Wie weet een goed wijn restaurant in Amsterdam?

• Jan

Prikkers,

Ik ben alweer 4 jaar uit Amsterdam vertrokken en dan verlies je toch een beetje de feeling met de leuke resto's.

Komende vrijdag wil ik met mijn vrouw in Amsterdam een vorkje prikken en wie weet een goed restaurant waar je zeker ook mooie wijnen kunt drinken (met acceptabele P/K verhouding).

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Vrgr,

Jan

• Markvandewijn

Hallo Jan,

Wat is het belangrijkste voor je avond? De wijn, wijn+spijs of de prijs/kwaliteit?

Als je gaat voor de wijn dan is Bubbles&Wines (B&W) aan de Nes 37 de beste keus. B&W heeft de mooiste wijnkaart van NL in combinatie met kleine (maar lekkere) hapjes. Eigenaar Robert en zijn vakkundige medewerkers begeleiden je door de hele wereld van bijzonder mooie wijnen.

De complete smaaksensatie (wijn+spijs) beleef je bij Blauw aan de Wal (Oudezijds Achterburgwal 99). Wel prijzig, maar zeker het geld waard! Gastheer Bert Wolthuis bezorgt je de avond van je leven!

Erg goed alternatief is Fyra (Noorderstraat 19). Heerlijk eten en perfecte wijn. Enthousiaste jonge mensen met verstand van eten en drinken. Reserveren noodzakelijk!

Of toch prijs/kwaliteit? Aguada (Roetersstraat 10hs) is een (h)eerlijk adres. In de buurt van Artis. Gezellig, prima eten, goede wijnen en niet duur. Mijn lokale favoriet is ‘De Wereldbol’ op het KNSM-eiland (Piraeusplein 59). Chefkok Harm tovert de mooiste gerechten op je bord. En hij heeft verstand van wijn. Met een beetje geluk zit je aan het prachtige water van Het IJ…

Combinaties zijn natuurlijk ook mogelijk. Bijv. eten bij Fyra en afsluiten bij Bubbles&Wines…

Heel veel plezier!

Markvandewijn

• w3ssen

Kan me aansluiten bij Mark: na het eten afsluiten bij Bubbles & Wines!

Qua restaurant kan ik je niet echt verder helpen. We hebben van de winter ook een weekendje A'dam gedaan. Geslapen bij de Kersentuin van Bilderberg Hotels (goede deals via booking.com) en gegeten bij de Compagnon. Dit naar aanleiding van restaurantgids “Grootspraak”

Vergeet dat restaurant - tegenvaller- maar onze afsluiting bij B&Wines was top. Heb diverse wijnen uit de flights die we bestelden achteraf opgezocht en gekocht omdat ze gewoonweg top waren.

Veel plezier daar!

William

• Juan

De mooiste kaart van Nederland………dat is nogal een uitspraak…..mooier dan bijvoorbeeld Lemongras in Scheveningen?

Hasta Luego

John

• Freek

Jan,

Ik lees goede verhalen over Bussia!! Moet zelf nog eens de proef op de som gaan nemen.

Freek

• Willem(***)

Janneman,

ik eet regelmatig in restaurant Oud Zuid, ik vind de sfeer/inrichting heerlijk en de chef en zijn sous maken heerlijk eten.

De wijnkaart is uitstekend en BYO is daar (in overleg) mogelijk.

Mail me anders even prive, ik heb meer info voor je.

Gr

Willem

http://www.restaurantoudzuid.nl/

• Mathieu Wechseler

Kan me aansluiten bij Wine&Bubbles (heb daar laatst nog een Markus Molitor Alte Reben gedronken). Verder weet ik niets in Amsterdam!

• Jan

Beste Prikkers,

Dank voor jullie goede reacties!

Jan

• Markvandewijn

Hallo John,

't Is een krasse uitspraak ‘de mooiste wijnkaart van NL’…

De kaart van Lemongras ken ik helaas niet (en is ook niet op het web te vinden).

Die van Bubbles&Wines vind je hier: per glas, per fles

Wat vind je er van?

Geen Aalto…

Proost! Markvandewijn

• Juan

Beste Mark,

Inderdaad mooie selectie wijnen….maar niet te vergelijken met de kaart van Lemongras……

Als ik de prijzen op de kaart van Bubbles & Wines zie dan gaan mijn nekharen weer overeind staan……

Casa de la Ermita Petit Verdot Jumilla 78 euro…..(kost 16 euro op domein)

Roederer Cristal gemiddeld 400 euro (139 euro inkoop voor een restauranthouder)

Lafaurie Peyraguey 1998 225 euro (heb hiervan de laatste 2 jaar op diverse plekken wat flessen gekocht voor 25 tot 30 euro)

Poujeaux 2000 voor 140 euro (recent nog gekocht voor 27 euro per fles)

Lagrange 1999 voor 155 euro

WERKELIJK TE SCHOFTERIG VOOR WOORDEN!!!

Ik zou bijna wensen dat…..nee laat ik het netjes houden….(td)

Nu weet ik weer waarom ik altijd eigen flessen meeneem naar een restaurant en zo graag in Spanje uit eten ga met een een standaard marge van 10 euro op een fles…..

Hasta Luego

John

ps halfje yquem 99 kost bij Lemongras 100 euro…….minder dan de helft……..