Kastanjes

• Eelco van Wieringen

Zojuist teruggekeerd van een bosbezoek, dit keer in de heuvels tussen Berg en Dal en Beek-Ubbergen. Wat is het daar wonderschoon! Maar ja, wat krijg je op zo'n mooie dag, nadat het een nachtje stevig heeft doorgewaaid? Juistem, er waren meer mensen dan bomen. En ze waren er allemaal om kastanjes te rapen. Maar dat hinderde niet, de oogst is bepaald overvloedig te noemen. Groot, dik en gloedvol bruin blozend gleden ze in mijn zakken. Opvallend hoeveel Oost-Europeanen er rondliepen. De marktkraampjes zullen de aankomende tijd vol liggen.

Maar nu, ik heb ruim een kilo en ik ben voornemens deze tot een puree te verwerken. Beetje inspiratie opgedaan (althans dat dacht ik) op het internet, maar mijn god, wat worden er over het algemeen vieze zalfjes van gemaakt. Dit moet anders kunnen. De Zilveren Lepel geeft al een aardig duw in de juiste richting door voor te stellen de kastanjes eerst te roosteren ipv een gegarandeerd-tot-lafheid-leidend koken. Ter ondersteuning wordt laurier gebruikt. Mooi, dat onderstreept het aardse. Prima idee. Maar ik ben nog niet tevreden. Het moet mooier, knapper, inventiever. Wie deelt ons zijn succesrecept? Ik ga er iig een belegen pinot noir bij drinken. Dat gedeelte klopt al.

Salut,

Eelco

• MaartenZzzzz

De tamme exemplaren verwerk in wel eens in een puree van 50% kastanjes en 50% pompoen. Lekker wat room, peper, zout en een scheut cognac erbij. Eendenborst inkerven en grillen. Tranceren en op de puree plaatsen. Sausje maken van morilles. Kanen.

• TGG

Eelco,

Je hebt het over die gewone kastanjes waar de kids altijd poppetjes van maken enzo? Kun je die eten? ben beniewd naar je recept.

Of zijn het die wat puntige? die worden hier altijd gepoft, lekker op een gure herfstdag

Theo

• John Copier

Ik heb nog een pan van mijn oma. Moet dus nu zo'n jaar of honderd zijn. Er zitten gaten in de bodem. Er staat mij bij dat de pan precies op de kachel past wanneer enkele ringen op de afvoerpijp of kachel werden weggehaald. Ik denk in dit geval (weet het niet zeker) dat de ringen op de kachel werden weggehaald zodat de vlammetjes direct met de kastanjes konden spelen. Ik heb de pan nooit gebruikt. Hangt als aandenken aan de muur.

Zover als ik mij kan herinneren werd er meel van gemaakt en ging dan bij het meel van de pannenkoek en cake. Ze gingen verder heel in wekpotten. Ze werden geroosterd en werden als groente opgediend naast de bloedworst. Eel dit is de ultieme uitvoering en dat heeft zich als groots gerecht op mijn harde schijf genesteld. De gestroopte haas werd er mee volgepropt. Terwijl de kastanje al zoet van zichzelf is werden ze ook nog eens in een suikerstroop confit gegaard. Dat duurde bij mijn weten wel enkele dagen. Regelmatig werd er bij het langzaam garen steeds wat suiker en wat water bijgedaan. Uiteindelijk kreeg je een soort katjangs. Koelkasten waren er niet om bederf tegen te gaan dus wanneer de geur van geroosterde kastanjes in de straat hing dan was het aanschuiven. Alleen de gewekte kastanjes kwamen rond de kerst op tafel.

De laatste keer dat ik verse geroosterde kastanjes heb gegeten was tijdens een september vakantie in de Ardeche en dat is jaaaaren geleden.

Gezien het feit dat kastanje en wild een één/tweetje is denk ik dat jeneverbes, zoethout, kardemom en paddestoel niet misstaan. Mijn voorstel is om geroosterde stukjes in een risotto samen met bovenstaande kruiden uit te proberen.

John

• John Copier

Ik ben nog even in “de Grote Larousse van de Gastonomie” gedoken en ben daar een lawine aan info bereidingswijze en gerchten over de kastanje tegengekomen. Het water loopt m'n de bek uit. Hup naar de boekwinkel en kopen die boeken is het advies van

Ome John

• John Copier

Schrijf jij de stukjes voor de Telegraaf?

http://www.telegraaf.nl/reiskrant/4896050/__In_de_ban_van_de_kastanje__.html

John

• Eelco van Wieringen

Gortdroog en inspiratieloos. Niet van mij dus.

Salut,

Eelco

• John Copier

Ik ben er maar eens in- en opgedoken. Verse zijn hier niet te koop en ook niet te rapen. De Turksewinkel heeft ze echter in blik. Hmm, op water met glucose. Ben benieuwd. Zo uit blik is dit best te pruimen voor bij een toetje maar bij een aardsgerecht is het toch iets anders. (Denk ik). Ons neme de frituurpan en frituren de uitgelekte kastanjes. Geen idee hoelang. Je ziet, in tegenstelling tot bijvoorbeeld patat, nauwelijks structuurverandering. Op gevoel dus. Ons maakt klaar levert van jong rund met een scheut (niet te krenterig) cognac en wat room. De levert gewoon zouten en verse peper uit de molen gebruiken. Levert wegzetten en julienne van winterpeen en prij door de jus. Ik heb ook een paar jeneverbessen bij de jus gedaan. Lijkt mij achteraf niet nodig. Als laatste de gefrituurde kastanjes toevoegen. Pakweg om weer warm te worden. Verder had ik in de frigi nog kastanjepaddo's en daarvan schijfjes gemaakt en rauw toegevoegd. Ons had al puree in de vriezer en smullen. Op tafel de zout en pepermolen maar die hebben we niet nodig gehad.

Eelco, buitengewoon mooi idee om kastanjes een keer op te voeren. Staat vanaf heden op de menulijst van Ome

John

(Ik heb eens gek gedaan en een gewurztraminer in het glas genomen. Tegendraads maar erg lekker. Het bleef bij één glas want ons moest nog chauffeur spelen.)

• Eelco van Wieringen

Kom kom Ome John, er zal toch vast wel een boompje in het Zuid-Hollandse staan!? Perfect overigens dat je het experiment niet schuwt. Nu spreken we niet meer over een gerecht maar een creatie.

Ik ga het frituren vervangen door roosteren en gebruik laurier als ondersteunende smaak. Wellicht wat Armagnac erbij en om het rauwe te ondervangen komt er room bij. Ik moet nog beginnen dus onderweg kan er wat veranderen.

Salut,

Eelco

• John Copier

Bomen genoeg maar het gaat om kastanjebomen. Ik zal eens in het Staelduinse gaan kijken. In het dorpse ben ik nauwelijks iets anders dan populieren tegengekomen. Eenzijdig, ik weet het maar helaas gaat dat zo. Trouwens ik denk dat ik eens op de begraafplaats ga kijken. Wat denk je Eel, zijn die aards genoeg en te kanen? U hoort van Ome

John