@ Chris,

Bij de merkenchampagne betaalt de consument uiteindelijk inderdaad de mediatische en promotionele ‘meerwaarde’, iets dat niet altijd (lees: vaak niet) in kwalitatieve meerwaarde wordt vertaald. Het valt inderdaad tegen, het allergrootste deel van de champagne productie is absoluut ‘overgewaardeerd’. Maar er zijn nog zo veel prachtige terroirwijnen te vinden, ook NIET gechaptaliseerd, met een bijzonder en boeiend karakter. Niets vergelijkbaars met die gemediatiseerde merken maar ECHTE wijnen zoals het hoort.

Ongelijk heef Sjaak zeker niet, wij moeten niet te ongenuanceerd te werk gaan. Voor mij staat het ook inderdaad vast dat ‘plezier’ niet rijmt met ‘grote mediatische merken’. Iedereen kan een ‘topcuvee’ maken, maar de ware kracht van een champagnehuis zit in de gewone ‘brut’. En daarom koop ik al decennia geen champagne van mediatische merken meer, maar fantastische WIJNEN van geweldige (en soms bevriende) wijnboeren uit de Champagne.

Niets tegen Cava… Ik geniet er regelmatig van, maar zelfs de allerbeste cavas hebben mij nooit zo ver weten te beroeren als de mooie ‘boeren’ champagne wijnen en ook zelf enkele bijzonder mooie wijnen uit Franciacorta en Duitsland!

Als prijs/plezier het argument moet zijn, dan kies ik eerlijk gezegd nog liever voor een mooie silvaner sekt uit Franken dan voor een matige cava.

Maar dat is natuurlijk persoonlijk…

M.vr.gr.

Christian