Kastanjes

• Ruud Göebel

Theo, waar de kinderen poppetjes enz. van maken zijn de zgn. Paardekastanjes en niet eetbaar. plaatje:

De eetbare soort is de tamme kastanje en heet in Frankrijk: Marron. plaatje:

Ruud.

• TGG

En Eel,

wat is het geworden.

Vanmiddag moest Mathijs voetballen, ergens bij de bossen, gelijk viel mijn oog op de kastanje bomen (inderdaad de tamme natuurlijk). De wedstrijd niet goed gevolgd, maar nu wel bijna 5 kilo kastanjes rijker. Morgen gaat er een ieder geval vuur aan in de tuin om te poffen, maar ja… de rest….

Theo

(overigens hebben ze wel gewonnen, met dank aan de keeper, mijn zoon (:P) )

• Guill

Ruud,

Tijdens mijn vakantie in Frankrijk een radioprogramma in de auto gehoord over het verschil tussen châtaigne en marron.

Châtaigne is de eetbare kastagne. Om het ingewikkeld te maken wordt deze ook wel marron genoemd.

De marron d'Inde is de paardekastagne en dus niet eetbaar.

Toch nog maar even in mijn Larousse gekeken. Bij de châtaigne staat een tekening van de tamme kastagne en bij de marron die van een paardekastagne.

Mvg. Guill

• TGG

Net ff aan de buurman (chef kok) gevraagd. FF kruislings insnijden en dan een minuut of 15 de oven in. als ze gepoft zijn, pellen, en koken (ca 30 minuten) in de melk met vanillestokje. Daarna pureren, lekker bij een wildgerecht.

Vanavond gaan in iedergeval een stel het vuur in om te poffen, en gewoon zo op te eten.

TG

• Hendrik de vierde

Goed plan!

De rommel die wij hier kant en klaar in blik kunnen kopen is om te braken:D

Hendrik

• Ruud Göebel

Dank je wel Guill, ik had aanvankelijk de Latijnse namen bij de plaatjes willen vermelden, maar ja dat staat dan weer zo elitair.B)-

Ruud.

• Ron

geachte heer Eel,

Een culinaire uitdaging is om er makronen van te maken, dus met kastanjepasta ipv op basis van het gebruikelijke amandelmeel. Veel inventiviteit en -oprecht - succes gewenst. En dan 2 makronen op elkaar en vullen, bijv met choco garnache.

Ron

• Hendrik de vierde

Inmiddels een hele zak van dat spul kunnen veramelen.:D

Gewoon in de oven op 200 graden poffen?

En dan meteen opeten of zijn er nog altenatieven???

uw Hendrik

• Ruud Göebel

Hendrik schrijft:“Inmiddels een hele zak van dat spul kunnen veramelen” Veramelen, is dat een ander woord voor “afpakken” van kinderen die ook kastanjes liepen te zoeken?:D

Je had zeker je boswachtershoed op! ;)

Ruud.

• Hendrik de vierde

Ruud,

kun je als vega man ook inhoudelijk reageren?

De volgende keer krijg je alhier een schoteltje rauwe ossenworstX(

je Hendrik