Bonjour Prikkers ,
Gisterenmorgen een bezoek gebracht aan Chateau D'Esclans (Domaines Sacha Lichine). Vanuit het weinig opwindende stadje Le Muy neem je de D weg naar het schilderachtige Callas en onderweg kom je dan de ene wijngaard na de andere tegen. Vanaf de weg zie je het mooie chateau al liggen tussen de oude plantanen. Aan de achterzijde van het kasteel is de bijzonder fraaie degustatieruimte ingericht alwaar het gehele gamma van Sacha Lichine kan worden geproefd inclusief zijn bezittingen uit de Bordeaux en de Langeudoc. We kwamen echter voor de Provence wijnen en natuurlijk vooral voor de beroemde rose wijnen. Als 1e Rose wijn de Esclans Vin de Pays de Var 2006 een uiterst gunstig gepijsde (E 6,00) rose gemaakt van de Rousanne druif waardoor deze wijn niet binnen de AC valt vandaar de vin de pays , erg crispy rose en zeer koopenswaardig te noemen voor dit geld. Vervolgens twee jaargangen Whispering Angel 2007/2008 waarbij de Miss ging voor de meer ontwikkelde 2007 en ondergetekene meer voor de 2008 die een veel fruitigere neus heeft. Prijs bedraagt af Domaine E 10,00 prima rose gemaakt van Grenache en Rolle. Vervolgens de Esclans 2007 van E 19,00 gemaakt van 61% cinsault en 39% grenache voor mij een te veel aan vervelende bitters. Tot nu toe waren alle rose's op rvs opgevoed de laatste twee en duurste rose's van het huis krijgen een flinke houtopvoeding mee van 12 maanden op barique volgens de sympatieke Belgische gastvrouw die geen woord nederlands sprak. Volgens de folder echter maar 7-8 maanden. Als eerste de Les Clans 2007 met een prijs van E 50,00 gemaakt van 48% Grenache aangevuld met 52 % Rolle. Hier was al duidelijk de stevigere vlezige structuur van de Grenache te ontdekken en uiteraard wat vanille van het houtgebruik. Tot slot de duurste rose van Europa in het glas de Garrus 2007 (90 RP / E 80,00) Gemaakt van 80 jaar oude Greache stokken en aangevuld met een onbekend percentage Rolle. Ik moet zeggen echt een pachtrose en technisch bezien ook wel de mooiste die ik ooit dronk in ieder geval stukken beter dan die van mijn vrienden van Domaines Ott. Maar ja die prijs he …. als zunige Hollander is dat toch echt te gortig. Na het rose geweld kregen we ook nog de twee rode wijnnen in het glas die alhier gemaakt worden. Allereerst de Petits Clans Vin de Pays van E 7,00 en tot slot de Déesse 2007 van E 31,00 gemaakt van de beste percelen Syrah en Grenache. Ondanks zijn jeugd al prettig wegdrinkend en een bijzonder fraaie wijn. De proeverij was kostenloos op de dure wijnen na ( vanaf + E 20,00) die werden geschonken via het Enomatic systeem per proefglas vanaf E 2,00 tot E 5,00 voor de Garrus. In principe een faire deal lijkt me om roseramptoeristen enigszins af te schrikken. Op de eindafrekening waren de proefglazen echter niet meer te vinden en dat toont de ware klasse van dit Topdomein. Veel besproken dus op ons prikbord dit domein en nu dus live meegemaakt in het kader van de opleiding.
Au revoir
Ronald Heijden