Beste Romke,
Inderdaad, vreemde volgorde chocotaart en dan kaas! Tenzij het een studentenfeest is. In dat geval zou ik beginnen met cognac en koffie, zoet, dan kaas, dan hoofdgerecht, dan tussengerecht, dan voorgerecht en om af te sluiten borrelhappen en aperitief.
Maar ja, ik heb in deze polder wel vreemdere volgorde meegemaakt. Wat dacht je van je eetlust bederven met koffie met gebak, en dan een warme lunch.
Of een trouwfeest rond etenstijd zonder eten met een ‘oprot buffet’ tegen middernacht.
Rare jongens die Ollanders toch!
Voor het voorgestelde diner zou ik het simpel en klassiek houden:
Droge bubbel bij de hapjes, Blanc de Blancs Champage of Cava Brut Nature, van een boer van enige reputatie.
Riesling bij de asperges & coquilles, bijvoorbeeld droge of half droge Moezel, mag ook het instap dingetje van een top boer zijn, een VDP lid bijvoorbeeld.
Lichte Merlot of Nebbiolo, liever finesse en zuur dan kracht en concentratie. Liever een lichte jaargang 2001 Bordeaux, of liever een 2e wijn dan een ‘grand vin’ met veel potentieel. Uit Piemonte liever een Langhe Nebbiolo dan een ‘echte’ Barolo die nog niet op dronk is.
Ik weet nog goed dat het eethuis beneden op het plein in Saint-Emilion als standaard hoofdgerecht Confit de Canard serveerde met (in 1984) simpele 1977 (toch echt geen topjaar) onbeperkt als huiswijn, van eigen wijngaarden van de familie. Simpel maar super lekker. Geen potentieel, geen kracht, wel finesse, helemaal op dronk en flink veel zuur, opgewassen tegen het ietwat vette gerecht wat tamme eend toch is. Mjam!
Restanten wijn voor de kazen
Bij de choco taart versterkte Grenache/Garnacha wijnen uit Zuid Frankrijk of Noord Spanje: Banyuls, Maury of zoete varianten Montsant en Terra Alta.
Veel plezier!