Minervois

• Juan

Hey Floris,

Wat leuk om je hier te zien!

Fred en Jaqueline Mangelaars (chateau Blomac) zouden een afspraak met jullie maken voor een bezoek aanstaande zaterdag.

Kortom: aanstaande zaterdag willen we graag langskomen….

Hopelijk tot zaterdag!

Hasta Luego

John

• Guill

Ruud,

Net even de stad in geweest. Andersom kan het ook! Coguilles. Toch zijn ze even lekker. Ik vraag me hetvolgende af: de latijnse q wordt in het spaans een g vb. aqua - agua. Zouden die mensen met de q romeinse voorvaderen hebben en die met de g spaanse? Misschien is dit op te lossen door hun drinkgewoonten te bestuderen. Ik bedoel natuurlijk niet welk water ze drinken maar welke wijn.

Mvg Guill

• John Copier

Altijd gedacht dat het met een “q” werd geschreven. Ben nu even aan het zoeken geweest en kom in Engelse en Duitse site's veelvuldig de “q” tegen terwijl in Franse site's de “g” wordt gebruikt. Maar ook weer niet consequent (konsekwent met een “q”). De banden jongens en meisjes gebruiken echter een “g”. We mogen dus voorzichtig aannemen dat het eigenlijk met een “g” moet.

John

• Eelco van Wieringen

Het is een g. Een q in dit woord moeten we beschouwen al hypercompensatie.

• MaartenZzzzz

Neuzelaars X(

• Guill

John,

Niet alles op het internet en elders is correct geschreven. Als ik niet had geweten dat het coquilles waren had ik coguilles besteld.

Mvg Guill

• Ruud Göebel

Guill, volgens mij komt het gewoon doordat de meeste Nederlanders, sowieso een slordig taalgebruik hanteren. De door jou aangehaalde voorbeelden worden vaak verkeerd verstaan, bijv. baguette, zal worden verstaan als: “bakkette” en zal dan in de schrijfwijze worden verfranst naar baquette. Maar natuurlijk is het de schuld van de Romeinen, die gewoon thuis moeten blijven! Daarom is het bij mij, in de thuistaal, nog steeds: “Rare jongens, die Romeinen”B) Maar wij Hollanders, kunnen er ook wat van, ik zag vorige week een billboard in Den Haag met daarop geschreven: Biterballen, krokketen en gehakballen, alles “eigengemaakt” :)

Ruud.

• MaartenZzzzz

Maar Ruud, dat is toch goed? Beter dan dat diepvriesspul uit de fabriek lijkt me toch.

• Juan

John,

Duizendmaal dank voor jouw tip mbt de wijn Domaine de Chamans cuvee No.1

In de Chai in Homps verkochten ze het jaar 2004. Afgelopen vrijdag gedronken….woooooooow!

In de neus verse muntblaadjes, laurier, buxus en mooie specerijen. Zeer complex! In de mond zijdezacht zwoel rood fruit en een lange afdronk. Zoooo sexy! Wat een wijn voor 14,70 euro!! Meteen alle flessen uit de Chai meegenomen!

Nooit geweten dat ze dit (vooral de stijl) soort wijnen in dat gebied kunnen maken…..

Ger, ook enorm bedankt voor je tip mbt Chateau Canet. Uiteraard bezocht en zeer warm ontvangen door Floris Lemstra. Mooi Chateau en mijn persoonlijke voorkeur ging uit naar zijn topwijn Les Evangiles. 100% shiraz krachtpatser! 2007 gekocht en 2008 van het vat geproefd…..wat mij betreft van gelijke kwaliteit.

Overigens rijpt deze wijn op gebruikte vaten van Jacques Prieur uit de Bourgogne…..zal diverse foto's nog naar Robert mailen.

Hasta Luego

John

• John Copier

Godv… alles opgekocht. Ik had het kunnen weten. Inderdaad een zeer verrassende wijn. Bewaar er één voor de de ploeg die volgend jaar op herhaling gaat aan de Mosel.

John