Met het gezin naar Rome ... tips??

• Willem G

Beste prikkers,

Heel binnenkort ga ik met het gezin naar Rome….. Voor de eerste keer….

Uiteraard wat boekjes aangeschaft.

Maar als jullie goede tips hebben; restaurants en andere zaken….alles is welkom.

Alvast bedankt,

Willem.

• Addy

St Pieter, Vaticaanmuseum, Trevi fontein, Pantheon, Piazza Navona, Santa Maria della Concezione (bottenkerk), Sant Andrea delle Valle, Spaanse Trappen, Colleseum, Forum Romano, Trastevere etc etc

Eten/Drinken: Cul de Sac (Piazza Pasquino), Vineria di Giorgio (Campo di Fiori)

Top restaurant (***) en wijnkaart Restaurant La Pergola, Via Alberto Cadlolo 101

• merijntje mortirolo

Beste Willem,

ik beschouw Rome als mijn tweede thuis (en de mooiste plaats op aarde) en kan er uren over voltikken.

Voordat ik begin met mijn Romeins epistel, vraag ik mij af:

-hoe oud zijn de kinderen?

-wáár en hoe verblijven jullie? (centrum, buitenwijk, hotel, appartement)

-heb je aldaar een auto?

-qua restaurants/eetgelegenheden: zoek je iets in het überluxe segment (waar deze arme sloeber niet in thuis is), of meer in het betaalbare (waar ik wat beter in thuis ben)?

-hoe lang verblijven jullie daar?

Met uiteraard een vriendelijke groet,

Merijn

• sjaak Kaptein

Ben er in 1977 voor het eerst en het laatst in mijn leven geweest.

Rome een prachtige stad.

Het allermooiste van Rome en wat mij betreft één van de highlights van de hele wereld is de Sixtijnse kapel van Michelangelo..

Denk daar al meer dan 30 jaar wekelijks enige keren aan.

Geweldig wat een indrukken voor de eeuwigheid krijg je en gaan er door je heen.

Onbeschrijfelijk.

Wat raar dat ik nooit meer terug geweest ben.

Ga daar eens over nadenken.

Sjaak Kaptein

• sjaak Kaptein

Ben er in 1977 voor het eerst en het laatst in mijn leven geweest.

Rome een prachtige stad.

Het allermooiste van Rome en wat mij betreft één van de highlights van de hele wereld is de Sixtijnse kapel van Michelangelo..

Denk daar al meer dan 30 jaar wekelijks enige keren aan.

Geweldig wat een indrukken voor de eeuwigheid krijg je en gaan er door je heen.

Onbeschrijfelijk.

Wat raar dat ik nooit meer terug geweest ben.

Ga daar eens over nadenken.

Sjaak Kaptein

• Willem G

Mensen, bedankt tot zover.

De Sixtijnse kapel staat al sinds mijn 12e of zo op mijn verlanglijstje, dus daar gaan we zeker naar toe. Andere bezienswaardigheden uiteraard ook. We hebben 3½ dag, dus we komen aan het belangrijkste wel toe denk ik.

We gaan doordeweeks, en als er iemand nog slimme tips/tijdstippen heeft om lange wachtrijen te vermijden……graag.

@ Merijn

De kinderen zijn bijna 13 en 15. We zitten in het centrum, op ca. 500 m van Station Termini en de Piazza della Republicca. We hebben geen auto tot onze beschikking; lijkt me niet nodig tijdens zo’n relatief kort bezoek.

Wat eetgelegenheden betreft gaan we voor het betaalbare segment.

Als je nog meer tips/ideeën hebt; ik hoor ze graag.

Groeten,

Willem.

• Theo

De sixtijnse kapel….. reken maar op uren wachtijd voor het vaticaan museum. Denk dat wij een paar jaar geleden geluk hadden, gingen naar de paus kijken, en gingen iets eerder weg, de wachttijd voor het museum toen was slechts een uur ofzo en toegang was gratis :-)

Aan het eind van de sixtijnse kapel is een deurtje rechts, als je die neemt sta je gelijk op een pleinte achter de St Pieter (volgens mij gebruikt door gidsen), wij openden de deur en liepen dus gewoon naar de kerk, scheelde ook weer een paar uur wachttijd :-)

Veel Plezier daar, maar dat lukt je zeker

TG

• merijntje mortirolo

Beste Willem,

kHeb wegens omstandigheden even geen tijd gehad eerder wat uitvoeriger te reageren, maar dat komt spoedig. Wanneer ga je weg?

Even snel voordat ik ga slapen:

-hoed je voor (zigeunerachtige) jongetjes die je zielig aankijken (houd desnoods wat muntgeld paraat om ze te geven en daarna te negeren (dat is meer voor de tere zieltjes (;)), normaal gesproken maak je een nee-gebaar met je rechterwijsvinger voor je gezicht (wat vroeger (oudere) mensen als ‘foei-gebaar’ maakten): dat kennen ze daar allemaal als “met-mij-valt-niet-te-sollen”). Die jongetjes zijn er namelijk een ster in je af te leiden en vervolgens je portemonnee uit je hand te rammen die dan vervolgens precies in de handen van een vriendje terechtkomt en weg zijn ze.

-houd dus nooit je portemonnee (en dat geldt zeker voor je kinderen en vrouw (men kieze liever ‘makkelijkere slachtoffers’)) te lang buiten je zak in drukke en/of toeristische gebieden (dus ook in de metro of op een station). Zorg voor ruime hoeveelheden kleingeld in je zak voor simpele uitgaven als een entreekaartje en/of metro-ticket.

(Mij is het nog nooit gebeurd en ik ben in Rome ook nooit bang geweest en ik houd niet voor niets zo van die stad, maar ik hoor ontzettend veel verhalen over mensen die op dit soort wijze door ‘schattige’ jongetjes beroofd/getild zijn, dat je je maar beter als gewaarschuwd mens kunt beschouwen.)

-je kinderen hebben de perfecte leeftijd Rome ontzettend mooi te vinden!

-neem zo min mogelijk de bus en/of metro: Rome lijkt groot, maar bijna alles wat mooi is is prima te belopen. (Ik noem Rome altijd een dorp.) Wandelen in Rome is zo geweldig dat je alle gevoel voor afstand vergeet (neem goede schoenen mee en verbied de vrouwen naaldhakken of ‘trendy’ schoenen te dragen)

-qua eten heb ik best wat tips, maar de restaurants die ik je wilde aanraden kan ik zo snel even niet vinden (namen: (del)le Cantele, aan het eind van de Via Cavour (vanuit Termini naar beneden (Westen) en dan als je bijna aan het eind van ‘cavour’ bent ergens rechts in een achteraf straatje, is een geweldige authentieke Romeinse pizzeria waar ook de baccalà geweldig is. Mijn meske en ik aten altijd een baccalà en vervolgens een pizza. Dit tezamen met een flesje wijn kostte toen (2005) nog geen 25 euro. Ook Da Francesco vlakbij het Piazza Navona is geweldig, maar ook dat restaurant kan ik even niet vinden. Volgens mij is het vrij populair, dat was het in mijn tijd (1999 t/m 2005) al, maar wel goed betaalbaar. Ik zoek nog verder naar fijne betaalbare eetgelegenheden, maar als tip geef ik je in ieder geval mee dat je nooit moet eten waar ze je echt naar binnen trekken (ben ik meermaals ingetrapt en iedere keer was de uitkomst teleurstellend). Pizzerie en restaurants die er wat overdreven steriel uitzien (dwz witte tegels op de vloer, tl-lampen etc) zijn vaak juist de beste! ‘Gezellige tentjes’ zijn juist zo ingericht voor de (Westeuropese/Amerikaanse) toerist en vaak eet je daar slecht. De Italiaan heeft namelijk in tegenstelling tot wat ‘ze’ (met name de Nederlandse realityshows en reisprogramma's) ons doen geloven helemaal geen gevoel voor ‘gezelligheid’ (een typisch overschat Nederlands begrip). De echte, authentieke kokende Italiaan gaat voor kwaliteit, hygiëne en een eerlijke prijs-kwaliteitverhouding en heeft lak aan een ‘gezellige,’ quasi-authentieke uitstraling..

Ik kom er hopelijk nog op terug… (Anders vast heel veel plezier en genot, dat gaat zeker lukken.)

Groet,

Merijn

• Willem G

Theo en Merijn,

Alvast bedankt voor de nieuwe tips!

Die van dat deurtje in de Kapel ga ik zeker onthouden ;-))!

Merijn, bedankt voor je zorgen….. ;)

Ik ben niet helemaal wereldvreemd hoor. Zojuist even geteld; ik ben in zeker 15 Europese hoofdsteden geweest, maar Rome ontbrak nog. Daarnaast wat ervaring in Marokko (Casablanca, Tanger e.d.), Egypte (Cairo, Luxor e.d.), Kenya (Nairobi, Mombasa, Kisumu en eigenlijk het hele land behalve het uiterste noorden…) en China en niet d.m.v. volledig verzorgde door touroperators georganiseerde reizen, maar gewoon op eigen gelegenheid. Daarmee wil ik niet zeggen dat me niets zal gebeuren, dat weet je nooit, maar ik kan me, laat ik maar zeggen, redelijk redden.

Bedankt voor je restaurant tips, die kunnen wel eens heel waardevol blijken. En lopen doen we graag! Ik heb vandaag even op Google Maps gekeken en het Collosseum is bijna om de hoek van het hotel. Ietwat gechargeerd maar ok, we zitten centraal en dat is mooi meegenomen.

Mijn dames hebben niet eens hoge hakken (nou ja, 1 paar dan voor heel speciale gelegenheden, maar er op lopen kunnen ze niet ;)) of een beautycase, dus dat komt goed! De oudste doet gymnasium en heeft zin in Rome….leuk!!! Maar het zijn wel meiden, dus shoppen mogen we niet vergeten. Goede tips op dat gebied? (Als ik in de buurt kan wijnshoppen ben ik ook gelukkig…..grapje….of toch niet….)

Ik hoop dat je nog tijd kunt vinden iets meer te schrijven. We gaan niet heel binnenkort.

Groeten,

Willem.

P.S. Merijn, ik ga me een beetje schuldig voelen. Ik had een behoorlijk lange mail naar je geschreven nadat ik CM ontvangen had. Door problemen met hotmail op dat moment is die mail niet verstuurd en verdwenen. En omdat het al zo laat was (als nu) had ik geen zin om hem opnieuw te schrijven en dat is er daarna ook niet meer van gekomen….

• merijntje mortirolo

Beste Willem,

Met een flinke bestelling oudere jaargangen Mogador maak je dat weer helemaal goed, hoor. ;)

Oh oh, twee dochters??? En nog blond ook, zeker? Dat brengt extra zorgen… Die zou ik nog dichter bij me houden dan mijn portemonnee. :+

Dit is wel een mooie stadswandeling:

Vanaf het Colosseo is het prachtig banjeren langs/door/over de Fori Romani naar het Vittorio Emmanuele-Monument (hallucinant groot). Dan loop je rechtdoor naar het Piazza Venezia en eigenlijk moet je daar vlak voor links afbuigen naar de Chiesa del Gesù: (god)verdomd mooie kerk! (Voor ik het straks vergeet: mijn lievelingskerk (klinkt mooi uit de mond van de anti-christ, niet? ;)) is de Santa Maria del Popolo, maar daar komen we straks, als het goed is.)

Na de Gesù loop je (onderweg drink je ergens een heerlijk kopje espresso (de dames waarschijnlijk cappuccino)) bijvoorbeeld naar het Pantheon: magistraal bouwwerk… Vanaf het Pantheon loop je naar het Piazza Navona om je aldaar te vergapen aan de kunstenaars en (andere) drugsdealers. De kerk aan het Piazza Navona is trouwens nooit open geweest al die keren dat ik daar was, maar ziet er heel mooi uit. Er is daar ook een groot paleis (Pamphili) en prachtige fonteinen: eigenlijk is dat hele plein prachtig, jammer van al dat arbeidsschuwe gespuis op straat. :+

Daar het ongeveer tijd is voor de lunch, gaan we Da Francesco zoeken: Piazza del Fico. Je neemt de middelste straat/steeg op het plein naar het Westen naar de Santa Maria della Pace: de Via di Tor Milina. Die straat volg je even en je neemt de vierde straat rechts: daar is het ergens. (Op google maps “Da Francesco” Roma intikken doet de truuk). Da Francesco is een heerlijk chaotisch tentje met eerlijk voedsel. Zou proberen er in ieder geval iets voor 13.00 aan te komen, want later kan het er nogal druk zijn.

Na de lunch is het tijd voor een stukkie lopen langs de rivier: vanaf Da Francesco naar het Noorden (of Westen) die rivier kom je vanzelf tegen. Als je bij de rivier naar links kijkt zie je het castello Sant'Angelo. Nu kun je dus die kant op en vervolgens het Sint Pietersplein bezoeken (je ziet de koepel van de Sint-Pieter al), maar je kunt ook rechtsaf de rivier naar het Noorden volgen. Aangezien je wellicht toch ruim een halve dag moet uittrekken voor de Vaticaanse musea, zou ik die dag combineren met het Sint Pietersplein en eventueel dat kasteel. Al is de brug met de engeltjes mooier dan het kasteel.

Kortom: we gaan rechtsaf en zwaaien de engel gedag (“tot morgen!”). Je loopt langs de rivier en als je de tweede brug tegenkomt (Ponte Cavour) ga je rechtsaf de Via Tomacelli in: tijd om te shoppen! Als je min of meer rechtdoor loopt kom je vanzelf de Spaanse trappen tegen. In die buurt vind je geweldige winkels (van superdeluxe à la Bulgari, Dolce en Gabbana, Versace (en hoe heten al die figuren) tot gezellige ‘frutselwinkeltjes.’)

Daar er niets erger is dan de tijd door te brengen met shoppende vrouwen, raad ik jou aan om voor de Spaanse trappen linksaf te buigen (vergeet niet eerst je credit card terug te vragen van je vrouw en dochters, geef ze maar wat cash… :+) en koers te zetten naar de Piazza del Popolo (mijn lievelingsplein). (Zie: http://images.google.com/images?hl=nl&sa=1&q=piazza+del+popolo&btnG=Afbeeldingen+zoeken&aq=f&oq= ) Hier vind je ook de Santa Maria del Popolo, met ondermeer twee magistrale schilderijen van Caravaggio. Ik vind religie eigenlijk meer iets voor Middeleeuwers en andere ongeschoolden, maar die kerk heeft voor mij toch iets magisch…

Als de dames uitgeshopt zijn, kun je de Spaanse trappen oplopen en langs de Villa dei Medici Villa Borghese inlopen, of je spreekt af op dat prachtige Piazza del Popolo en je doet met de dames het rondje nog even over. De Villa Borghese is een prachtig groen en merkwaardig stil plantsoen waar je heerlijk rustig kunt wandelen. Er is ook een Moderne Kunst-museum met werken van o.a. De Chirico, Van Gogh, Cézanne, Giacometti, Balla, Boccioni etc etc

En als je nu denkt: “ja hee, een rustig groen park vind ik in Nederland ook nog wel, ik wil gebouwen en chaos.” Dan zeg ik: “Groot gelijk!”

Vanaf de Spaanse trappen kun je prima ‘terug’lopen naar de Trevi-fontein (denk zo een 600-700 meter) door de Via dei Due Macelli. (Als het goed is staan er overal bordjes). Daar hang je even rond: het mooiste is niet die fontein zelf, maar de herinnering aan Anita Ekberg en Marcello… (maar goed.) Het gegons van de stemmen van al die toeristen vult het hele plein, das ook wel bijzonder.

(Volgens mij heb je nu een km of zes-zeven gewandeld. Onderweg zul je meermaals stil staan en je vergapen aan prachtige gebouwen, straatjes en uitzichten, dus je bent wel een ruime halve dag zoet.)

Enkele andere dingen:

-het lekkerste ijs in Rome haal je bij Giolitti (Via degli Uffici del Vicario) 200 meter ten Noorden van het Pantheon.

-mooi uitzicht over Rome heb je o.a. vanuit de Giardino degli Aranci, vlakbij het Circo Massimo, maar ook vanaf het Piazzale Napoleone vlak ‘boven’ het Piazza del Popolo tegen Villa Borghese aan.

-ook leuk is de weg oversteken in Rome: de chauffeur recht in zijn gezicht kijken en gáán! Romeinen lijken ongeduldige, nerveuze mensen, maar zijn niet te beroerd je voor te laten, als je maar duidelijk aangeeft dat je ook daadwerkelijk doorstapt.

(Zoohoo, dat was het wel weer even: hier ben je in ieder geval een dag mee zoet… De andere dag bezoek je bijvoorbeeld de Vaticaanse musea en de buurt eromheen. De andere dag bijvoorbeeld in de ochtend de gezellige wijk Trastevere en na de lunch ga je nog wat musea langs.)

Saluti,

Merino