Amuse: proeverijtje van rivierkreeftensoepje en salade van foie gras met scampi
Dit is lastig want dit is een amuse en die gaat voor de muziek uit. Mondvermakertje. Misschien geen wijn bij serveren. Mot ut toch dan zou je aan een enkel glaasje Tokaji Aszú van minimaal 6 mandjes moeten denken. Ga daarna over op een bubbel want zoveel zoet vooraf lijkt mij iets te veel van het goede.
Voorgerecht: Salade van asperges met lauwwarme coquilles.
Hierbij een riesling met een klein zoetje. Mosel, Saar, Rheingau of Nahe. Jij zal vast wel wat hebben. Witte bourgogne, maar daar ben jij niet weg van, vooruit dan een Hermitage of een mooie bubbel. Niet te droog. Tja en dan de onbekende saus kan zomaar Hollandaise zijn. Hmm. Stop in je achtertas een extra flesje droge riesling en probeer deze naast de riesling met wat restzoet uit.
Hoofdgerecht: Confit de Canard
Een zachte edoch wat stevige rode wijn. Zeker niet die zware jongens die gewoonlijk in je glas zitten. Ga voor iets lichters uit de Bordeaux. Bijv. uit de pomerol. Ik begrijp dat Eel de meester achter het fornuis is. Vraag tussen neus en lippen door of het zachte vel om het beestje blijft zitten of dat dit apart van de eigenaar in de oven krokant wordt gemaakt en dan als kaantjes op het bord komt. In dat geval mag er wel iets zwaarders op tafel komen. Een stevige knaap uit de Cahors past daar wel bij. Een Spaanse Grenache kan ook.
Nagerecht: Huisgemaakte chocoladetaartje.
Lijkt mij niet zo moeilijk te kombineren met bijv. een PX, Banyuls of een Maury. Mijn voorkeur heeft de Banyuls.
Afsluiting: kaascarrousel van harde geiten- en schimmelkazen
Aangezien we hier alleen houvast hebben aan de geiten en de schimmel ons geen enkel aangrijpingspunt geeft zou ik voor wederom voor de bij de amuse overgebleven Tokaji Aszú gaan. Maar beter is natuurlijk bij geit een Menetou-Salon uit de Loire te zetten. Ach en een Sauternes is natuurlijk ook niet weg.
Zet'm op Eel,
John