udo

Ik sluit me aan bij Christian's definitie van saignée en denk ook dat de beste rosé wordt gemaakt als je van druiventeelt tot botteling de wens hebt om goede rosé te maken.

Dit schrijft Jancis in OCW over saignée:

French term meaning ‘bled’ for a wine-making technique which results in a rosé wine made by running off, or ‘bleeding’, a certain amount of free-run juice from just-crushed dark-skinned grapes after a short, prefermentation maceration. The aim of this may be primarily to produce a lightly pink wine, or to increase the proportion of phenolics and flavour compounds to juice, thereby effecting a form of concentration of the red wine which results from fermentation of the rest of the juice with the skins. The second operation has often been undertaken by ambitious producers of both red bordeaux and red burgundy

Udo

• André

Klopt natuurlijk allemaal. Maar men kan toch ook voor saignee speciale druiven kweken en oogsten voor rosé. In de Provence wordt o.a. de Tibouren hiervoor gebruikt. Ook syrah kan je telen, snoeien enm oogsten speciaal voor rosé.

De vinificatie daarna saignee, witte wijnmethode met maceratie, cofermentatie, mengen, nog meer? Te veel info voor de consument om op het etiket te zetten. Wel voor inkopers en kenners. Zou graag weten welke methode de beste rosé's voortbrengt en van welk terroir. Dit vraag om en proeverij.

Maar het zal moeilijk zijn alle info te krijgen.

André

• John Copier

In Duitsland heeft de weissherbst mij ook nooit verveeld. Rosé is vaak te zoet en nietszeggend maar in Duitsland en Oostenrijk hebben deze wijnen mij vaak/soms verrast. Hier een (promotie)film van Alain Jacobs op http://www.foodtube.nl/video/53/Weissherbst

John