Rhone 1998/1999/2000/2001

• Peter Z.

Wat een waanzinnig mooie proeverij was dit weer!! Met dank aan de organisatie en de inbrengers om er zo'n mooi feestje van te maken! Genieten van mooie wijnen met wijnvrienden is het mooiste wat er is.

De algemene indrukken van de wijnen zijn al langsgekomen, en ook ik kan me goed vinden in trends. Echter voor mij was Boisrenard 2000 de wijn van de avond. En dat verraste me enorm, omdat ik al meerdere keren ben teleurgesteld door deze topcuvée van Beaurenard. Wat is blindproeven soms toch een eye opener.

Opvallend vond ik dat meerdere Ch9's (Boisrenard, Vieille Julienne, Janasse VV) later op de avond bij het terugproeven erg gesloten overkwamen. De Syrah wijnen (Côte Rotie en Hermitage) daarentegen bleven volledig overeind. Lijkt vergelijkbaar met wat Cor schrijft.

De Tourette van Delas was ook een prachtige wijn, misschien niet de meest krachtige, wel een uitstekende combinatie van elegantie en struktuur. TOP!

Klaas,

CdP blanc 2001 is denk ik helemaal terug van weggeweest. Fantastisch mooi glas gisteren, ik denk we hem allemaal als 2004/05/06 noteerden. Geen spoortje oxidatief karakter.

De Hentley Farm Beauty kwam een beetje zwaar over na het Rhône spectrum. Duidelijk wel een mooie Shiraz (overduidelijk Nieuwe Wereld), maar in een line up zoals gisteren was het kwaliteitsverschil met bijv. Torbreck toch wel overduidelijk.

Al met al weer een fantastische proeverij, en dat meen ik uit de grond van mijn hart.

Cheers

Peter Z.

• Michel

Wow toch niet aan het trainen voor een ander Rhône evenement, John?

Knappe degustatie jongens.

Boisrenard 2000 is ook mijn favoriet. De enige waarvan ik ooit gestart ben met 36 flessen (nog 12 op de plank…) De Janasse 1998 was toch niet de tradition ofwel ?

De Rhône wijnen van 2007 vind ik thuis ook schitterend. Elke week staan er wel enkele op de tafel bij het eten … Alleen vraag ik me af hoe ze verder zullen evolueren vooral Philippine & Maximilien bevatten prematuur fruit. Dit gaat binnen 2 jaar fel kunnen veranderen…. maar hoe, iemand een idee ?

• john

Klaas,

The Beauty was een keurige wijn, maar een wijn zoals er in Australië 1000 zijn….sappige stevige gekruide shiraz, niks meer en zeker niks minder…..90/100

Hasta Luego

John

• john

hey Michel,

Leuk om jou hier te zien! Inderdaad aan het trainen voor een Rhone evenementje later deze week :D

Die Janasse 98 was inderdaad de tradition en liet ons allemaal in verbazing achter, geweldig niveau op dit moment…..

Die CdR 2007 wijnen….ik weet het niet hoe ze zich zullen ontwikkelen, maar ze zijn werkelijk geweldig!

Toevallig geen Usseglio's in de line-up….niemand wist wat de ander mee zou nemen…..

Hasta Luego

John

• Michel

De Tradition van La Janasse 1998…. Miljaar, ik heb enkel maar de Vieilles Vignes en de Chaupin…. weeral miskocht.

• john

haha Michel,

Ik heb nog een flesje of 10, dus een paar ruilen is geen probleem.

Hasta Luego

John

• Willem G

Klaas,

Je hebt je antwoord al denk ik. Vol en dik sap en niet de elegantie van de Rhône en minder complex dan de Torbreck. Ik ga de fles langzaam leegmaken deze week, dus als er nog opmerkelijke zaken te melden zijn, dan zal ik dat doen.

Groeten,

Willem.

• ArieH

Chris,

Ik was afgelopen weekend ook in Oelegem maar dan op de vrijdagavond. Hartelijk ontvangst daar en een mooie serie wijnen geproefd. Ook de Cuvée Romaine vond ik een prachtige wijn. Meest opvallende vond ik wel het vele rode fruit in geur en smaak. Ben niet zo'n geoefende proever, de brett was mij niet zo opgevallen. Zal er echter op letten als ik weer een fles open maak.

Wat ik ook erg mooi vond waren de wijnen van Fondrèche 2007, met name de Nadal en Persia (hoofdzakelijk Syrah). Heel veel zwart fruit met drop en afgeronde tannines.

Waar ik eigenlijk voor kwam waren de wijnen van Emmanuel Reynaud. Op de poeverij van Harry Karis, afgelopen november in Roermond, voor de eerste keer Rayas (2000 en 2004) geproefd. Met name de 2004 vond ik prachtig, wat een subtiele geur en een feest om te drinken.

Zowel de Vin de Pays Vaucluse, als de CdR van Château des Tours en de CdR La Pialade van Rayas (allemaal 2005) vond ik erg mooi. Licht van kleur, wat een verschil met die andere wijnen, veel rood fruit in geur en smaak, heel geparfumeerd en een ronde zachtige smaak met heel veel kracht daaronder. Ik vond ze echt heel bijzonder en de nodige dozen gekocht.

Wat voor magie beoefent deze wijnmaker in zijn wijngaard en kelder? Kan een prikker mij uitleggen wat hij nu anders doet dan die andere wijnmakers?

ArieH

• john

en wat vond je van de CdR van Chave?

• ChrisW

Arie,

Het moet erg leuk zijn geweest op de vrijdagavond. Dirk was vol van verhalen over de drukte en het grote aantal flessen wijn dat er op de proeverij doorheen was gegaan :)

De boerse aromas die in de twee flessen van de Romaine die ik de afgelopen week heb geproefd duidelijk aanwezig waren, waren afkomstig van “brett” (ik weet niet of er een nederlandse afkorting voor is), wat ontzettend kan variëren van fles tot fles.

De alledaagse wijnen van Rayas (dus niet Rayas zelfs, maar o.a. van des tours) waren inderdaad een bijzondere afwisseling t.o.v. het krachtige, zoetige, alcoholische geweld van de andere (met name 2007) wijnen uit de zuid-rhone. Heel licht, maar toch heel erg goede wijnen. Inderdaad héél anders dan alle andere wijnen die ik ken uit de Zuid-Rhone. Ze vergelijken La Barroche wel eens met Rayas, maar dat is volgens mij de vergelijking tussen een olifant en een gazelle. Hoe ze het bij Rayas doen weet ik niet, maar uniek is het eindresultaat wel.

Mvg,

ChrisW