Champagne???

• Baub Kabala

een strijd maken tussen een stille wijn en een mousserende wijn is appels met peren vergelijken

wat noem jij bulkwijn? vanaf welk rendement praat je van bukwijn? welke champagnehuizen precies maken bulkwijn?

• ChrisW

Baub,

Volgens mij ging het programma niet zozeer overeen strijd tussen een zwitsers dorpje en de Franse bubbels, maar was het natuurlijk een mooie tendieuze volle aanval op de Champagne en de kwaliteit van de wijn die er gemaakt wordt. Omdat we kennelijk anders oordelen over de kwaliteit van de meeste champagnes oordelen we denk ik ook anders over het programma. Ieder zijn smaak en mening wat mij betreft.

Bulkwijn is natuurlijk een heel subjectieve kwalificatie, net als dat een rendement per hectare een heel subjectief gegeven is voor wat betreft de potentiele kwaliteit van de wijn die je ervan kan maken.

Ik gebruik deze termen om aan te geven dat in andere regio's de wijnboeren heel grote offers brengen om een topwijn voort te brengen, waaronder het terugschroeven van de oogst tot veronder het maximale rendement en het afkeuren van een groot deel van de opbrengst voor de eerste wijn. In de rest van de wijnwereld krijgen alleen de wijnen die op een dergelijke topsport wijze gemaakt worden een normale flesprijs. Dit betreft dan zonder uitzonder slechts een klein deel van de totale productie in de regio, namelijk daar waar het terroir en de kunde van de wijnmaker boven het gemiddelde kunnen uitstijgen.

In Champagne is die heel anders. Daar worden de bekendste non-vintage cuvees van de bekende huizen als Moet en Mercier o.b.v. een maximaal rendement per hectare met jaarlijkse productie van >10 mio flessen gemaakt. Deze wijnen hebben een kwaliteitsniveau dat heel erg veel lager is dan wat er mogelijk is in de regio, zoals door enkele andere wijnen wordt aangetoond. Maar wat maakt het ze uit als het toch voor >EUR 20 per fles aan de consument kan worden verkocht? Dit geldt m.i. zelfs voor Dom Perignon welke vlgs mij ook in jaarlijkse hoeveelheden van >3 mio flessen wordt gemaakt (maar de exacte productie wordt vlgs mij erg geheimgehouden). Het feit dat het niet gaat om de maximale kwaliteit maar dat men genoegen neemt met veel lagere kwaliteit in voor de wijnwereld ongekende hoeveelheden (alleen vergelijkbaar met Australische wijnen die voor een paar euro worden verkocht) maakt dat ik de term bulkwijn graag gebruik als subjectieve denigrerende term voor champagne.

gegroet,

ChrisW

die graag op wijnreisjes gaat, maar op deze wijze snel niet meer zo welkom zal zijn in de Champagne…. :)

• Hendrik

Hallo Baub

ben je het met mij eens dat 95% van alle Champagne overpriced is?

En dat gerommel met suikerwater is toch ook om te braken!

Als je ziek bent ga je naar de dokter gniffelde die fransoos, slecht druiven materiaal heeft ook een oppepper nodig :+

En dan is er nog dat “terroir ”bestaande Parijs huisvuil:(

Ik ben het met de Cava en Cape classique drinkers eens.

je Hendrik

p.s. je was een fantastische tafel genoot in Leusden

• sjaak Kaptein

Hendrik

Daar heb je de grammofoonplaat weer.

Je wordt saai.

Praat niet mee over zaken die je in 20 jaar nauwelijks of niet gedronken heb.

Sjaak Kaptein

• john

Hendrik,

Net zoals bij Champagne is ook bij Cava 90% bocht en wordt dat verbouwd op “gekocht terroir” op het platteland in Penedes, maar er is 1 groot verschil met Champagne….de prijs van die flessen bocht is een stuk realistischer….

Marketingtechnisch vind ik het geweldig zoals die champagneboeren het voor elkaar hebben. Zolang de concument nog Champagne drinkt voor de naam en niet voor de kwaliteit van de inhoud zal het nooit veranderen……en ik zie dat niet gebeuren…….dus geef ze eens ongelijk!

Hasta Luego

John

• Hendrik

Goede morgen Sjaak,

ik ben misschien wel de flip-side van jouw La Reine grammofoon plaat?

:+ :) :+

• Hendrik

John,

je hebt helemaal gelijk, alleen wat dat “terroir”betr.: ik heb in Spanje niet een wijngaard gezien aangeplant op een vuilnis beld :+

• Robèrt Koopman

Baub Kabala schreef:

>

> naam Champagne. Maar nee, nu denken heel veel consumenten dat

> u hen de waarheid verteld hebben.

> Namens de makers van Champagne, u wordt bedankt!

Ach, niet zo zwaar aan tillen… :+

Hoeveel mensen hebben er nu naar gekeken?

Zie het niet eens staan in de kijkcijfers dus waarschijnlijk minder als 40.000.

Nederlanders drinken toch één theelepel Champagne per jaar?

Denk niet dat er door deze uitzending in de komende decembermaand één fles minder om verkocht zal worden.

• Christian Callec

@ Hendrik,

het uitspreiden van COMPOST op basis van AGF afval is mijns inziens niet hetzelfde als een wijgaard aanplanten op een vuilnisbelt… ;-)

Het gaat hier om een klein, oppervlakkig laagje compost op een ondergrond van tientallen meters kalksteen… procentueel te verwaarlozen.

Voor de conventioneel werkende boeren is dat niet echt een probleem, die gebruiken toch veel ergere chemische rotzooi in de wijngaarden (ook in Spanje trouwens).

m.vr.gr.

Christian

• ChrisW

….maar Sjaak, is dit niet één van de weinige regio's in de wereld waar de kwaliteit sinds het tijdperk van de langspeelplaat juist eerder achteruit is gegaan dan vooruit? Ik heb het dan niet enkele goede uitzonderingen maar over de grote basiscuvees waarover vaak geschreven wordt dat ze van mindere kwaliteit zijn geworden door verhoging van rendementen, toevoeging druiven van marginalere regio's en met name ook door het sneller op de markt brengen (ik laat champagnes om de laatste reden ook vaak een aantal jaar liggen, ook basiscuvees). Dit alles om aan de toegenomen vraag te kunnen voldoen.

Als Hendrik al 20 jaar geen Champagne meer gedronken heeft, dan zou hij dus nog wel eens een te positieve indruk van de wijnen kunnen hebben :):)

Ik ben het verder helemaal met John eens dat ze in Champagne een mooie brand hebben weten te creëren en dat ze door het succes niet veel zullen willen, moeten en gaan veranderen. Ik kan ze daar alleen maar groot gelijk in geven en misgun ze het succes op geen enkele wijze. Het is niet veel anders dan wat gebeurd in bijvoorbeeld de parfumindustrie en de zalfjesindustrie. Ook daar gaat het niet om de kwaliteit van het product maar om de marketing.

Laat onverlet dat ik iedereen om mij heen altijd adviseer om beter geen basischampagne voor EUR 25-30 per fles te kopen, maar een goede en veel goedkopere bubbeltjeswijn uit een andere regio te zoeken en voor het grote verschil bijvoorbeeld een mooie witte Bourgogne te kopen.

ChrisW