Vertaling vanuit Duits naar NLs

• Christian Callec

Voor mijn verslag over Franken/Rheinhessen zoek ik een juiste vertaling van de typische ‘bocksbeutel’ kleur:

MASSONGRÜN …

Ik weet wel hoe het eruit ziet, maar is er een juiste tegenhanger in de Nlse glasindustrie?

Bij voorbaat dank,

M.vr.gr.

Christian

• Wim dL

Als je aanstaande maandag belt naar het Nationaal Glasmuseum en vraagt naar Hélène Besançon, conservator, dan zou je een eind moeten komen.

Nationaal Glasmuseum Leerdam

Kerkstraat 18 (tijdelijke locatie Oude Raadhuis)

4141 AW Leerdam

Tel 0345 612 714

• Christian Callec

Geweldig, beste Wim!

Aan de naam zou zij ook nog Française kunnen zijn… ;-)

Ik zal haar bellen!

Hartelijk dank!

M.vr.gr.

Christian

• Peter vdB

Christian, ik heb me nooit, nee nooit, gerealiseerd dat de bocksbeutel een eigen kleur heeft. Maakt toch verder voor de inhoud ervan niets uit? De betere Franken wijnen zijn super aangenaam en verdienen meer aandacht. Hartelijke groet, Peter

• John Copier

Christian,

Waarom zoiets vertalen naar het Nederlands? Ik denk dat elke vertaling in het Nederlands mank gaat en de lading niet dekt. Ik heb wel wat voor je gevonden. http://www.linguee.de/en-de/dark+green.html

Dit is overigens Engels-Duits. Nederlands-Duits ben ik niet tegengekomen. Klik even op de boverste zin bij Tipp. Helaas zal dit ook niet 100% de lading dekken.

John

• Christian Callec

@ Peter,

Er is niet één kleur voor de bocksbeutel, maar meerdere, met een duidelijke betekenis.

- doorzichtige, blanke kleur: moderne, fris fruitige wijnen

- groen of ‘herfstblad’ geelbruin: klassieke Franken wijnen

- antiek groen, ‘massongrün’, antiek blauw of zwart: top wijnen

M.vr.gr.

Christian

• PaulB

Hallo Christian,

Over kleuren gesproken, ik ben in het bezit van een bruine, de fles lijkt erg oud maar ik weet niet hoe ik een foto moet plaatsen, als je interesse hebt?

gr. PaulB

• sjaak Kaptein

Denk ook dat vertaling verarming is.

Sjaak Kaptein

• Christian Callec

@ John,

'Darkgreen' (donkergroen) dekt volgens mij de lading niet…

Zie hier: http://www.wiegand-glas.de/fileadmin/user_upload/datenbank/bilder_gross/516131A.jpg

M.vr.gr.

Christian

• Christian Callec

Nou, voor de snelle duidelijkheid dan:

Hoop dat het nu werkt…

M.vr.gr.

Christian