Zuid Afrika reis dag 5

• Ger

Na een goede nachtrust op Bartholomeus Klip begint de dag anders dan bij andere guest house. Hier geen ontbijt maar een kleine snack en vanaf 11:00 uur een brunch.

Voor de brunch is er een game drive, per landrover, en de liefhebber kan de fiets pakken en het park intrekken.

Al dagen zijn de weersvoorspellingen wat minder al hebben we daar nog niets van gemerkt.

Mijn gedachte: als het droog is pak ik de fiets, bij regen dan maar de rangerover.

Het was droog…….de eerste 50 meter althans, maar ja, je zit op de fiets dus dan maar nat. En ja, nat wordt je! Na een paar minuten ben je doorweekt maar goed, dat zal de pret niet drukken. In de morgen ziet het er allemaal wat anders uit. Nog steeds de zelfde dieren, alleen meer groepen. Schitterende fietstocht!

De groep die maar de landrover hadden gepakt, zagen mij nog voor een vreemde vogel aan, maar ja, wie verwacht een fietser in een wildpark. Na anderhalf uur terug bij het guesthouse. Tijd voor een bad en dan de brunch…..

Brunch, maar er is nog vel meer….

De brunch op Bartholomeus Klip is vooral overdadig, maar ook een brunch moet je wegpoelen.

Wijn 61: Kloovenburg White from Red Shiraz.

Rosé vonkel. Beetje vreemd maar wel lekker. Fruitig, klein zoetje, drinkt gemakkelijk weg.

Na de heerlijke brunch in de bus, op naar ons eerste bezoekje van de dag: Buck’s Ridge in Tulbagh.

Wijngaard van Buck's Ridge

Buck’s ridge is eigendom van Sue en Brendon.

Sue

Ze maken naast wijn ook olijfolie. Brendon is niet aanwezig (iets met zijn elleboog begreep ik, zit in het ziekenhuis…)

Sue vertelt over de olijfolie. Oor de olie gebruiken ze 70% zwarte en 30% groene olijven. De groene olijven zorgen ervoor dat de olie langer goed blijft. Voor extra vergine olie moet het zuur gehalte onder de 0.8% liggen. De olie van Buck’s Ridge ligt zelfs op 0.2%.

De olie is super peperig!

Olijf olie pers

Dan de wijn. Omdat Brendon niet aanwezig is, verteld Udo wat over de winery. Samen met Ruud heeft hij hier vorig jaar tijdens de oogst mee geholpen en hebben hun eigen wijn gemaakt.

Dan de wijn. Sinds dit jaar gebruiken ze alleen nog maar wilde gist. Dit lijkt een trend in Zuid Afrika.

OK, dan proeven. In sneltrein tempo….

Wijn 62: Shiraz /Mourvedre 2007

1 jaar eiken, second fill.

Peper, donker rood fruit. Klein botertje.

Wijn 63: Udo’s baby, uit het vat.

Blend van 30 kistjes shiraz en 1 kistje viognier. Ongeveer 1 jaar hout, 2nd fill.

Wijn is natuurlijk nog heel erg jong en gesloten. Pepertje is al duidelijk aanwezig.

Wijn 64: cabernet sauvignon uit het vat 2007

Naast de cabernet sauvignon bevat de wijn 28% Petit verdot. 26 maanden in het vat.

Mooi rond fruit, hout mooi geïntegreerd en zeker niet opvallend.

Wijn 65: cabernet sauvignon uit het vat met houtstaafje…….

Wat een staafje hout al niet kan doen…..deze wijn heeft meer expressie. Een compleet andere wijn, meer mokka, cacao.

Wijn 66: suvignon blanc straw wine 2008. Uit het vat(je).

De druiven voor deze wijn zijn nog door Udo en Ruud geplukt uit een hoog gelegen wijngaard en was eigenlijk een restant. Van de 450 kg druiven is 100 liter wijn overgebleven.

Tijdens het drogen gaven Udo en Ruud er geen cent voor…… (zijn hier foto’s van?)

Heerlijke dessert wijn met vooral heel veel tropisch fruit en rozijnen. Met zijn zuren blijft de wijn spannend.

Sue moet de kinderen van school halen dus voor ons tijd om te vertrekken.

In Tulbagh even een korte wandeling door Church street. Je waant je in een oud hollands polder dorpje in 1800.

Church street

Dan door naar de volgende winery: Oude Compagnies post.

Oude Compagnies post is een project van advocaat echtpaar Jerry en Henriette Swanepoel. Jerry is nog actief als advocaat.

Jerry

Verder is heeft Oude Compagnies Post de exclusieve rechten om het VOC logo te voeren. Ook andere zoals Groote Post gebruiken dit logo, maar het mag duidelijk zijn dat ze hiermee nog niet klaar zijn.

Slavenklok

Wijn 67: Merlot 2007

Fruit, kersen, mooie zuren. Wat drogend en nog wat jong. Maar verder misschien wel de mooiste merlot die ik in Zuid Afrika gedronken heb. Eindelijk een merlot die niet groen is.

Wijn 68: Caap Ensemble 2006.

50% merlot, 40% cabernet sauvignon en 10% 10% pinotage. 15 maanden hout, gedeeltelijk nieuw, verder 2nd en 3rd fill. Nog wat jong en redelijk harde tannines. Vrij hoog in zijn zuren. Na een tijdje open te hebben gestaan, kwam de wijn beter tot zijn recht.

Van de Compagnies wijnen hebben we ook nog wat flesjes meegenomen om later terug te proeven en ik moet zeggen dat naast de merlot de andere wijnen niet als opvallende hoogvliegers werden ervaren.

Wijn 69: cabernet sauvignon 2005

24 maanden in Frans eiken. Donker fruit, laurier. Vrij zachte tannines maar nog jong. Kan volgens Jerry 20 jaar ouderen.

Wijn 70: cabernet sauvignon 2006

Deze wijn zit nu 2 maanden in de fles en heeft wat meer licht fruit. Wel erg veen tannines.

Wijn 71: shiraz 2007

18 maanden hout. 50% Frans, 50% Amerikaans. Peperig, kruiden (munt)

Wijn 72: pinotage 2006

Duidelijk herkenbare pinotage. Niet slecht maar springt er ook niet uit. Ook deze wijn heeft 50% Frans en 50% Amerikaans eiken gehad.

Na de proeverij is het tijd om terug te gaan naar Bartholomeus Klip. De high tea staat al te wachten. Voor mij alleen wat koffie.

High tea

En dan natuurlijk nog even een game drive.

In een blik gevangen…….

Vanavond diner met Anna en Paul van Lammershoek.

Paul is van Oostenrijkse afkomt, een heel leuk stel, die elkaar wel aan kunnen……..

Paul

Anna

Voor het diner eerst een aperitief…

Wijn 73: Groote Post, The old man’s blend blanc 2008.

Sauvignon blanc en chenin blanc. Wat frisse citrus tonen, redelijke veel zuren. Niet bijzonder complex.

Wijn 74: Groote Post, The old man’s blend, rood 2008.

Blend van merlot en cabernet sauvignon. Wat rood fruit en een botertje. Gebrand in de afdronk. Bitters…….

Diner Lammershoek.

En natuurlijk starten we met een bubbel.

Wijn 75: Kasteelberg 2004, Schwartland

Niet veel over opgeschreven, maar wel: krachtig, eet wijn.

Wijn 76: Lammershoek Roulette wit 2007.

60% chenin blanc, 25% chardonnay, 10% viognier en voor de rest “van alles en nog wat”.

Spontane gisting, chardonnay in nieuw hout, rest in grote oude vaten. Verder niet gefilterd en niet gestabiliseerd. Fris, goede zuren en lengte.

Wijn 77: chenin blanc 2008.

Bij het fermenteren zijn wat steeltjes toegevoegd. Wijn van tot 65 jaar oude stokken. Mineralig, mooie zuren, appel gebak.

Wijn 78: Zinfandel-shiraz.

14 maanden Frans en Amerikaans hout. Wijn heeft ook nog 10% cabernet sauvignon.

Yoghurt, donker fruit, zachte tannines. Alcohol is wel duidelijk aanwezig. Volgens Paul heeft de wijn nog wel een paar jaar nodig om volledig tot ontwikkeling te komen.

Wijn 79: Roulette rood.

Shiraz 66%, grenache 12%, carnigan 12%, viognier 5%, mouverdre 5%.

Bloemig, peper. Rhone stijl. Sappig, vol, rond en vooral veel fruit.

Hoofdgerecht: eendenborst

Wijn 80: shiraz 2007.

Peper en ook hier dat bloemige. Donker fruit, mooi rond.

En hier gaat mijn telling mis :D 2x wijn 80 in mijn boekje. Misschien te veel wijnen vandaag?………..

Wijn 81: pinotage 2006

14 maanden Frans eiken. 2006 was een slecht pinotage jaar. De wijn is niet in balans en astringent. “Bekken trekker”

Paul is duidelijk niet tevreden over deze wijn. Weg ermee!

Wijn 82: straw wine.

66% chenin blanc en 34 % harslevelu, een onbekende druif in Zuid Afrika.

Wijn heeft 307 gram restsuiker, heeft wel zuren maar deze zijn minder opvallend. Ook hier weer tropisch fruit.

Wijn 83: pinotage dessert wijn.

“Port type” wijn. Wijn is versterkt met alcohol. Beetje vreemde wijn, niet echt veel zoet en daarmee minder “dessertwijn”. Duidelijk tannines in de afdronk,

En dan als afsluiting van de dag nog een brandy. Het leven is goed!

• Ger

toch nog een foutje…..

• Robèrt Koopman

Heerlijk verslag Ger!

Kleine foutjes hoef je niet apart te corrigeren, pas ik wel aan in het hoofdbericht.

Er stond voor elke foto ook nog “www”, dat heb ik er voor wegghaald, ziet het er wat netter uit.

Op de fiets tussen de wilde dieren? Kan dat zonder gevaar?

Of zie ik, als niet ZA-kenner, beren op de weg?

Beren komen misschien niet voor in ZA maar je begrijpt wat ik bedoel… :+

• Udo

En inmiddels een traditie, wat aanvullende foto's:

de olijven voor verwerking

de zéér laat geoogste sauvignon blanc na oogsten en voor indrogen (foto van 2008)

De ‘katedraal’ waar Jerry Swanepoel zijn wijnen maakt

Ger (en Ton) kijkt verlekkerd naar zijn fles brandy

Udo

• Ger

Robert, bedankt voor de hulp. Misschien dat ik het na dag 12 echt door heb :D

Beren heb ik niet gezien en hoewel ik vast van plan was een struisvogel te vangen, is me dat niet gelukt.

Maar nu je er over begint…………Ton meende bij Bartholomeus Klip toch echt een bepaald soort beren sterrenbeeld waar te nemen….

Hierover mag hij zelf de details vertellen…..En Ton, vertel me nu niet dat je dit bericht niet hebt gelezen………..:D

Zolang er geen buffel is ontsnapt, is het allemaal ongevaarlijk. Zelfs de bobbejaanen zijn hier schuw.

• John Copier

Ger,

Niet te snel. Ben je er even niet en dan krijg je twee dagen voor je kiezen. Heerlijk verslag. Zie ik nu Ruud bij de paté staan?

John

• Ruud Göebel

Nee John, opletten! Geen paté, maar kop thee. :)

Ik geniet trouwens zeer van het werk van Ger, want zo beleef je zo'n studiereis 2 keer. :+

Ruud.

• Ron

Ger,

Kun je ook iets (meer) melden over de vinificatie van de wijnen ? Gebruik van houtspanen of theezakjes met snippers? En misschien iets over de productie van rose wijnen ? Heb je iets te zien gekregen van de verschillen met de productie in Europa?

Bij voorbaat mijn dank en met vriendelijke groet,.

Ron

• Ger

Ron,

om eerlijk te zijn, het gebruik van de hout staaf bij Buck's Ridge is de meest extreme vorm van manipulatie die ik gezien heb. Bij de huizen die wij bezocht hebben, geen gedoe met spanen of snippers maar gewoon vaten!

Volgens mij is er niet zo'n groot verschil met europa. Irregatie is gebruikelijk en aanzuren komt natuurlijk ook gewoon voor. Ze doen daar verder ook niet moeilijk over. Dat in tegenstelling tot sommige europese wijnboeren.

Wat betreft rose, zoals je wel kunt zien hebben we daar niet veel van gedronken. Dat het mengen van rood en wit niet ongebruikelijk is mag duidelijk zijn. Wat ik daar van denk laat ik in het midden maar misschien kan reisgenoot Jan hier iets meer over vertellen…..

• Ruud Göebel

Even ter aanvulling, zo'n blokje hout past in de bondelopening van het vat en is niet groter dan 5 x 12 cm, maximaal kunnen er 2 van die blokjes aan 1 bondelstop worden gehangen en dat op een vat van 225 ltr. Het idee is trouwens geboren bij de leveranciers van de 1e klas Franse eiken vaten uit de Troncais, Nevers en Allier, om een extra dimensie te kunnen geven aan 2nd en third fill cask's.De betreffende blokjes worden dan ook door hun geleverd!

Ruud.