40 tenen konflook kip en heerlijke wijn

• Jeroen de Zeeuw

ok daar komt ie…

Men neme en cd van Tino Rossi of Charles Trenet…in de CD speler en meezingen

dan neme men een dikke vette vrije uitloop kip. Ditmaal was het een kempener kip Bio ( allejezus daar in kempen moet men echt reuzekippen hebben) Deze kip deelt men in 8 stukken of men koopt 4 bouten.

In een beetje ganzenvet of boter bak je ( na peper en zout) de kippestukjes even bruin. ZO 10 minuutjes. DE kip uit de pan. Dan de 40 tenen knoflook ( die je netjes uit de schil hebt gehaald ) en die doe je in de pan. Dan de kip op de knoflook en 10 minuutjes laten bakken op middelhoog vuur, met regelmatig de pan even op het fornuis schudden ( uiteraard een pan van Creuset) Teentjes mogen gekleurd zijn maar niet zwart

Dan gaat er 1,25 dc kippen bouillon in en 1,25 dc gewone droge witte wijn. Even roeren en de aanbaksels van de bodem losmaken. Deksel erop en laten koken totdat de kip helemaal gaar is. ook weer een kleine 10 minuutjes

De kip uit de pan op het bord, de saus in de pan nog even laten indikken of als hij al klaar is de staafmixer erover heen totdat je een mooi romig sausje krijgt. die over de kip en klaar is kees. Lekker is erbij in ganzenvet gebakken aardappels of rijst. Wij aten er heel simpel een brood van Menno bij. Helemaal te gek.

Die knoflook krijgt dan zo moie romige volle smaak en je ruikt er niks van.

Oh ja de wijn was lekker ;-)

• Ruud Göebel

Welnu Jeroen, dit is een heel ander verhaal! Dit was dus echt koken, maar wat ik dan weer niet begrijp is, dat je slechts 2 flessen wijn hebt verbruikt, terwijl je toch behoorlijk lang in die keuken bezig bent geweest.>:D<

Ruud.

• Udo Göebel

gewone droge witte wijn???

Wat is dat? Altijd de beste wijn gebruiken om mee te koken.

Verder klinkt het goed :D

• Jeroen de Zeeuw

ach Ruud in de keuken had ik een klein glaasje vaklantie pret… en die zat ook in de kip Picpoul de pinet…brengt me altijd terg naar Sete

• Peter vdB

Het is weer te lang geleden dat ik deze klassieker at. In mijn variant is toevoeging van een scheut oude balsamico essentieel En dat met een wijn van magier Mitjavile, dat is een feestje, Jeroen!

• Jeroen de Zeeuw

dat was ook zo Peter… ik heb iets met die wijn. Ik had er natuurlijk al veel over gehoord en gelezen en vorige maand werd ik s'' ochtends wakker en het eerste wat ik zei was Roc de Cambes. Ik had gedroomd over deze wijn, tja dan moet je hem snel aanschaffen. Nu zijn 2de wijn nog en hij schijnt ook wat te maken in Saint emilion ;-)

• MaartenZzzzz

Hij maakt idd ook de Ch. Le Tertre Rôteboeuf, St. Emilion Grand Cru. Zijn allerbeste wijn vind ik persoonlijk. Ik ken zijn wijnen vrij goed, heb het veel verkocht en gedronken. Door de jaren heen blijven volgen en nog nooit een misser geproefd van de tovenaar.

• Peter vdB

La Tertre Roteboeuf 1990 is één van de meest perfecte wijnen die ik ooit dronk. Uit Bordeaux bewaar ik alleen aan Giscours 1970 zo'n soort herinnering. (:P)

• Olaf

Jeroen, toen ik je recept las dacht ik meteen dat moet ik eens uitproberen. Zo gezegd zo gedaan en gisteren stond in de knoflook al te pellen. Het is uiteindelijk een lichtelijk anders recept geworden. I.p.v. een hele kip heb ik boutfilets genomen (zo heeft dat hier in België maar betwijfel of dat ook zo in NL is) en gezien de hoeveelheid kip heb ik 20 tenen knoflook gebruikt. Alles in Le Creusset volgens je recept.

Als wijn voor in de pan heb ik een staartje Château de Lastours uit de Corbières gebruikt (grenache blanc, bourbelenc,……). Omdat ik tijdens het koken vond dat de knoflooksmaak niet duidelijk genoeg aanwezig was in de saus heb ik ze op een gegevenmoment in de pan geplet. Aan het einde heb ik ook wat gebakken champignons en room toegevoegd en het laten inkoken. Geserveerd met rijst was het overheerlijk met daarnaast een gewone witte graves Château Chantegrive cuvée Caroline 2004 die mooi boven het gerecht uitsteeg.

Dus dank voor het idee en recept!

Olaf.

• Eelco van Wieringen

Een wijn die boven het gerecht uitstijgt lijkt mij niet bepaald de bedoeling van een wijn/spijs-combinatie. Dus je zit er met je perceptie naast, of je koos niet de juiste wijn. Bij gerechten met zoveel knoflook, die door het braden met name zoete smaken krijgt, ga ik sowieso al snel voor een wijn met niet al te voorname zuren. Witte Rhone, ook Ch9, Provence en Langhe zijn voortreffelijk.

Kip met knoflook kun je nog meer smaak geven door de bouten te mengen met olijfolie, z+p en een in wedges gesneden citroen (geen room, geen paddestoelen, dat leidt alleen maar af, bovendien zorgt de room voor een afzwakking van alle smaken!!!) Bij 180C, 40 min zo de oven inschuiven en een wijn uitkiezen die wat strakker in zijn zuren zit. Picpoul, Elzasser riesling, Vermentino, Verdejo, dat soort zaken. De briljante eenvoud van dit gerecht met het ongecompliceerde van de wijn verlengen je zomer met gemak een dagje.

Salut,

Eelco