Minervois

• John terug in NL

Weer terug in Nederland……..

Gisteren geslapen in Chateau Blomac in Blomac. ( www.chateau-blomac.com) Prachtig kasteel in dit 200 inwoners tellende dorpje in de buurt van Carcassonne. Wij waren de 1e gasten in het kasteel omdat het een en ander wat achterloopt op schema……de Franse slag…..u kent het vast. Maar wat hebben onze vrienden de kamers geweldig mooi gemaakt……wij raden jullie een verblijf op dit chateau enorm aan……Voor mij was het de 1e keer dat ik in deze omgeving was. Normaal gesproken rij ik er wel een keer of 6 per jaar langs op doorreis naar Spanje, maar dat is anders dan er een keer in alle rust vertoeven. Aangezien we lekker vroeg vanuit Zuid Spanje arriveerden hadden we nog tijd om de omgeving wat te verkennen……..hup de auto in en 10 minuten later kwamen we in het dorpje Trebes. Een heerlijk gezellig haventje en aardig wat volle terrasjes……alsof wij erop getraind zijn, viel mijn oog meteen op een wijnbar (les vignes de Bachus). Top! Auto parkeren en hup de wijnbar in……..hmmmmm al deze wijnen zeggen mij werkelijk niets! Ken niet 1 domein……..eigenlijk heerlijk om al dit soort onbekende flessen te zien…….Vervolgens aan de dame achter de bar aangegeven dat ik zin heb in een topper uit dit gebied en het liefst een wijn gedomineerd door syrah. Zonder nadenken pakte ze een fles en hield deze voor mijn neus: Domaine Plo Notre Dame 2006 Minervois….100% Syrah van 60 jaar oude stokken……ok knal maar open terwijl wij ons op het terras aan het water nestelen. Uiteraard nog foie met brood en een bord met charcuterie en kazen van de streek besteld om de wijn te begeleiden…..

Helaas te kleine glazen, maar wat was de wijn geweldig! Heerlijk dik geconcentreerd Syrah sap! Geweldige neus van Bramen, Chocolade en Kersen. De wijn zit erg goed in elkaar en de aanwezige tannines met het fruit gaan elkaar de komende 5 jaar naar een mooi hoogtepunt brengen! Afdronk is lang en vult je lichaam met een heerlijke zonnige zuidelijke warmte. 92/100. Op mijn vraag waarom ze helaas zulke kleine glazen hebben, gaf ze aan dat 99% van de bezoekers niet van deze dure wijnen bestellen maar goedkope huiswijnen en deze dan ook het liefst uit dit soort kleine glaasjes drinken………..het zal aan mij liggen, maar de fles die wij dronken kostte op het terras 15 euro!!…..enfin……..na enorm genoten te hebben van de foie, charcuterie, de wijn en het vakantie gevoel om ons heen besloten we nog een fles Deutz Rosé Champagne 2004 te bestellen. Maar na 1000 kilometer sturen, een relatief lege maag en net een fles dikke Syrah achter de kiezen bleek dit niet zo'n goed idee :)o

Angelique was na het ruiken al stomdronken en bij mij viel glas 2 inmiddels ook al enorm diep :)-D

Enfin, kurk gevraagd en de fles mee terug naar het Chateau………….en uiteraard ook nog een paar extra flessen Syrah meegenomen. Inmiddels was de wijnmaker toevallig ook de wijnbar binnengelopen en hebben we meteen een afspraak gemaakt voor over 2 maanden.

Eind augustus vertrekken we weer terug naar Spanje en hebben we besloten om op de heenweg een paar nachten te verblijven op het chateau en in de omgeving een aantal wijndomeinen te bezoeken. Tevens willen we in de avonduren een paar goede restaurants in de buurt bezoeken om te dineren.

We gaan dus sowieso domaine Plo Notre Dame bezoeken (kent iemand dit domein trouwens?) en zoeken nog een paar andere domeinen. Wie heeft tips? Domaine Gauby ligt ook in de buurt. Nog nooit gedronken, maar veel van gehoord. Bezoek waard?

Verder tipte de wijnmaker van Plo Notre Dame dit restaurant: Auberge des DUC D'OC in Carcassonne. ( www.auberge-des-duc-doc.fr ) Ziet er eigenlijk wel leuk uit. Kent iemand dit restaurant? Kent iemand een wijn die op de wijnkaart staat en die we zeker moeten proberen?

Verder graag tips voor andere goede restaurants in de omgeving van Blomac.

Alvast bedankt!

Hasta Luego

John

• Ronald Heijden

Beste John ,

Leuk verhaal om te lezen ! Er is niets leuker dan nieuwe wijnen ontdekken in nieuwe gebieden. Ik heb vrijdagavond een hele rits wijnen gedronken bij een bij jouw bekende importeur en een van mijn favorieten van die avond was de Minervois 2004 van het huis L'Oustal Blanc zie > www.oustal-blanc.com. Misschien net niet helemaal krachtig genoeg voor jouw smaak maar ik vond juist de balans tussen krachtig en verfijning geweldig in deze wijn. Ook de instapper de Cuvee K8 van 100% Garignan was zeer aangenaam en voor dat geld zelfs een koopje. Ook een favoriet van Parker want er zijn 3 wijnen die scoren tussen de 91-93 RP. Ca. 40 km vanaf Blomac dus dat moet goed aan te rijden zijn.

Groeten,

Ronald

• Ger Bouten

Beste John,

Om een indruk te krijgen van wat de Minervois aan wijn te bieden heeft, is een gang naar Le Chai de Homps in het plaatsje Homps aan te raden. Het is een soort maison des vins waar je kunt kiezen uit een aanzienlijk aantal wijnen uit de streek. Ook staan er altijd een paar flessen open om te proeven. Ter voorbereiding zou je een kijkje kunnen nemen op de website www.lechai-portminervois.com. Als je toch in het plaatsje met zijn jachthaven aan het Canal du Midi bent, ga dan eten in Auberge de l'Arbousier: voortreffelijk voor een belachelijk lage prijs en een aardige wijnkaart met uiteraard veel wijnen uit de streek.

In de afgelopen jaren hebben mijn vrouw en ik een redelijk aantal domeinen in het gebied bezocht. Eerst en vooral noem ik landgenoot Floris Lemstra van Château Canet in Rustiques (luttele 11 kilometer van Blomac). Hij maakt op zijn prachtig gelegen domein naast aangename wijnen voor alledag ook een bijzondere 100 % syrah, Les Evangiles geheten.

Ook een 100 % syrah is de Les Aspres van Domaine Cros in Badens. Ik vond de laatste aangekochte jaargang (2006) eigenlijk te veel hout hebben, maar velen denken daar anders over, ook gezien de vele malen dat deze wijn de Coup de Coeur in de Guide Hachette wist te veroveren. Kost zo'n twintig euro.

Overigens zijn ook de andere wijnen van Pierre Cros, een zeer beminnelijke reus van een kerel, de moeite waard.

Nooit bezocht maar wel veel wijnen van geproefd dankzij, jawel, Ron Cohen is Château Pique Perlou in Roubia. In mijn kelder liggen nog steeds flessen van twee jaargangen La Sellerie. Driekwart carignan en de rest syrah. Krachtpatsers maar wel hele mooie.

Ook een 100 % syrah, Oppius geheten, wordt gemaakt door Château d'Oupia in Oupia, niet ver van Homps, maar ook de andere wijnen van dit huis zijn van een uitstekende kwaliteit.

Goede herinneringen bewaren wij ook aan de bezoeken aan Château Sainte-Eulalie met vrouwelijke wijnmaker Isabelle Coustal en aan Borie de Maurel, beide gelegen in het dorpje La Livinière.

Tot slot wil ik niet het domein van Jean-Baptiste Senat in Trausse-Minervois onvermeld laten. Het assortiment van deze eigenzinnige, gedreven wijnmaker wijkt nogal af van dat van de meeste van zijn collega's in het gebied, alleen al omdat geen enkele van zijn wijnen syrah bevat. Zijn topwijn Le Bois des Merveilles bijvoorbeeld is een blend van grenache en mourvèdre. Maar wat een lekker spul.

Groet,

Ger

• Juan

Ger,

Over een paar daagjes vertrekken wij richting het zuiden.

Inmiddels een bezoek gepland bij Chateau Canet. Ben erg benieuwd naar zijn monocepage Syrah, Les Evangiles……naast dit domein doen we nog een ander domein van jouw lijstje, maar een keuze is nog niet gemaakt.

Ook gaan wij een bezoekje brengen aan Le Chai de Homps……de eerste dag zelfs….lijkt me een mooie start om diverse wijnen te proeven/kopen.

Naast een diner op Chateau Blomac hebben wij ook een tafel gereserveerd in de kasteeltuin van Chateau de Cavanac www.chateau-de-cavanac.fr

als ik het menu bekijk….dan zie ik mezelf al helemaal zitten in de tuin aan de kreeft, foie en eend…..

Ben benieuwd….

Alvast bedankt voor jullie info!

Hasta Luego

John

• John Copier

Dat komt niet vaak voor dat een berichtje van 2 maanden geleden plotseling weer bovenaan staat. Het bericht is midden in mijn vakantie gepost en aan mijn aandacht ontsnapt na mijn terugkeer.

Tijdens mijn vakantie in de Camarque, ik schreef er al eerder over, heb ik een omvangrijke proeverij van Rhône wijnen maar ook van LR mogen bijwonen. Ik heb tijdens die LR proeverij een wijn om u tegen te zeggen in het glas gehad. Er stonden op de tafel trouwens van dit huis 3 wijnen open. Het waren wijnen die door syrah gedomineerd waren. Geen 100%. Het waren wijnen van Domaine de Chamans de Cuvee's 1, 2 en 3. Uit het jaar 2003. Van de cuvee No 1 stond ook 2004 en 2005 op tafel. Dik geconcentreerd sap.

Ik heb wat gegevens op internet voor je opgezocht. http://www.90plusratedwines.com/Wine/7696G529A03/Hegarty-Chamans-(Domaine)—Minervois-No-1/2003.aspx

Heel jammer dat cuvee No 2 en 3 van de latere jaren er niet stonden. Volgens zeggen waren ze uitverkocht maar wellicht nog wel op het domaine. Mijn voorkeur is erg lastig maar voor het jaar 2003 gaat dit toch naar cuvee No 1 uit. Maar de verschillen in punten voor de 3 cuvee's zijn verwaarloosbaar. Alle drie dikke 90ers. Het is de wijn die steeds een andere samenstelling heeft en die het dan bijzonder maakt. Prijzen lagen in de Camarque rond de 13 euri. P/k dik maar dan ook dik in orde.

John (Ik heb trouwens geen idee of dit huis dicht in de buurt bij jouw uitvalbasis ligt)

• Peter vdB

Heerlijk verhaal, John.

La Chapelle St Jacques d'Albas

Gr. Peter

• guill

Camarque, garrique, Lanquedoc, baquette etc. Het heeft allemaal wel iets met wijn te maken maar toch is er iets mis mee. Ik vraag me af hoe dat komt?

Mvg Guill

• Ruud Göebel

Ja Guill en vooral omdat de g zo ongeveer midden op het toetsenbord toch gemakkelijker te vinden is dan de q, zo helemaal linksboven!:)

Ruud.

• Guill

Ruud,

het zou kunnen. Tenminste gedeeltelijk. Ik heb deze schrijfwijze ook zeer vaak, met pen gedaan, gezien.

Mvg. Guill

• Floris Lemstra

Beste John,

Ik kwam heel toevallig op deze website en las de correspondentie tussen jou en Ger. Ger bedankt voor het aanraden van onze wijn en John je bent van harte welkom voor een bezoek aan de kelder en natuurlijk een proeverij van onze wijnen. We zijn inmiddels met de oogst begonnen en rennen heen en weer tussen de wijngaarden en de kelder. Het beste is dus even te bellen en dan zorg ik dat ik er ben. (04 68 79 28 25 - www.chateaucanet.com).

Goede reis en misschien tot gauw,

Floris Lemstra

Chateau Canet