Spaanse toppers

• Udo Göebel

Komende donderdag ga ik mij verdiepen in Spaanse wijnen. Niet dat ik dat eerder nog niet gedaan heb, maar alles voor de opleiding. Ik kan zo aanschuiven, de organisator heeft alles geregeld. Besloten is om per regio en met oplopende Parkerpuntjes te proeven. Lijkt me redelijk.

Weet iemand of Parker (of een van zijn kornuiten) de Clio 2006 al heeft beoordeeld? Kan er met Googlen niet achterkomen.

Wat verwachten jullie dat de mooiste wijnen zijn? Nog tips of opmerkingen?

Coma Blanca Priorat, Bodegas Mas d'en Gil 2004 Priorat 95

Artadi Viñas de Gain 2006 Rioja 92

Marques de Vargas reserva privada 2001 Rioja 93

Juan Gil crianza 2006 Jumilla 91

Clio 2006 Jumilla

Finca Sandoval 2005 Manchuela 94

Alto Moncayo Veraton 2006 Campo de Borja 93

Clos Fonta Priorat, Bodegas Mas d'en Gil 2002 Priorat 90

Manyetes 2001 Priorat 93

Vall Llach 2005 Priorat 98

Clos Mogador 2005 Priorat 98

Vizcarra 2006 2006 Ribera del Duero 92

Pesquera reserva 2004 Ribera del Duero 94

Finca Villacreces reserva 2004 Ribera del Duero 95

Aalto 2005 2005 Ribera del Duero 95

Maria Alonso Del Yerro 2005 Ribera del Duero 95

Alion 2002 Ribera del Duero 94

Alion 2003 Ribera del Duero 96

Finca Villacreces Nebro 2005 Ribera del Duero 98

Pintia 2005 Toro 95

Numantia 2004 Toro 98

• Wim dL

Ha Udo,

Voor zover ik kan zien, is de 2006 nog niet beoordeeld.

Red Wine 2005 Click to see the Wine Advocate Review(s) of this wine Bodegas El Nido Clio 95 Young 50

Red Wine 2004 Click to see the Wine Advocate Review(s) of this wine Bodegas El Nido Clio 97 100-135

Red Wine 2003 Click to see the Wine Advocate Review(s) of this wine Bodegas El Nido Clio 96 Early 120-120

Red Wine 2002 Click to see the Wine Advocate Review(s) of this wine Bodegas El Nido Clio 93 Early 41

John, kom er maar in!

• Dick Schinkel

Hoi Udo,

Dat is een heel mooi proeflijstje !!!

Wat de mooiste is…….?

Welke zullen verrassen zijn in ieder geval:

Coma Blanca Priorat, Bodegas Mas d'en Gil 2004 Priorat

Manyetes 2001 Priorat 93

Finca Sandoval 2005 Manchuela 94

Finca Villacreces reserva 2004 Ribera del Duero

Finca Villacreces Nebro 2005 Ribera del Duero 98

Pintia 2005 Toro 95

Clio 2006 is door parker zover ik weet nog niet beoordeeld.

Maar wel door enkele prikkers alhier :

http://wijn.startpagina.nl/prikbord/8725766/bodegas-el-nido—clio-2006#msg-8725766

Veel proefgenot !

Met Smakelijke Groet Dick

• tomm

Udo,

Ik was vorig weekend in Barcelona. Bij het avondeten dronken we :

Villacreces 2004

Artadi Pagos Viejos 2000

Numanthia 2004

Aalto 2005

Het verbaasde me niet dat Aalto de topper was, dus dan toch maar een andere wijn als WOTN :Villacreces 2004. Ik had de wijn veel gedronken in 1996 en 2001 en hij was met wat gaan vervelen. De 2004 vond ik ecther top : kracht, karakter en lengte.

De Numanthia 2004 viel heel zwaar tegen in de serie. Monotone hardheid die wel wat los kwam met lucht maar toch … . Benieuwd of dit goedkomt ? Misschien gewoon is Toro gewoon m'n ding niet : voorbije maanden driemaal Pintia 2001 gedegusteerd met weinig enthousiasme. Eerlijksheidshalve moet ik wel bekennen dat ik de Numanthia 2000 top vind.

Vanavond in het glas : Montus Cuvée Prestige 2001. Wow !!!!!!!!!!!!!!! Wat een vlezige veelzijdige wijn. Bestaan er kwatongen op dit verniewd prikbord die beweren dat de Montus CP niet toegankelijk is in z'n jeugd ????

• Udo Göebel

Vanavond als voorbereiding in het glas: Baltasar Gracián Garnacha Viñas Viejas 2005. Die is mooi ontwikkeld en nu goed op dronk. Een beetje overheersende geur van kruidnagel, maar toch wel erg lekker. Kan nog een of twee jaar mee daarna blijft er te weinig fruit over is mijn idee.

Montus is altijd goed, maar om een 8 jaar oude wijn nou ‘jeugdig’ te noemen? Ik weet dat hij nog lang mee zal gaan, maar toch.

• ChrisW

udo,

da's een heel mooie lijst met wijnen!

Gaan jullie de wijnen blind proeven? Ik neem aan van niet want anders is het drinken in volgorde van oplopende parkerpunten een beetje beinvloeding van de natuurlijk onbevooroordeelde proevers. Als alles blind wordt geproefd zijn er veel wijnen die als winnaar naar voren kunnen komen. Ik heb onlangs de clos mogador 05, Aalto 05 en numanthia 04 gedronken. Alle waren top en zouden op een goede dag in elke blindproeverij voor de medailles mee kunnen doen, waarbij ik een voorkeur heb voor de stijl van de mogador en de Aalto boven de krachtigere numanthia (heb nu trouwens de 06 mogador in het glas welke toch wel iets lichter is dan de 05, maar hopelijk nog iets aan kracht kan winnen in de fles).

Ik zie uit naar het verslag van de proeverij!

ChrisW

• Udo Göebel

@ Chris,

de wijnen worden niet blind geproefd. De proevers zijn voor een deel niet-geoefende en een paar met wat meer ervaring. Het gaat meer om de fun dan om serieus beoordelen. Maar aangezien ik na de proeverij nog naar huis ga rijden zal ik zelf wel serieus proeven en verslag doen. Dat zal dinsdag erna worden aangezien ik vrijdagmorgen héél vroeg in de trein naar Berlijn zit.

Als iemand daarvoor nog tips heeft voor een leuk restaurant met aardige wijnen?

• John in Espagna

Tom,

Hier een kwatong uit Spanje. De afgelopen maanden 2 keer deze Montus CP 2001 gedronken en voor mij is er nog geen lol aan te beleven. Veel te hard en dus te jong. Wel durf ik te zeggen dat de 2001 één van de mooiste CP ooit gemaakt is…..over een jaar of 8 open ik pas de volgende…..

Ook dronken we deze 2001 in de Montus verticaal bij KURK. Ook daar was hij groots maar voor iedereen te jong om echt genietbaar te zijn….ook dag 2 en 3 bleef hij “hard”

Numanthia 2004 is nu lastig…….over een jaar of 5 werelds!

Hasta Luego

John

• John in Espagna

Hey Udo,

Mooie lijst!

Tja….wat zullen de mooiste wijnen zijn? Voor mij is dat wel duidelijk, maar dat zijn andere wijnen dan jouw “winnaars” (:P)

Voor mij:

Clio 2006 (wordt door Parker beoordeeld in de eerstvolgende uitgave 183 eind Juni)

Aalto 2005

Clos Mogador 2005

Finca Villacreses 2004

De Numanthia 2004, Vall Llach 2005 en de Nebro 2005 zijn nog te jong………

Hasta Luego

John die ook erg benieuwd is naar jouw bevindingen……

• tomm

vooreerst nen dikke proficiat met de echtelijke beslissing !!!!!!! btw, vandaag is het onze 8e huwelijksverjaardag.

Ik vond hem best genietbaar, zelf door de jonge tannat hardheid heen. was al lang overtuigd dat de 2001 één van de beste ooit was. een paar jaar terug degusteerde ik een verticaaltje 1997-2001 en de 2001'er was torenhoog de favoriet. Echt GCC niveau …