Vertaling vanuit Duits naar NLs

• Christian Callec

Hum… niet echt overtuigend…

Nu nog eens wat groter (?)…

Lukt het nu wel?

M.vr.gr.

Christian

• sjaak Kaptein

Christian,

Ben vanuit een schildersachtergrond en opleiding mijn hele leven al met kleur bezig en af en toe heb ik wat aandacht voor wijn.

Voor de 6 hoofdkleuren zijn honderden namen in omloop.

Dikwijls hebben die een cultuurhistorische afkomst, soms wijzen ze naar een schilder en soms wijzen ze ook naar een plaats waar ze vandaan komen, soms naar de grondstof waar ze van gemaakt zijn.

Daarnaast gebruiken de verschillende verffabrikanten ook nog eigen namen.

Er is Veronese groen, Napels geel,Gebrande Sienna, Scharlaken Rood, Mosgroen, Van Dijck bruin, Gebrande Omber, Pruisisch Blauw en er zijn er veel meer.

Allemaal laten ze op den duur hun indruk op je netvlies en op je kleurgeheugen en gevoel achter.

Ik zou Massongroen als vertaling nemen. Waarschijnlijk genoemd naar mijnheer Masson.

Een illustratie doet hierbij wonderen.

Ik denk dat ik na de illustratie nu voor eeuwig Massongroen in mijn geheugen heb.

Deze kleur heeft het meeste weg van Emeraldgroen.

Massongroen heeft iets meer blauwe kleurpigmenten.

Misschien heb je hier iets aan en anders wens ik je veel sterkte met een probleem waar kleurgevoeligen door de illustratie wat beter van worden en waar wijnliefhebbers nauwelijks wijzer van worden.

Sjaak Kaptein

• Eelco van Wieringen

Sjaak, jij bezorgde mij de eerste glimlach van de dag. Dank je.

Salut,

Eelco

• Robèrt Koopman

En als je Massongroen intikt bij Google dan vindt je zowaar een link.

Dat deze link naar dit wijnprikbord leidt mag de pret niet drukken…. :-)

Zo lijkt het net echt…:+

• Christian Callec

Zag ik inderdaad, beste Robert…

Het was heel erg snel op Google! ;-)

@ Sjaak,

Ik snap je punt, ben met je eens, maar als ik iets schrijf over de kleur van een fles, moet het voor de lezer enigszins duidelijk zijn. Aangezien de verschillende kwaliteiten van wijn in dit geval mede aangegeven worden door de KLEUR van de fles, is het wel van belang dat men het verschil kan maken tussen ‘groen’ en ‘antiek groen’ + ‘Massongroen’… zoals hierboven al aangegeven.

Overigens, Masson is de naam van een zeer bekende schilder, André Masson, daar zal het mee te maken hebben.

Kijk naar het prachtige filmpje hier:

http://www.youtube.com/watch?v=Mera2c-vtmE&feature=player_embedded

(als het werkt…)

M.vr.gr.

Christian