Smaak verandering....welke wijnen laat je links liggen ?

• John Copier

Links en/of rechts is fout. Winston Churchill zei ooit: “Als je jong bent en je bent rechts, dan heb je geen hart – maar als je oud bent en je bent links, dan heb je geen verstand.” En het laatste komt naar men zegt met de jaren. En omdat de jaren bij mij gaan opschieten ben ik dus een gelukkig mens. Bij mij liggen de wijnen dus niet links en rechts maar gewoon te grijp. Je moet die wijnen kopen die je lekker vindt. De smaak zal met het stijgen der jaren wel veranderen. Daar ben ik niet bang voor. De inhoud van je beurs is ook een maatstaf. Je kan nog zo van goede Bourgogne houden maar wanneer bruintje het niet meer kan trekken en je toch graag wijn in het glas hebt zal er iets anders worden aangekocht. Of… we gaan van minder genieten. Aan een PB-proeverij meedoen kan ook nog altijd.

John

• Peter vdB

Ik vind dat omstandigheden en gezelschap héél bepalend zijn voor de waardering van wijn. Negen van de tien flessen gaan open aan tafel bij de maaltijd. Wat ongewoon en authentiek is, daar heb ik een zwak voor. Van de Romorantin uit Cheverny tot de Lagrein uit Alto Adige. Van de verrassende Grechetto uit Umbrie tot de bescheiden Grolleau uit Anjou. Van de in de mode geracakte Tannat tot de stoere Cot uit Cahors. Je mag me wakker maken voor mooie Cabernets, Rieslings en Chenins Blanc, mopperen over Sauvignon Blanc of Chardonnay gaat me weer te ver.

De nebbiolo en met name Barolo laat ik graag links liggen, hoewel ik die in de afgelopen twee jaar voor het eerst in de kelder heb gelegd (uitzonderingen bevestigen de regel). Alles uit de nieuwe wereld laat ik links liggen, het is niet allemaal te volgen en waarom zou je dat willen als er al zoveel moois in Europa is, maar afgelopen jaar heb ik Zuid Afrika in de kelder gelegd. Zoals ik in het dagelijks leven ruimdenkend ben, zo is dus ook de kelder.

Waar ik nog wel eens voor in het verweer wil springen zijn de ultiem lekkere ‘eenvoudige’ wijnen van goede wijnmakers. De rosé van Mabileau uit Saint Nicolas de Bourgueil, lekkere Saumur bubbels, sappige Brouilly uit Beaujolais en kittige Lirac uit de Rhone.

• Peter Z.

Wat ik nog wel wat van heb liggen en zelf niet meer zo 1-2-3 opentrek zijn Australische Shiraz bommen. Ook Sauvignon Blanc - waar heb ik dat vaker gehoord - kan me over het algemeen niet meer boeien.

Waar ik steeds vaker naar grijp zijn de Spanjaarden en Rhone als we over rood praten, en Oostenrijks (GV) en Duits (Riesling) als we het over wit hebben. Wat een mooie wijnen worden hier gemaakt!

Ter illustratie: Gisteren een aantal meer ‘klassieke’ liefhebbers met dikke kelders (ze zijn gewend aan niet de minste wijnen!) een paar leuke wijnen laten proeven, ik noem ter illustratie alleen de rode:

- Grands Bois Philippine 2007

- Barroche 2006

- Dido 2006

- Seguela Jean Julien 2005

- Finca Villaceces 2004

- Aalto 2005

- Seguela Planete 2004

Ze werden helemaal wild van Aalto (#1) en Villacreces (#2). Niets verrassend wat mij betreft, wel voor de proevers, die nu ook op ontdekkingstocht door Spanje willen gaan. Eigenlijk niet zo slim van me, want ik hoop dat bijv. Aalto nog een paar jaar betaalbaar blijft.

Peter Z.

• john

Peter,

Afgelopen zaterdag had ik een vriend op bezoek die vooral ervaring heeft met klassieke Franse wijnen…..blind Aalto 2004 ingeschonken…..BOEM! woooow stilte…snuffelen, snuffelen, snuffelen……nondeju wat is dat lekker! we keken elkaar aan en in gepaste stilte leegden we de fles…….De allerbeste prijs/kwaliteit wijn op dit moment in de wereld!

Hasta Luego

John

• Tom

jongens !!!!! dit is een publiek forum !!!!!!

• Tom

de uitzondering bevestigt de regel maar globaal gezien (willekeurige volgorde)

elzas

middenklasse van bordeaux

top bordeaux in slechte jaren (bij de goede wijnen proef je naar mijn oordeel enkel de kwaliteit van het hout)

languedoc

cabernet en/of merlot uit australië

chili

zoete wijnen (wit, rood, muscat, PX, …)

rode bourgogne

oude wijnen

mousserend

en uiteraard alle commerciële generieke wijnen zonder ziel die via grootwarenhuizen en handelaren van het zevende kn…. worden aangeboden

• pfizer

Wat is methoxpyrazine?

• Willem Booij

Rose, getver….

Voornamelijk Rose van de rechter en linkeroever, de rest van Frankrijk, Europa en de Nieuwe Wereld..

Kreeg pas een mailing van een wijnhandelaar met een Rose aanbieding, daar is een virus niks bij!

• john

Nou Willem………een goede rosé……..is nog altijd geen wijn ghehehehe….kortom: deel je mening.

Hasta Luego

John

• Tom

b & j

rosé valt bij mij niet onder smaakverandering gezien ik het nooit iets gevonden heb :-)