Mag ik een vraagje stellen. Ik kreeg een fles Champagne van Nicolas Feuillatte cadeau. Het is een 1992, Blanc de Blancs. Is deze fles drinkbaar? Was 1992 een goed champagnejaar? Kan Champagne bewaren?
Dank
Ja dat mag.
Ja, blanc de blanc wil zeggen dat de champagne gemaakt is van enkel witte druiven. Chardonnay dus vooral in het geval van champagne.
Ja, Feuillatte is een zeer betrouwbaar en degelijk huis met een goede reputatie op het gebied van kwaliteit en stijl.
Niet alle champagne is goed bewaarbaar. Champagne met een jaartal kan je over het algemeen veel langer bewaren dan de gewone.
ps. niet in soepkommen schenken maar in elegante flutes. Veel plezier gewenst. o
Nog even het volgende : ik ben ervan uitgegaan dat de flessen donker en koel bewaard zijn gebleven en dus niet in dat mooie gietijzeren wijnrek naast de open haard.
Je merkt vrijwel direct aan de kurk of de champagne nog genietbaar zal zijn. Is de kurk een hard staafje i.p.v. een zachte champignon dan vrees ik het ergste.
Champy, als het basismateriaal goed is en er is vervolgens door de tijd of andere omstandigheden een geringe invloed geweest op de hoevelheid koolzuur in een fles Champagne dan hou je inderdaad nog een aardig tot goed glas wijn over. Ook zoals nu gebleken is na 17 jaar. Echter wat Maarten voorzag had ook zomaar kunnen gebeuren.
Ruud.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?