Weer terug in Nederland……..
Gisteren geslapen in Chateau Blomac in Blomac. ( www.chateau-blomac.com) Prachtig kasteel in dit 200 inwoners tellende dorpje in de buurt van Carcassonne. Wij waren de 1e gasten in het kasteel omdat het een en ander wat achterloopt op schema……de Franse slag…..u kent het vast. Maar wat hebben onze vrienden de kamers geweldig mooi gemaakt……wij raden jullie een verblijf op dit chateau enorm aan……Voor mij was het de 1e keer dat ik in deze omgeving was. Normaal gesproken rij ik er wel een keer of 6 per jaar langs op doorreis naar Spanje, maar dat is anders dan er een keer in alle rust vertoeven. Aangezien we lekker vroeg vanuit Zuid Spanje arriveerden hadden we nog tijd om de omgeving wat te verkennen……..hup de auto in en 10 minuten later kwamen we in het dorpje Trebes. Een heerlijk gezellig haventje en aardig wat volle terrasjes……alsof wij erop getraind zijn, viel mijn oog meteen op een wijnbar (les vignes de Bachus). Top! Auto parkeren en hup de wijnbar in……..hmmmmm al deze wijnen zeggen mij werkelijk niets! Ken niet 1 domein……..eigenlijk heerlijk om al dit soort onbekende flessen te zien…….Vervolgens aan de dame achter de bar aangegeven dat ik zin heb in een topper uit dit gebied en het liefst een wijn gedomineerd door syrah. Zonder nadenken pakte ze een fles en hield deze voor mijn neus: Domaine Plo Notre Dame 2006 Minervois….100% Syrah van 60 jaar oude stokken……ok knal maar open terwijl wij ons op het terras aan het water nestelen. Uiteraard nog foie met brood en een bord met charcuterie en kazen van de streek besteld om de wijn te begeleiden…..
Helaas te kleine glazen, maar wat was de wijn geweldig! Heerlijk dik geconcentreerd Syrah sap! Geweldige neus van Bramen, Chocolade en Kersen. De wijn zit erg goed in elkaar en de aanwezige tannines met het fruit gaan elkaar de komende 5 jaar naar een mooi hoogtepunt brengen! Afdronk is lang en vult je lichaam met een heerlijke zonnige zuidelijke warmte. 92/100. Op mijn vraag waarom ze helaas zulke kleine glazen hebben, gaf ze aan dat 99% van de bezoekers niet van deze dure wijnen bestellen maar goedkope huiswijnen en deze dan ook het liefst uit dit soort kleine glaasjes drinken………..het zal aan mij liggen, maar de fles die wij dronken kostte op het terras 15 euro!!…..enfin……..na enorm genoten te hebben van de foie, charcuterie, de wijn en het vakantie gevoel om ons heen besloten we nog een fles Deutz Rosé Champagne 2004 te bestellen. Maar na 1000 kilometer sturen, een relatief lege maag en net een fles dikke Syrah achter de kiezen bleek dit niet zo'n goed idee o
Angelique was na het ruiken al stomdronken en bij mij viel glas 2 inmiddels ook al enorm diep -D
Enfin, kurk gevraagd en de fles mee terug naar het Chateau………….en uiteraard ook nog een paar extra flessen Syrah meegenomen. Inmiddels was de wijnmaker toevallig ook de wijnbar binnengelopen en hebben we meteen een afspraak gemaakt voor over 2 maanden.
Eind augustus vertrekken we weer terug naar Spanje en hebben we besloten om op de heenweg een paar nachten te verblijven op het chateau en in de omgeving een aantal wijndomeinen te bezoeken. Tevens willen we in de avonduren een paar goede restaurants in de buurt bezoeken om te dineren.
We gaan dus sowieso domaine Plo Notre Dame bezoeken (kent iemand dit domein trouwens?) en zoeken nog een paar andere domeinen. Wie heeft tips? Domaine Gauby ligt ook in de buurt. Nog nooit gedronken, maar veel van gehoord. Bezoek waard?
Verder tipte de wijnmaker van Plo Notre Dame dit restaurant: Auberge des DUC D'OC in Carcassonne. ( www.auberge-des-duc-doc.fr ) Ziet er eigenlijk wel leuk uit. Kent iemand dit restaurant? Kent iemand een wijn die op de wijnkaart staat en die we zeker moeten proberen?
Verder graag tips voor andere goede restaurants in de omgeving van Blomac.
Alvast bedankt!
Hasta Luego
John