Tips voor Gerona (Barcelona)

• Olaf

Beste Prikkers,

Ik ga binnenkort een viertal dagen golfen rondom Gerona. We verbijven in Sils zo’n 30km ten zuiden van Gerona en 80km ten noorden van Barcelona. Naast de sportieve bezigheden willen we ook graag genieten van het Spaanse culinaire genoegen alsook de toerischtische bezienswaardigheden. Dus zoek ik tips voor restaurants/bars in Gerona of daar eventueel aan de kust. Is er touwens ook een goeie wijnwinkel in Gerona?

Qua wijngebied hadden we beter een heel stuk zuidelijke gezeten ik weet het, maar helaas pindakaas….

Nu wil ik graag met mijn vrienden een wijndomein bezoeken en ik vraag me af of er daar nog enigzins iets in de buurt is wat de moeite waard is?

Ben zelf ook eens op zoek gegaan en heb enkel de DO Alella gevonden op een 50km afstand maar is dat wel de moeite waard? Kan ik dan niet beter gewoon doorrijden tot vlakbij Barcelona?

Jullie advies is welkom.

Thanks,

Olaf.

• Jeroen

Ga eens kijken bij Perrelada. Dat is een avontuur, maar daar kan Romke je meer over vertellen. En Cellier Espelt schijnt ook een leuk bezoek te zijn.

• romke van dijk

http://www.castilloperelada.com/

tis niet vies wat ze daar maken in Ampurdan but be your own judge.

Hou ze op de fairway hè,

groet,

romke

ps nog geen nieuws Jeroen…

• MvT

Beste Olaf,

Zeer voor de hand liggend is in Gerona zelf; El Celler de Can Roca (**Michelin) van de befaamde gebroeders Roca. (een is chef, de ander patissier en de derde is een van de meest gerespecteerde sommeliers van Spanje…!). Maar een paar maanden gelden ontdekte ik in het centrum van Gerona een nieuwe zaak met een zeer goede prijs/plezier verhouding; Mimolet, in de buurt van de kerk. In en van de mooie straatjes in deze buurt vind je ook een leuke wijnshop met een goed assortiment tegen redelijke prijzen.

Qua wijn bezoek is inderdaad Castillo Perelada zeer de moeite waard (niet zo bescheiden Romke..), met grote voorsprong de beste producent van Emporda. In de bij velen onbekende D.O. Alella worden heerlijke sappige doordrinkbare wijnen van de locale Pansa Blanca (bij de meesten van ons bekend als Xarel.lo) gemaakt. Een grote, maar goede producent, is Marques de Alella. Ten zuiden Barca in de D.O. Penedes, valk bij Vilafranca del Penedes, kan ik een bezoek bij Pares Balta ook zeer aanbevelen. Zeer goede wijnen, van biologische landbouw, gemaakt door twee talentvolle schoonzusjes.

Veel plezier!

MvT

• MvT

Te goed om te vergeten:

In Avinyonet De Puigventós, vlakbij Figueras, vind je Mas Pau. Een zeer verzorgd restaurant van dezelfde eigenaren als El Bulli (goede keuken, zonder opgeschuimde of met stikstof behandelde e-nummers, maar wel 1 * Michelin). In een toren naast het restaurant overigens zeer mooie, van alle moderne gemakken voorziene, en bovendien betaalbare hotelkamers… Je kunt dan eventueel nog even in Figueras naar het museum om te ervaren wat een vreemde snuiter Salvador eigenlijk wel niet was.

• Anton

In Emporda valt genoeg te zien. Als je genoeg tijd hebt zou ik vanaf Castillo Perelada en via Espelt nog even doorrijden naar Cadaques, dan begrijp je Dali helemaal.

Alella is eigenlijk al Barcelona, ligt er inmiddels vrijwel tegenaan.

Je kunt daar b.v. de aardige mensen van de plaatselijke coöperatie bezoeken: www.alellavinicola.com.

Als je nog wat verder de A7 doorrijdt struikel je in de Penedes over de wijn/Cava-huizen. Ik heb zelf een zwak voor de bodega Albet i Noya (http://www.albetinoya.com/eng/visites.html), maar er zijn er nog veel meer die interessant genoeg zijn.

Veel plezier in ieder geval!

• Olaf

Dank jullie voor de tips.

@MvT, ik heb enige dagen geleden naar El Celler de Can Roca gebeld maar ze waren vrijdag en zaterdag volzet en zondag gesloten. Helaas maar vrij normaal voor zo'n restaurant lijkt me. Heb de Mimolet website bekeken en dat ziet er interessant uit, wel een vrij strakke inrichting.

Jeroen, Romke dank voor de Perelada tip. Tot hoe laat kun je in Spanje een afspraak maken bij een wijnmaker? Ik weet dat ze laat gaan eten en laat leven maar kun je een afspraak na 18:00uur maken of is dat ‘not done’?

Olaf

(die gaat proberen ze op de fairway te houden :-) )

• Olaf

PS. en wat met bezoeken op zaterdag/zondag, is dat mogelijk?

• Tom

Wij laten de verkiezingen van 6 juni voor wat ze zijn en begeven ons richting Barcelona.

Hoogstwaarschijnlijk gaan we eten bij : Can Bosch en dit omwille van een Belgische chef kok die er werkt (www.canbosch.com).

De kok in kwestie (Pieter ???) was vroeger sous chef in ‘t Molentje (Zeebrugge) en op aanraden van Wim Vanleuven (La Buena Vida) is hij een viertal jaar terug naar een restaruant in Penedes getrokken (naam van restaurant ontsnapt mij). Na een bezoek aan Jane Ventura bezochten we z’n restaurant wat een fantastische meevaller werd. Sfeer/niveau/creativiteit … van het diner was zo hoog dat het bezoek nog steeds in mijn top 3 staat.

Ik heb vorig week La Buena Vida gebeld en de kok zou ondertussen naar Can Bosch verhuisd zijn (officieel als sous-chef, maar in realiteit opereert hij er als chef, dixit Wim Vanleuven). Can Bosch heeft één michelin ster.

Als je interesse hebt laat ik je weten hoe ht was

• Olaf

Dit ligt wat ver van waar we zitten namelijk 181km. Ben desalniettemin wel geinteresseerd hoe het daar is want volgend jaar ga ik waarschijnlijk die richting uit.