Beste Pierre,
Inderdaad, nooit op de Vinexpo geweest; wel verhalen gelezen over soms barre toestanden daar. Dat het ook anders kan in Frankrijk heb ik twee weken geleden ervaren op de Découvertes en Vallée du Rhône in het Palais des Papes in Avignon: schitterende ambiance (ook nog eens ideale proeftemperaturen), perfecte organisatie (uitgebreide informatie met o.a.boekjes voor proefnotities, mooie proefglazen, snel legen spuugbakken, nog sneller vervangen lege flessen op algemene proeftafels), smakelijk en uiteraard gratis buffet in de paleistuin, voldoende ruimte om te proeven bij stands (allemaal zelfde formaat). Kortom, het was buitengewoon aangenaam vertoeven waar de kwaliteit van de wijnen overigens niet vreemd aan was. Ik was er op de dag dat het thema Ventoux, Lubéron, Vacqueras, Beaumes de Venise en Côte du Rhône (Villages) was.
Rond zestig wijnen geproefd en verrast door de buitengewoon hoge, gemiddelde kwaliteit. Nauwelijks tegenvallers en veel positieve verrassingen. Ook bevestigingen van de kwaliteit van eerdere ontdekte domeinen zoals de wijnen van een van de grote talenten van de Lubéron, Guillaume Gros. Nog opmerkelijker het assortiment van het vrij jonge domein Bastide du Claux uit de Lubéron. Eind 2007 voor het eerst bezocht, vorig jaar opnieuw en nu de nieuwe jaargang geproefd. Ik kan het niet anders zeggen: Sylvain Morey (jawel, afkomstig uit een bekende wijnfamilie in de Bourgogne) maakt in wit en rood prachtwijnen voor bijna geen geld. Daaronder ook een chardonnay uit 2007 die je, blind geproefd, zo voor een Bourgogne zou houden. De andere wijnen waren van de jaargang 2006.
En de Lubéron schitterde wat mij betreft ook met twee wijnen van respectievelijk Château de Clapier (Cuvée Soprano 2006) en Château Fontvert (Les Sarrazins).
Mijn grootste ontdekking: het assortiment van Domaine des Escaravailles uit Rasteau dat wijnen maakt onder verschillende appellaties. Heel bijzonder de twee wijnen van 100 procent grenache, La Boutine (Cairanne) en Héritage (Rasteau). Ook de Roaix Les Hautes Granges van 100 procent syrah is een beauty. Zouden alle drie niet misstaan op een proeverij van toppers uit Châteauneuf-du-Pape. Ook bijzonder mooi de wijn die de eigenaar van het domein, Gilles Ferran, samen met de bekende oenoloog Philippe Cambie maakt, de Calendal, gemaakt van mourvèdre (80 %) en grenache (20 %). Ik proefde de 2006 en een vatmonster van de 2008.
Vergeten we niet Domaine Grand Nicolet dat heerlijke, zeer betaalbare Rasteau-wijnen maakt met als absolute topper Les Esqueyrons (2006 geproefd).
Uitschieters waren voor mij ook de Rasteau van Bressy Masson (Al la gloire de mon père 2005) en de Villages van Catherine Le Goeuil (Léa Felsch 2006).
Dan de Côtes du Ventoux: verrassend lekker was de 2007 van Domaine du Tix, kwalitatief mooi de collectie van Vindemio, de opvolger van Jean Marots Le Murmurium. Dit keer niet geproefd maar wel aanraders uit dit gebied zijn Domaine de Fondrèche (Persia 2007 ligt al in mijn kelder) en - een ontdekking van vorig jaar ter plekke- Saint Jean du Barroux.
Vergeten we tenslotte Vacqueras niet: een hele mooi geproefd van Domaine la Colline Saint Jean, maar Domaine des Amouriers (Les Genestes 2006) en Le Sang des Cailloux mogen niet ongenoemd blijven.
Vergeet ik bijna de Shyrus van Domaine de Fond Croze te vermelden: een heel bijzondere, aparte Côte du Rhône van grenache (97 %) en viognier (3 %).
Het moge duidelijk zijn: het was een dag lang genieten in Avignon waar mijn vrouw en ik ook nog, eenmaal uitgeproefd, konden genieten van heerlijk voorjaarsweer.