Bordeaux uitstapje

• ChrisW

Romke,

Er waren te weinig 2001's om een ‘update’ te krijgen van de kwaliteit van het jaar, met name omdat er vrijwel geen wijnen van de rechteroever van dat jaar waren.

Wat me wel op viel was dat twee wijnen van de linkeroever die ik heel hoog in het vaandel heb staan, namelijk lagrange en pichon baron, toch wel behoorlijk minder diepgang hadden en veel meer geouderd waren dan de 2000's van dezelfde huizen (ik heb de 2000 PB enkele maanden geleden gedronken en deze was echt groots met nog 20++ jaren voor zich).

ChrisW

• Peter vdB

Chris, dank voor jouw uitgebreide antwoord. Heel helder. En jammer dat de economsiche principes hier zo leidend zijn. Afgelopen week kocht en dronk ik de wijn die in 2008 won bij Proefschrift Wijncompetitie: Chateau de Gaudou 2006 Cuvee Grenade Lignee, Cahors, nadat ik die op de zaak had gedronken. Een ongelofelijke mooie prijs/kwaliteit verhouding. Een tante en mijn beste vriend doe ik deze maand deze wijn cadeau in een 6 fl. kistje. Beiden zijn geen grote kenners, maar ik weet zeker dat dit in de smaak gaat vallen.

Ik denk dat je wel gelijk hebt dat de prestige cuvees (die niet zelden tot drie keer zo duur zijn) te veel op hout zijn gemaakt. En ach… soms hebben we gewoon geen geduld met aparte wijnen. In februari nam ik Domaine de la Vivonne 1993 Bandol mee naar een soosproeverij. Voltreffer. Maar dat was de éérste keer dat ik zelf ook volkomen onder de indruk raakte van de wijn, die tot dan toe alleen maar had laten zien veel potentie te hebben. En ja, vind dan maar eens de optimale drinkperiode!! Hartelijke groet, Peter

Zie voor proefnotitie:

http://brabantsewijnsocieteit.blogspot.com/search?q=vivonne

• Hendrik

Mijn beste Chris,

ik heb 95% van mijn leven geen internet gekend, dus 2 maanden abstinentie…

whaw :+

Mij weer bekeren tot F#$@~* wijn zit er al met al vorlopig niet in.

Saludos cordiales

Hendrik

• Willem G

Dank voor je verhaal Chris,

Voor mij behoorlijk herkenbaar omdat mijn wijngekte ook in Bordeaux is begonnen.

Ik denk dat je jaarbeschrijvingen behoorlijk juist zijn, alhoewel ik hoop dat 2003 uiteindelijk toch wat beter uitpakt.

@Romke

2001, destijds als klassiek jaar bestempeld, verrast af en toe al behoorlijk door zijn toegankelijkheid. De supertoppers heb ik nog niet gedronken, maar de rechteroever en kleinere jongens zijn al heel aangenaam.

Groet,

Willem.

• sjaak Kaptein

Willem je hebt je kans voorbij laten gaan

De supertoppers 2001 waren December 2008 wel te proeven bij Van der Valk in Voorschoten. Bij jou om de hoek. Een mooie belevenis. Vooral Haut Brion.

Sjaak Kaptein

• ChrisW

Willem,

Er zijn m.i. ook heel goede wijnen gemaakt in 2003. Leo Barton en Pontet Canet komen hierbij als eerste goede voorbeelden hiervan uit mijn proefgeheugen naar boven.

De 2003's die echter op de proeverij aanwezig waren, waren voor het grootste gedeelte voorbeelden van de “dark side” van 2003 (of misschien juist van de te zonnige kant).

ChrisW

• john

Leoville Barton, Poyferré, Las Cases, Pontet Canet, Montrose, Troplong Mondot, Pavie, Pape Clement, Lascombes, Hosanna, Branaire Ducru, Phelan Segur, Sociando Mallet en Pichon Baron zijn in 2003 allemaal GROOTS!!!!!

Helemaal mijn sap!

Hasta Luego

John

• Willem G

Beste Sjaak,

Vanaf 1992 of 1993 heb ik vdValk 2x gemist.

In 1994; toen zat ik in Noorwegen en in 2008. Toen moest ik kiezen voor vdValk of 2 weken naar China. Je snapt het al; die voortreffelijke Chinese wijn wilde ik niet mislopen :) en vanuit Beijing is vdValk niet om de hoek, alhoewel ik moet toegeven dat ik tijdens de treinreis die avond even aan die proeverij heb gedacht, omdat die op dat moment begon.

@Chris en John, gelukkig heb ik van een aantal namen die jullie noemen ook wat liggen…..maar ook van Giscours….we zullen zien.

Groeten,

Willem.

• Peter Z.

Mooi verhaal Chris! Ik kijk uit naar deel twee met de Chateauneuf ervaringen.

PS: 2001 en 2003 zijn wat mij betreft beter geslaagd dan de gemiddelde vintage charts doen vermoeden. De paar 2002's en 2004's (ik weet het, nog veels te jong) konden me dan over het algemeen weer minder boeien.

Cheers

Peter Z.

• sjaak Kaptein

Een verademing om een redelijk duidelijk uitgebreid stuk over Bordeaux te lezen zonder puntenwaarderingen.

Blijf 2003 een interessant jaar vinden.

Sjaak Kaptein