advies gevraagd....wijn / spijs

• MaartenZzzzzz

Amuse: proeverijtje van rivierkreeftensoepje en salade van foie gras met scampi

wijn : riesling van D'Arenberg

Voorgerecht: Salade van asperges met lauwwarme coquilles

wijn: Gruner Veltliner van Brundlemayer

Hoofdgerecht: Confit de Canard

wijn : ripassa di valpolicella van Zenato

Nagerecht: Huisgemaakte chocoladetaartje

wijn : banyuls

Afsluiting: kaascarrousel van harde geiten- en schimmelkazen

wijn : alle restanten voor zover er nog wat over is

• Eelco van Wieringen

Geen sauzen, geen advies John. Zo simpel is het. En zo houd ik mijn leven een beetje overzichtelijk.

:)

Eelco

• John Copier

Het Fransehof heeft driemaal op zijn grondvesten staan schudden. De eerste twee hebben ze overleefd de laaste op 14 juli 1789 niet. Het eerste geschud op de grondvesten was toen er sausen bij de gerechten en gebraad werden geintroduceerd en de tweede toen een verlichte geest dacht dat het wel zonder kon.

In het lentse is het wachten dus op een nieuwe 14e juli. Inderdaad is dat overzichtelijk.

John

• Pierre

Beste Romke,

Inderdaad, vreemde volgorde chocotaart en dan kaas! Tenzij het een studentenfeest is. In dat geval zou ik beginnen met cognac en koffie, zoet, dan kaas, dan hoofdgerecht, dan tussengerecht, dan voorgerecht en om af te sluiten borrelhappen en aperitief.

Maar ja, ik heb in deze polder wel vreemdere volgorde meegemaakt. Wat dacht je van je eetlust bederven met koffie met gebak, en dan een warme lunch.

Of een trouwfeest rond etenstijd zonder eten met een ‘oprot buffet’ tegen middernacht.

Rare jongens die Ollanders toch!

Voor het voorgestelde diner zou ik het simpel en klassiek houden:

Droge bubbel bij de hapjes, Blanc de Blancs Champage of Cava Brut Nature, van een boer van enige reputatie.

Riesling bij de asperges & coquilles, bijvoorbeeld droge of half droge Moezel, mag ook het instap dingetje van een top boer zijn, een VDP lid bijvoorbeeld.

Lichte Merlot of Nebbiolo, liever finesse en zuur dan kracht en concentratie. Liever een lichte jaargang 2001 Bordeaux, of liever een 2e wijn dan een ‘grand vin’ met veel potentieel. Uit Piemonte liever een Langhe Nebbiolo dan een ‘echte’ Barolo die nog niet op dronk is.

Ik weet nog goed dat het eethuis beneden op het plein in Saint-Emilion als standaard hoofdgerecht Confit de Canard serveerde met (in 1984) simpele 1977 (toch echt geen topjaar) onbeperkt als huiswijn, van eigen wijngaarden van de familie. Simpel maar super lekker. Geen potentieel, geen kracht, wel finesse, helemaal op dronk en flink veel zuur, opgewassen tegen het ietwat vette gerecht wat tamme eend toch is. Mjam!

Restanten wijn voor de kazen

Bij de choco taart versterkte Grenache/Garnacha wijnen uit Zuid Frankrijk of Noord Spanje: Banyuls, Maury of zoete varianten Montsant en Terra Alta.

Veel plezier!

• john

Bedankt voor jullie adviezen mannen! Heb er goed gebruik van gemaakt. Het was een geweldig diner en een zware avond……

Bij de amuses dronken we een blanc de blancs van Deutz (92/100), erg mooie combinatie

Bij het voorgerecht dronken we een Alte Reben 2005 van Van Volxem (93/100), uitmuntende combinatie!!

Bij de eend….L'Eglise Clinet 1988 (97/100) prachtwijn! en hemelse combinatie….

Daarna de Kazen…..Gigondas Santa Duc Hautes Garrigue 1998 (94/100) wijn is iets te heftig voor de kazen

Chocoladetaartje: Banyuls 2004 (weet het huis niet meer) geen punten gegeven, dit is niet mijn wijn, maar de combi was geweldig en de vrouwen vonden het jummie jummie :D

Toegiftwijnen…….Latour 1999 (96+/100) Nog jong maar zoooo lekker

Cote Rotie Cateau D'ampuis 2001 Guigal (95/100)

Mooie avond!

Hasta Luego

John

• Eelco van Wieringen

Ah, gisteren nog staan twijfelen tussen de Santa Duc en een Raspail Ay 2005. Het is de laatste geworden. Zeer Gigondas. 16/20

Salut,

Eelco