Zojuist teruggekeerd van een bosbezoek, dit keer in de heuvels tussen Berg en Dal en Beek-Ubbergen. Wat is het daar wonderschoon! Maar ja, wat krijg je op zo'n mooie dag, nadat het een nachtje stevig heeft doorgewaaid? Juistem, er waren meer mensen dan bomen. En ze waren er allemaal om kastanjes te rapen. Maar dat hinderde niet, de oogst is bepaald overvloedig te noemen. Groot, dik en gloedvol bruin blozend gleden ze in mijn zakken. Opvallend hoeveel Oost-Europeanen er rondliepen. De marktkraampjes zullen de aankomende tijd vol liggen.
Maar nu, ik heb ruim een kilo en ik ben voornemens deze tot een puree te verwerken. Beetje inspiratie opgedaan (althans dat dacht ik) op het internet, maar mijn god, wat worden er over het algemeen vieze zalfjes van gemaakt. Dit moet anders kunnen. De Zilveren Lepel geeft al een aardig duw in de juiste richting door voor te stellen de kastanjes eerst te roosteren ipv een gegarandeerd-tot-lafheid-leidend koken. Ter ondersteuning wordt laurier gebruikt. Mooi, dat onderstreept het aardse. Prima idee. Maar ik ben nog niet tevreden. Het moet mooier, knapper, inventiever. Wie deelt ons zijn succesrecept? Ik ga er iig een belegen pinot noir bij drinken. Dat gedeelte klopt al.
Salut,
Eelco