@ MaartenZzzzz: die assortimentskisten van DRC zijn al enkele jaren geleden afgeschaft hoor. Dat van BHK klopt ongeveer, in 2007 kreeg ik dit antwoord van de importeur DGS op mijn vraag of ik wat BHK kon kopen:
Wij bieden onze klanten bij afname van 180 flessen Porcupine Ridge aan om 1 doos te kopen van Boekenhoutskloof Syrah, Cabernet Sauvignon en Chocolate Block. Dit i.v.m. de zeer beperkte beschikbaarheid.
Ik geloof dat het regime al iets versoepeld is, als je gewoon wijn koopt bij DGS ‘mag’ je ook wat BHK kopen.
In aanvulling op wat al vermeld is: allocatie. Er is een bepaalde hoeveelheid wijn en die wordt verdeeld onder de importeurs. Je kan niet meer krijgen tenzij andere importeurs afzien van een deel van hun allocatie. Naarmate je de mensen van het betreffende wijnhuis beter kent kan je de allocatie verhogen. Mijn laatste aanwinst werkt zo, die heeft wereldwijd zes importeurs aangewezen en per land is er bepaald wat er gekocht kan worden. De Amerikaanse importeur krijgt zo iets meer dan de Hollandse