Net terug van anderhalve week wijnplezier en ander vertier in Frankrijk.
Bordeaux was ruim een week geleden de eerste stop van een korte vakantie in Frankrijk. We hebben aldaar op zaterdag de grote proeverij van het Week-end de Grands Amateurs de Bordeaux bijgewoond. Een heel goed georganiseerde proeverij waar ruim 100 goede wijnhuizen vertegenwoordigd waren, allen met de jaargang 2006 en een of meer andere jaargangen. ’s-Avonds hebben we nog een goed georganiseerd diner bijgewoond op Canon la Gaffeliere en zondag een uitgebreide lunch/proeverij met wat wijndebielen die in Bordeaux gevestigd zijn, wat het geheel tot zo’n succes maakte dat we er volgend jaar wel weer te vinden zijn. Een mooi excuus om minimaal eenmaal per jaar deze wijnhoofdstad aan te doen, net als dat we een grote proeverij van Decanter gebruiken om minimaal eenmaal per jaar naar Londen te gaan.
In totaal hebben we tijdens de proeverij van zaterdag zo’n 130 wijnen geproefd. Dit grote aantal maakt het misschien onmogelijk om een perfect oordeel te vormen van een individuele wijn, maar dat is toch onmogelijk voor relatief jonge wijnen op basis van een enkele proefhoeveelheid tijdens zo’n evenement. Het gaf wel de mogelijkheid om de jaargangen goed te beoordelen (en om me voor te bereiden op een aantal aankomende proeverijen zoals Bordeaux 2000 en witte Pessac Leognan ).
2006 kwam over de hele linie over als een heel erg goed jaar in Bordeaux. Niet zo krachtig als 2005, maar behoorlijk harmonieus met goed rijp fruit, prettige tannines en een zekere frisheid. Erg goed om binnen een paar jaar te drinken, maar zeker ook nog goed genoeg om redelijk lang op te leggen. De Pontet Canet 2006 kreeg van de 2006-wijnen van mij de hoogste waardering. Als de Bordelais de wijnen uit 2006 nu een beetje redelijk hadden geprijsd, dan zou ik er nog het een en ander van willen kopen ook.
De kwaliteit van 2005 is uitgebreid bejubeld en ik kan hier weinig aan toevoegen. Het is gewoon een bijzonder goed jaar.
2004 is bij veel wijnhuizen een beetje vergelijkbaar qua stijl met de 2006, maar voor mijn gevoel vaak net iets van een lager niveau en met denk ik iets minder bewaarpotentieel.
De wijnen die aanwezig waren uit 2003 gaven aan wat voor een heel bijzonder en wisselvallig jaar dit is geweest in Bordeaux. Met name enkele wijnen uit Margaux, waaronder Giscours en Du Tertre, kwamen echt als een slap, weeïg en zoetig duivensapje uit de fles. Ik heb redelijk wat van deze wijnen in de kelder liggen en ik denk dat dit de allereerste wijnen zullen zijn die ik ga verkopen. Er zijn enkele goede 2003’s, maar bij de wijnen die ik eerder heb genoemd zie ik echt niet hoe dit nog goed gaat komen.
Van de oudere jaargangen kwam 2000 echt bovendrijven als een super jaar. Redelijk wat wijnen lijken ook al voorzichtig een heel klein beetje op dronk te komen, maar met flessen van die leeftijd blijft het volgens mij heel wisselvallig. Tijdens de proeverij hadden we een la lagune 2000 gedronken die heel aromatisch was terwijl we later tijdens een diner een fles hadden die nooit echt open kwam en zelfs naarmate er meer lucht bij kwam meer leek te sluiten. De La Lagune is denk ik wel een echt heel goede wijn die het niveau van de briljante 1990 hoop ik zal evenaren over een paar jaar (voor mij goed voor 94 puntjes).
De beste 2000, en beste wijn die we gedurende drie dagen in Bordeaux hebben gedronken, was de Leoville Poyferre die we tijdens een lunch hebben gedronken. Alleen voor de lange afdronk alleen zou ik hem al 96-97 puntjes geven op mijn subjectieve schaal. De neus is net als bij veel 2000’s nog wat meer bescheiden, maar dat komt overeen jaar of 5 zeker wel goed. Andere goede 2000’s die we tijdens diners/lunches hebben gedronken en redelijk goed hebben kunnen beoordelen waren Lagrange (91-92; nog te jong en minder open dan enkele eerdere flessen die ik heb gedronken, die ik toen ook hoger waardeerde); Carbonnieux (91) en Malartic Lagraviere (91).
Een kort verslag van het laatste deel van de korte vakantie (in CdP) volgt later. Een verslag van het tussendeel, een verblijf in de Dordogne, is voor een wijnforum wat minder interessant. De natuur is mooi , de foie gras is goed en overvloedig aanwezig terwijl de grote hoeveelheden toeristen in deze tijd nog afwezig zijn. Echter, mijn relatief beperkte steekproef aan wijnen uit de Cahors heeft zoals wel vaker ook nu geen wijnen opgeleverd waarvan ik een beetje uit mijn dak ga.
Gegroet,
ChrisW